  • 11. Data: 2021-02-14 07:25:23
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: - <s...@g...com>

    sobota, 13 lutego 2021 o 16:38:32 UTC-6 Piotr Wyderski napisał(a):

    > No tak, rezystancja czy prąd, jeden pies. Ale z mojego rozumienia
    > pytania OP chce to odgadnąć z napięcia w stanie nieobciążonym, co mi
    > pachnie Hogwartem.

    Blisko. Ale nie do konca.

    Zapytam inaczej:
    Czy napiecie na celi akumulatora jest niezalezne od temperatury?
    W +28C jest takie samo jak przy -20C?

    Ujme moje pytanie inaczej:
    Jesli jest -20C to jakie napiecie na celi oznacza ze zachowuje sie ona niepoprawnie.
    Dla urealnienia zalozmy ze wlacze swiatla, radio, dmuchawe.

    Reszte teorii ja naprawde rozumiem, brakuje mi informacji o tym czy jak temperatura
    spada to czy napiecie sie zmienia.

  • 12. Data: 2021-02-14 07:28:36
    Od: - <s...@g...com>

    sobota, 13 lutego 2021 o 17:11:45 UTC-6 LordBluzg(R) napisał(a):

    > Moim miernikiem jest rozrusznik :] Nie muszę nawet otwierać maski a
    > zwyczajnie mam pamięć słuchową i usłyszę czy zdycha czy ładnie kręci.

    Zapraszam tutaj :)

    Zareczam ci ze moj nowy aku ci podpadnie jako podejrzany przy tych -27 ktore dzis
    byly.
    Bo nowka aku, podladowana w nocy w trakcie dnia (godzina 15) przy ugrzanym silniku
    krecil rozrusznikiem jakby mial zaraz wyzionac ducha. Chcesz? Nagram ci filmik.

  • 13. Data: 2021-02-14 07:33:43
    Od: - <s...@g...com>

    sobota, 13 lutego 2021 o 16:36:00 UTC-6 Desoft napisał(a):

> [...]
    > Jeżeli podczas odpalania napięcie spadnie za dużo, to zacznie piszczeć.
    > Ustawienie progu zadziałania, to moment kiedy zacząć się bać.

    Zgadza sie, tyle ze taki piszczyk to troche to co LordBluzg sugeruje. To ze sie
    silnik nie kreci to widac bez dodatkowej magii.

    Mi chodzi o ocene stanu wewnetrznego akumulatora. Zrobic sobie opornice z blachy to
    ja umiem. Dodanie do tego miernika cegowego tez nie jest jakims duzym problemem. Tyle
    ze nawet tym sposobem wiele sie nie dowiem. Gosciu co mi ten aku wymienil stwierdzil
    ze nie trzeba wymieniac bo mu jego miernik powiedzial ze starczy doladowac. Nie
    klocil sie jak mu powiedzialem ze doladowalem niedawno.

    To troche pachnie kawalem jak facet przyszedl do lekarza, i po badaniu tenze lekarz
    mowi: przestac pic, palic i balowac. Jak facet powiedzial ze nie pije nie pali i
    tylko ksiazki czyta to lekarz powiedzial no to trzeba szybko na stol i przeszczep
    robic.

    Czy jakos tak...

  • 14. Data: 2021-02-14 07:37:22
    Od: - <s...@g...com>

    sobota, 13 lutego 2021 o 15:33:40 UTC-6 Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > do spełnienia założonej funkcji, tj. rozruchu pojazdu. Nie sądzę, by
    > istnała prosta zależność prądu od napięcia. W pełni naładowany

    Pradu od napiecia przy danej temperaturze. Albo napiecia przy danej temperaturze do
    ogolnego stanu akumulatora.

    > akumulator 1Ah będzie miał to samo napięcie, co akumulator 120Ah, a prąd
    > da znacznie mniejszy.

    Ten moj stary mial 11.3V w lato. W zime mial 10.8V I jeszcze krecil. Wylozyl sie po
    dwu dniach stania od momentu ladowania i przy -26C.

    Odpowiedz na moje pytanie jest prosta:
    Jest/nie ma zaleznosci miedzy napieciem w niskich temperaturach a stanem akumulatora.

    To ze aku moze padac z roznych powodow jest oczywiste. Interesuje mnie czy jest jakis
    przypadek kiedy napiecie jest niskie w nieskiej temperaturze swiadczacy o tym ze aku
    pada.

  • 15. Data: 2021-02-14 08:45:54
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-02-14 o 07:25, - pisze:

    > Blisko. Ale nie do konca.
    >
    > Zapytam inaczej:
    > Czy napiecie na celi akumulatora jest niezalezne od temperatury?
    > W +28C jest takie samo jak przy -20C?

