  • 191. Data: 2014-04-22 18:09:47
    Temat: Re: Wesołych Świąt
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 22.04.2014 o 14:01 nowyr <d...@y...pl> pisze:

    > "janusz_k" <J...@o...pl> wrote in message
    > yć

    > Latający Potwós Spagetti też się objawił wielu ludziom na co są dowody.
    > http://kosciol-spaghetti.pl/home/objawienia.html
    Przez grzeczność i to że jestem dobrze wychowany nie będę tego komentował.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 192. Data: 2014-04-22 18:15:01
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 22.04.2014 o 13:35 nowyr <d...@y...pl> pisze:

    > "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote in message

    Powiedz mi w którym miejscu Jezus wyjaśnia jakiekolwiek zjawiska
    typu potop, plaga szarańczy itp ?

    > Dokładnie. I to było wieki temu gdy nauka jeszcze nie istniała.
    Ale my mówimy o świętach Wielkanocnych związanych z Jezusem a nie
    o całej bibli szczególnie starym testamencie który wg mnie jest
    beletrystyką.

    Ciekawe
    > jest tylko to jak pierze się mózgi dzieciom od kołyski. I te dzieci
    > później robią to samo.
    Ty też masz tak wyprany że oczywiste fakty z życia Jezusa do ciebie nie
    docierają. A że jest postacią historyczną zostało udowodnione.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 193. Data: 2014-04-22 20:10:54
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    janusz_k <J...@o...pl> wrote:

    > Może dlatego że byli świadkami tego czego wcześniej nie było i po już nie
    > ma?

    Czy zechciałbyś sprawdzić kiedy były spisane wydarzenia z Nowego Testamentu
    i przez kogo były one spisane i powiedzieć mi czy faktem jest że autorzy
    tych historii mogli być "świadkami" tego co opisali?

  • 194. Data: 2014-04-22 20:10:54
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    janusz_k <J...@o...pl> wrote:
> [...]
    > I to wystarczy, są jasne i dokładne przekazy tego co się wydarzyło. Nikt
    > nie każe wam wierzyć w coś więcej, wystarczy w Jezusa

    Powiedz mi jedno, czy zdajesz sobie sprawę z tego że w tamtych czasach nie
    dostrzegano różnic między literaturą fabularną/symboliczną a literaturą
    dokumentalną?

    Mam wrażenie ze ciut bezkrytycznie podchodzisz do zgodności tego co
    napisano w tej książce z faktycznym przebiegiem wydarzeń i nie zdajesz
    sobie sprawy jak łatwo jest nawet dziś manipulować bardzo niedawną historią
    jeśli ma się konkretny efekt do uzyskania na celowniku a dziennikarską
    zgodność reportażu z faktycznym przebiegiem wydarzeń ma się na dalszym
    planie jako mniej ważną od celu w jakim się daną pozycję literatury
    tworzy...

  • 195. Data: 2014-04-22 21:54:35
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 22.04.2014 o 20:10 Pszemol <P...@p...com> pisze:

    > Czy zechciałbyś sprawdzić kiedy były spisane wydarzenia z Nowego
    > Testamentu
    Po co mam sprawdzać, w 65 lub 68 roku była spisana najwcześniejsza
    ewangelia św Marka.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Ewangelia_Marka

    Następna 70, potem 80 i 90 r ne, czyli góra dwa, trzy pokolenia.

    > i przez kogo były one spisane i powiedzieć mi czy faktem jest że autorzy
    > tych historii mogli być "świadkami" tego co opisali?
    Świadkowie nie mogli spisać bo byli niepiśmienni, Jezus na swoich uczniów
    wybrał prostych robotników, oni przekazali ustnie to co widzieli innym aż
    trafiło na piśmiennego który to spisał.

