  • 11. Data: 2018-01-08 23:45:38
    Temat: Re: ile autko pali na wolnych obrotach?
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

    > Potrzebuje jak się zagrzeje.
    > Jak silnik pracuje na wolnych to ma, jak nie pracuje to nie ma.

    No ale przeciez to smarowanie nie znika natychmiast po wyłaczeniu silnika.
    Olej tam jest i potrwa to troche zanim scieknie czy sie wypali...
    To tak jak z silnikiem ze mozesz sporo jeszzcze przejechac po awarii miski
    olejowej zanim go zatrzesz.

  • 12. Data: 2018-01-09 00:09:00
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jesli klimatyzacja pracuje to potrzebuje troche wiecej niz 0,1 litra na godzine.
    Zalaczenie klimy to ubytek mocy od 5kW wzwyz. Na 5KW w samochodzie potrzeba paliwa
    liczonego w litrach a nie dziesiatych czesci litra.

  • 13. Data: 2018-01-09 00:29:51
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > na godzine. Zalaczenie klimy to ubytek mocy od 5kW wzwyz. Na 5KW w
    > samochodzie potrzeba paliwa liczonego w litrach a nie dziesiatych

    Fabia mi wyświetla ok. 0.6 l/h na luzie bez klimy, a ok. 1.0-1.1 l/h z
    klimą.

    MJ

  • 14. Data: 2018-01-09 00:40:31
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-01-08 o 23:45, Pszemol pisze:

> [...]
    > Olej tam jest i potrwa to troche zanim scieknie czy sie wypali...
    > To tak jak z silnikiem ze mozesz sporo jeszzcze przejechac po awarii miski

    Turbina ma dużo wyższą temperaturę pracy niż cały blok silnika i dużo
    wyższe obroty.

  • 15. Data: 2018-01-09 00:48:01
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-01-09 o 00:40, nadir pisze:

    > Turbina ma dużo wyższą temperaturę pracy niż cały blok silnika i dużo
    > wyższe obroty.

    I poza smarowaniem potrzebuje też chłodzenia które działa tylko
    w czasie przepływu paliwa.

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2018-01-09 00:50:04
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-01-09 o 00:29, Michal Jankowski pisze:

    > Fabia mi wyświetla ok. 0.6 l/h na luzie bez klimy, a ok. 1.0-1.1 l/h z
    > klimą.

    I od tych wyświetlaczy powstał mit że na wolnych pali tylko 0.6 litra. :-)

    Pozdrawiam

  • 17. Data: 2018-01-09 00:50:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jesli tyle wyswietla to znaczy ze klima udaje ze pracuje. Nie da sie w samochodzie z
    pol litra paliwa zrobic pieciu kilowatow. W necie jest dostatecznie duzo informacji o
    mocy potrzebnej do napedu sprezarki klimatyzacji ze podwazyc tego sie nie da.

  • 18. Data: 2018-01-09 00:55:27
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 8 Jan 2018 22:45:38 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):

    > No ale przeciez to smarowanie nie znika natychmiast po wyłaczeniu silnika.
    > Olej tam jest i potrwa to troche zanim scieknie czy sie wypali...

    Problem jest inny - turbina podczas nawet niewysilonej pracy ma temperaturę
    znacznie przekraczającą maksymalną dopuszalną dla oleju.
    Podczas pracy silnika olej w niej przebywa zbyt krótko żeby się przegrzać
    więc problemu nie ma.

    Ale jak silnik się zatrzymuje, olej w turbinie też się zatrzymuje i wtedy
    przez dłuższy czas zostanie poddany działaniu temperatury przekraczającej
    jego maksimum pracy, co z tego co czytałem powoduje jego odparowanie i
    zostawienie jakiś frakcji stałych.
    Które z kolei powodują że przy uruchomieniu silnika turbina zaczyna od
    ruszenia na sucho nim się zdąży przepłukać łożysko.

    > To tak jak z silnikiem ze mozesz sporo jeszzcze przejechac po awarii miski
    > olejowej zanim go zatrzesz.

    Zależy co jest dla kogo sporo.
    Ja ujechałem jakieś 2km ale jadąc szybko i silnik do huty.
    A tam nawet nie to że olej wyleciał, a smok się zatkał.