    Aby uściślić:
    Odróżnij SEM od napięcia.
    SEM jest jedynie uzależniona od stopnia naładowania akumulatora.
    I jest nawet wtedy trudna do interpretacji (np. NiCd)

    > Ujme moje pytanie inaczej:
    > Jesli jest -20C to jakie napiecie na celi oznacza ze zachowuje sie ona
    niepoprawnie.
    > Dla urealnienia zalozmy ze wlacze swiatla, radio, dmuchawe.

    Czyli mówimy o napięciu.
    Dlaczego nie włączyć rozrusznika i pomiar na piszczyk / słuch jest łatwy

    > Reszte teorii ja naprawde rozumiem, brakuje mi informacji o tym czy jak temperatura
    spada to czy napiecie sie zmienia.

    Temperatura wpływa na pojemność akumulatora (na możliwość oddania
    energi) a nie na napięcie.

    --
    Desoft

  • 16. Data: 2021-02-14 08:49:21
    Od: Desoft <b...@a...pl>

> [...]
    tylko ksiazki czyta to lekarz powiedzial no to trzeba szybko na stol i przeszczep

    Chyba tak: To zmień pan lekarza.

    --
    Desoft

  • 17. Data: 2021-02-14 09:06:07
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    Dokładnie tak

    > Ten moj stary mial 11.3V w lato. W zime mial 10.8V I jeszcze krecil. Wylozyl sie po
    dwu dniach stania od momentu ladowania i przy -26C.

    Jak to zmierzyłeś?
    Zaraz po naładowaniu? bez obciążenia?

    > Odpowiedz na moje pytanie jest prosta:
    > Jest/nie ma zaleznosci miedzy napieciem w niskich temperaturach a stanem
    akumulatora.

    SEM czy napięcia?
    Jeżeli SEM, to odpowiedź jest nie ma zależności.
    Jeżeli napięcia, to pod jakim obciążeniem?

    Z mojego doświadczenia:
    Samochód sam jest w stanie naładować sobie akumulator - nie ma potrzeby
    doładowywania prostownikiem. Pomijam oczywiście sytuacje kiedy został
    rozładowany poprzez pozostawione światła itp.

    Jeżeli jest zimno, to więcej daje ogrzanie akumulatora niż jego
    ładowanie. Akumulator który jeszcze kręcił latem, zimą przestał, ale
    kręcił bez problemów kiedy na noc zabierałem go do domu.

    --
    Desoft

  • 18. Data: 2021-02-14 11:33:56
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Chyba tak: To zmień pan lekarza.
    trochę racji, trochę nie.

    jeśli aku masz dobry, a silnik nie pali, to może coś po drodze? Zapnij
    najtańszy miernik na akumulatorze i na rozruszniku. dwa telefony wyceluj
    w ekrany i nagrywaj film przy rozruchu. zobaczysz jaki jest spadek
    napięcia przy rozruchu i czy są znaczne rozbieżności. jak mniej niż pół
    wolta - wszystko jest ok. jak więcej - popraw styki, zastanów się czy
    kable gdzieś nie pękają po jednej nitce.

    Twoim obciążeniem jest rozrusznik. może pobiera za dużo prądu i dla tego
    nawet sprawny/nowy akumulator, ma problem, a drugi problem w postaci
    -27C powoduje porażkę? Rozkopać rozrusznik jest względnie łatwo.
    wymienić szczotki przesmarować łożyska wyczyścić styki na elektromagnesie.

    Możesz spróbować ten zimny akumulator wsadzić na chwilę do innego auta.
    też jest to jakiś test

    jak masz elm327 (czy jakoś tak) na BT, to może on robić za miernik z
    wykresem. tam dobrze widać jak spada napięcie.

    ToMasz

    PS. możesz też zrobić sobie mały przenośny powerbank, którego zadaniem
    bedzie "ładowanie" samodchodowego akumulatora prądem 5-10A przez minutę,
    przed samym uruchomieniem.

  • 19. Data: 2021-02-14 11:46:54
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 14.02.2021 o 09:06, Desoft pisze:
    [...]
    > SEM czy napięcia?
    > Jeżeli SEM, to odpowiedź jest nie ma zależności.

    Ależ oczywiście, jest. Patrz wzór Nernsta.

    P.P.

  • 20. Data: 2021-02-14 11:50:22
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 14.02.2021 o 07:33, - pisze:
    [...]
> [...]
    tylko ksiazki czyta to lekarz powiedzial no to trzeba szybko na stol i przeszczep

    Nie do końca. Lekarz wtedy mówi: "Tak, wiem, wszyscy tak mówią".
    Sprawdzone :-)

    P.P.