  • 196. Data: 2014-04-22 22:05:47
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 22 Apr 2014 21:54:35 +0200, janusz_k napisał(a):

    > Świadkowie nie mogli spisać bo byli niepiśmienni

    No więc spisano relacje z drugiej lub trzeciej ręki, co bez wątpienia
    obniża im wiarygodność. Pisanie wtedy było czynnością trudną i niebanalną
    wię ktokolwiek to robił, to robił nie po to by być w zgodzie z prawdą tylko
    by odnieść zamierzony skutek (na co już ktoś w wątku też zwrócił uwagę). My
    dziś jesteśmy przyzwyczajeni traktować ze sporą podejrzliwością wszelkie
    świadectwa a zwłaszcza pisane, więc jakby dziś ktoś doniósł o cudownym
    uzdrowieniu czy rozmnożeniu chleba i wina albo o pojawieniu się matki
    boskiej na szybie to i tzw. wierzący spuścili by taki info do śmieci :)
    Zatem ewangelie to śmieci informacyjne a za to czysta propaganda, na
    dobitkę przeselekcjonowana przez pierwsze sobory z mnóstwa innych.
    --
    Jacek

  • 197. Data: 2014-04-22 23:01:34
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    janusz_k <J...@o...pl> wrote:

> [...]
    > wybrał prostych robotników, oni przekazali ustnie to co widzieli innym aż

    Ok, super...
    Skoro uzgodnilismy fakty, to powiedz mi teraz jakie z tych faktów wyciągasz
    wnioski co do autentyczności tych przekazów ustnych?

    Bo według mnie w tak długim horyzoncie czasowym zanim te wydarzenia zostały
    jakoś spisane mogło się w te ustne przekazy wkraść mnóstwo ubarwień,
    wyolbrzymień czy zwyczajnych błędów interpretacji...

    Z punktu widzenia dziennikarskiej wartości zapisy te mogą mieć podobną
    wartość co historie o Szewczyku Dratewce i Wawelskim Smoku czy też o
    Alladynie i jego latającym dywanie. Z przykładów bardziej nowożytnych można
    podać opowiesci o boskości Stalina czy wodzów Północnej Korei... Jestem
    pewny, że też nadludzkie cuda nie z tej ziemi robili.

  • 198. Data: 2014-04-22 23:15:52
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik uzytkownik napisał:

    > No to dawaj dowody na nieistnienie Boga geniuszu, wyznawco potwora
    > spaghetti.

    A miałeś ty na studiach taki przedmiot jak "propedeutyka filozofii"? Bo
    na starych, dobrych, pięcioletnich studiach politechnicznych
    prowadzonych zespolonym kursem inżyniersko - magisterskim coś takiego
    było. I jakoś zapamiętałem że twierdzenia nonegzystencjalne nie
    podlegają weryfikacji - można je tylko falsyfikować...

    Studia inżynierskie wieczorowe?

    --
    Darek

  • 199. Data: 2014-04-22 23:24:18
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Pszemol napisał:

> [...]
    > podać opowiesci o boskości Stalina czy wodzów Północnej Korei... Jestem
    > pewny, że też nadludzkie cuda nie z tej ziemi robili.

    Ale historia o facecie który peta do sedesu... i sanitariusze go ze
    schodów... ma niewątpliwie elementy prawdziwe. Ciotka Kostkowa podłogi
    myła rozpuszczalnikiem, wujek Kostek nogę złamał (zapewne po pijaku -
    gdzie trzeźwych było szukać w okolicach skrzyżowań Grzybowskiej z
    Żelazną i Waliców w połowie dwudziestego wieku) - reszta, jak mniemam -
    to bogata twórczość przekazów ustnych ciotki Kostkowej. Nie takie kity
    ludziom wciskać potrafiła.

    Jakby zechciała śp. ciotka Kostkowa ewangelię napisać...

    --
    Darek

  • 200. Data: 2014-04-22 23:25:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    [...]

    > A miałeś ty na studiach taki przedmiot jak "propedeutyka filozofii"?

    Nóż mi się w kieszeni otwiera jak widzę/słyszę ,,propedeutyka" :Q
    Dobrze, że ta obleśna moda mija, bo ,,propedeutyki elektroniki" chyba
    bym nie zniósł :(

    [...]

    --
    Best regards,