    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sat, 13 Feb 2021 09:58:23 -0800 (PST)
    Subject: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    From: - <s...@g...com>

    Heja.

    Temat rzeka i pewnie dla niektorych nudny.

    Szukam informacji jak wyglada napiecie na klemach akumulatora w zaleznosci od
    temperatury i stopnia naladowania.

    Przy czym o ile rozumiem ze stopien naladowania i stopien zuzycia moga byc trudne do
    odroznienia o tyle napiecie jest napiecie i jakas tam relacja miedzy temperatura a
    napieciem jest.

    O co mi chodzi.
    Otoz chcialem sie dowiedziec jak rozpoznac konczacy sie akumulator.
    O ile wiadome jest ze w stanie spoczynku naladowany ma te 12.0-12.7V o tyle zawsze ta
    informacja jest podawana dla 20stopni Celsjusza a ja bym chcial wiedziec czy jak aku
    ma 11.2V przy -20 to czy mozna z tego cokolwiek wywnioskowac majac do kompletu wyniki
    gestosciomierza.

    Aktualnie swoj aku wymienilem i bazowalem na fakcie ze po naladowaniu do pelna (przy
    tych -20C) i odczekaniu 3 dni auto nie odpalilo mimo grzanego bloku silnika. Ale od
    pewnego czasu obserwowalem ten aku i mniej wiecej wiem jak sie na mrozie zachowywal.
    A zachowanie mial dosyc przewidywalne. Jak silnik zagrzany to po naladowaniu
    prostwnikiem odpalal bez problemu (nawet 5-6 razy pod rzad w okresie 1 minuty) Ale
    napiecie mial na poziomie 11V (niestety nie wiem do ilu opadalo przy kreceniu.) Auto
    mam dosyc pancerne wiec nie trzeba aby wal sie krecil bardzo stabilnie aby sterownik
    zaakceptowal taki stan i zaczal podawac iskre i paliwo.

    Tak wiec celem zadanego pytania jest wyjasnienie czy w sytuacji statycznej mozna
    cokolwiek powiedziec o akumulatorze majac go w niskiej temperaturze.

    Nowy aku po naladowaniu mial 12.7V a po odstaniu pol nocy ma jakies 11.7V - przy -30C
    :)

    Pozdrawiam.