  • 1. Data: 2014-08-04 14:19:18
    Temat: zawór-przepustnica pracująca w spalinach samochodowych
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Witam
    Mam plan wykonania czegoś takiego:
    http://img.alibaba.com/img/pb/928/847/710/710847928_
    939.jpg
    http://img.alibaba.com/img/pb/931/847/710/710847931_
    732.jpg
    Ma to pracować w wydechu samochodowym, prawie że zaraz (~40cm) za
    wyjściem z turbiny. Temperatury spalin przed turbiną nie wiem jakie
    będą, ale EGT przed turbiną jest wyskalowane 200-1200'C - więc może być
    sporo, za turbiną pewnie mniej, ale też niemało...

    To co powyżej - jest zrobione z aluminium 6061, ośka stalowa,
    przepustnica stalowa, brak jakiegokolwiek ułożyskowania ośki (ma dobre
    1mm luzu, wisi tylko na napędzie i samym krążku przepustnicy. To
    chińskie wykonanie do mnie nie przemawia, zwłaszcza że średnica też mi
    nie pasuje, więc zrobię coś podobnego samodzielnie...

    I teraz pytania:
    - na samą flanszę-obudowę aluminium zapewne może zostać? Mam PA6, PA11,
    H111 do wyboru. To będzie 5-10mm grube, przykręcone pomiędzy dwoma
    rurami z kwasówki, raczej "nie popłynie" ? Raczej boje się chemicznych
    reakcji alu z gorącymi spalinami i blachą zaraz obok
    - co radzicie z tą ośką przepustnicy, jej ułożyskowaniem (oczywiście
    ślizgowym), kasowaniem luzu (zwłaszcza przy tak dużych zmianach
    temperatury)? Boję się, że z jednej strony "zapiecze się", a z drugiej
    takie chińskie luzy spowodują szybkie przeszlifowanie tego aluminium na
    wylot (przy zamkniętej przepustnicy tam są ciśnienia spore, i to drga
    jak wściekłe, piłując krążkiem przepustnicy po obudowie)
    - co z samą przepustnicą, zwykły krążek z kwasówki?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2014-08-04 15:17:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 04 Aug 2014 14:19:18 +0200, BartekK napisał(a):
> [...]
    > sporo, za turbiną pewnie mniej, ale też niemało...
    >
    > To co powyżej - jest zrobione z aluminium 6061, ośka stalowa,

    To fabryczne ? Bo aluminium to tak w ~600 C sie topi ..

    W rajdowce turbina rozgrzewa sie do czerwonosci ...

    J.

  • 3. Data: 2014-08-04 15:21:28
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 4 August 2014 14:19:18 UTC+2, BartekK wrote:
    > - co radzicie z tą ośką przepustnicy, jej ułożyskowaniem

    Weź tulejkę ślizgową w której się porusza trzpień zaworu w głowicy. Ona jest z
    żeliwa, trzeba ją rozwiercić na wymiar. Jeśli ośkę zrobisz z tego samego co zawory
    robią, to masz sprawdzone materiały. Smarowania tylko brakuje do pełni szczęścia :-)

    Ten krążek nie ma żadnego chłodzenia, więc biedny będzie. Zwykłe 304 może da radę,
    ale ja bym wziął 310. Obudowa- alu wygląda dziwnie, nie wiem jaką szczelność chcesz
    tam uzyskać, ale różnica w rozszerzalności cieplnej krążka i obudowy może być kluczem
    do doboru materiału.

    Konrad

    Konrad

  • 4. Data: 2014-08-04 18:20:14
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-08-04 15:21, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    tam uzyskać, ale różnica w rozszerzalności cieplnej krążka i obudowy może być kluczem
    Szczelność nie jest wymagana, to ma służyć tylko do zamknięcia "wolnego
    wydechu" (tzn pozostaje nadal otwarty ciąg dla spalin przez tłumik, i
    tym ciśnienie ucieka) podczas spokojnej jazdy. Gdy ciśnienie/obroty/etc
    przekroczone - otwiera się ta przepustnica i wydech jest "pusty" bez
    oporów.
    I nie - nie chcę zrobić ryczącego potwora - w tym problem że teraz tak
    jest rycząco-bucząco (prawie pusty wydech), a ja chcę to wyciszyć (na
    luzie/na niskich obciążeniach).
    https://lh4.googleusercontent.com/-J260tPgENpM/U9KXx
    ITuGfI/AAAAAAAAHTs/VtEuMAyTd_8/w1029-h493-no/wydech.
    png

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2014-08-04 20:24:50
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-08-04 15:17, J.F. pisze:
    > To fabryczne ? Bo aluminium to tak w ~600 C sie topi ..
    No o tyle fabryczne, że chińczyk to tłucze i sprzedaje za ~50$, u nas
    tunerzy to samo sprzedają (w pudełku z naklejką jakieś znanej firmy typu
    apexi czy hks) za ~500 i więcej... ale nikt nie gwarantuje żywotności
    ani jakości działania...

    > W rajdowce turbina rozgrzewa sie do czerwonosci ...
    No to idzie do subaru wrx sti, gdzie turbo raczej czerwone nie jest, ale
    te +1.7bara dmucha (więc i po stronie gorącej pewien przepływ energii
    musi występować)...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2014-08-05 02:15:15
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 4 sierpnia 2014 18:20:14 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:

> [...]
    >
    > luzie/na niskich obciążeniach).
    >
    > https://lh4.googleusercontent.com/-J260tPgENpM/U9KXx
    ITuGfI/AAAAAAAAHTs/VtEuMAyTd_8/w1029-h493-no/wydech.

    173

    Jeśli by to miało pracować w systemie zero jedynkowym bez stanów pośrednich to zasuwa
    będzie prostsza do zrobienia.

  • 7. Data: 2014-08-05 07:42:11
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2014-08-04 14:19, BartekK pisze:

    > http://img.alibaba.com/img/pb/928/847/710/710847928_
    939.jpg
    > http://img.alibaba.com/img/pb/931/847/710/710847931_
    732.jpg
    /.../

    > - co radzicie z tą ośką przepustnicy, jej ułożyskowaniem (oczywiście
    > ślizgowym),

    Ten siłownik/silnik musi nieźle obrywać cieplnie przez oś i pewnie przez
    mocowanie. Uciekałbym z nim jak najdalej od "rurociągu", i tak samo z
    drugim łożyskiem.

    --
    P.Jankisz

  • 8. Data: 2014-08-06 00:43:42
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-08-05 02:15, k...@g...com pisze:
    > Jeśli by to miało pracować w systemie zero jedynkowym bez stanów pośrednich to
    zasuwa będzie prostsza do zrobienia.
    Zasuwa w postaci przegrody? To musi zajmować co najmniej 2x tyle
    miejsca, co średnica zamykanej rury, plus napęd. A ja potrzebuje na 3"
    rurę...
    I jeszcze większy (chyba) problem w łożyskowaniu elementu przesuwanego -
    w stanie otwartym na prowadnicach (odsłoniętych przez cofniętą zasuwę)
    będzie się gromadzić syf...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2014-08-06 13:29:04
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 5 August 2014 07:42:11 UTC+2, PeJot wrote:

    > Ten siłownik/silnik musi nieźle obrywać cieplnie przez oś i pewnie przez
    > mocowanie.

    Jak to w chińskiej technice: na samym początku przekładnia z plastikowymi kółkami :-)

  • 10. Data: 2014-08-06 22:47:18
    Od: k...@g...com

    W@edług mnie się mylisz. Ale to Twoja kasa i stracony czas.