    Ci na YT którzy pokazują jakieś tam odległości robione bez oleju, to chyba
    nie mają tak zupełnie sucho w układzie.
    Jak ktoś nie urwie dna miski, to moim zdaniem smok po prostu przez długi
    czas coś tam zsiorbie spływającego oleju i dlatego czasami uda się
    przejechać trochę dalej (pod warunkiem że spokojnie i bez nadmiernego
    obciążania) na niewielkiej ilości oleju.

  • 19. Data: 2018-01-09 00:57:31
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    > No ale jesli emisja jest niższa w czasie testu z symulacja korka ulicznego
    > to bedzie tez nizsza w korku.

    To dlaczego spalanie w czasie testów potrafi firmom wyjść dwa lub trzy
    razy mniejsze niż w czasie rzeczywistej jazdy?

    > Być może na tyle mniejszym, że nie skróci zauważalnie interwału między
    > naprawami.

    Nie liczył bym na to.

    > Otóż to.

    > Łożyska nie psują się od samego kręcenia tylko od kręcenia przy obciążeniu
    > - tu masz kręcenie gorącym silnikiem ustawionym tak sprytnie aby nie
    > wymagał więcej niż pół obrotu wału aby zaskoczył...

    I co z tego że kreci obrót zamiast trzech skoro bez wynalazku kręcę
    raz a potem pół godziny silnik chodzi a z wynalazkiem kręcę raz
    trzy czy cztery obroty a potem dziesięć razy po jednym obrocie.
    W efekcie wychodzi tak jakbym zakręcił trzy razy zamiast jednego.
    I rozrusznik się szybciej nie zużyje? W marketingowej bajce
    dla nie myślących.

    > No chyba żartujesz. To dopiero nadwyrężałoby łożyska w rozruszniku i grzało
    > jego kable gdyby zamiast silnikiem miał napędzać całym samochodem i do tego
    > w dowolnych warunkach.

    > Rozważamy spalinowy ze start stop lub bez niego. Nie ma sensu rozmawiac o
    > znacznie droższych alternatywach. Start-stop to ficzer softwarewy w autach
    > gdzie masz juz guzik startu. Nie kosztuje to praktycznie nic.

    Użytkownika kosztuje dwa razy, raz przy kupnie a drugi przy eksploatacji.

    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2018-01-09 01:09:33
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]

    > rozrusznika takie obrócenie wałem nagrzanego silnika. A i producent robi
    > starania aby silnik zatrzymał się w odpowiednim miejscu suwu aby ból z

    Ma to sens dla producentów samochodów.
    Kolega ma VW Lupo z trzycylindrowym dieslem 1.2, automatyczną skrzynią
    biegu i START/STOPEM, silnik chodzi jak w małym traktorku. Jechałem tym
    tylko jako pasażer i tylko po mieście, co zauważyłem? Jest tam jakiś
    tryb, że start/stop można wyłączyć, wtedy działa jak zwykły automat. Jak
    ta bzdura jest włączona, to przy każdym zatrzymaniu silnik staje, a po
    dodaniu gazu od razu startuje. W bagażniku jest jakiś olbrzymi
    akumulator, wygląda jak od Stara. Czy jest jakiś wzmocniony lub
    ulepszony rozrusznik, to nie wiem, ale ze startu zatrzymanego rusza to
    nawet przyzwoicie.
    Plusy jakie usłyszałem od kolegi:
    - niskie spalanie, około 3,5 l/100km latem i ok. 4,0litra zimą, 50/50
    miasto/trasa, z tym, że on jeździ głownie sam, a to mały i lekki samochód.
    Minusy.
    - silnik i samochód ciągle niedogrzany, więc zimą start/stop nieużywany.
    - akumulator jakoś specjalnie częściej nie psuje się niż w innych
    samochodach, ale jest za to jest ze 2-3 razy droższy.
    - serwis tego samochodu to masakra, podobno jest jakiś jeden szpenio na
    całą Europę środkowo-zachodnią pod Bydgoszczą, który te samochody ogarnia.
    W każdym razie, to co zaoszczędził na paliwie oddał w częściach i
    robociźnie przy tym wynalazku. Dodać trzeba, że to około dziesięcioletni
    samochód, może nowsze są bardziej dopracowane, nie wiem? Ale żadnej
    ekonomi dla użytkownika w tym nie widzę.