  • 21. Data: 2021-02-14 12:21:13
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.02.2021 o 07:28, - pisze:
    [...]
    > Zapraszam tutaj :)
    >
    > Zareczam ci ze moj nowy aku ci podpadnie jako podejrzany przy tych -27 ktore dzis
    byly.

    No przecież -27C to nie jest normalna temperatura. Może nowy samochód da
    sobie radę ale starszy może mieć problem, szczególnie diesel. Związane
    jest to z wyeksploatowanym silnikiem i stanem rozrusznika i nawet ze
    starym olejem (przed zimą wymieniam olej) a akumulator w tej
    temperaturze (nawet nowy) może mieć 50% sprawności. To zbiór obciążeń
    dla akumulatora, którego wynikiem może być to, że nie odpali.
    Zmiana jednego z tych parametrów może pomóc. Najlepiej na noc zabierać
    akumulator do domu, żeby miał pełną sprawność i odpowiednią temperaturę
    przy rozruchu.

    > Bo nowka aku, podladowana w nocy w trakcie dnia (godzina 15) przy ugrzanym silniku
    krecil rozrusznikiem jakby mial zaraz wyzionac ducha. Chcesz? Nagram ci filmik.

    Istnieje szansa, że masz zużyty rozrusznik po prostu, lub połączenie
    jego z akumulatorem bo on tu jest kluczowy, żeby wytworzyć odpowiednie
    ciśnienie w cylindrze kręcąc się z prędkością dającą odpowiednie
    parametry do rozruchu :] Sam olej (stary/gęsty) powoduje tutaj
    obciążenie i zużyty rozrusznik nie osiąga odpowiednich obrotów.
    Chyba to oczywiste? O takie rzeczy należy zadbać przed zimą.

    Kiedyś, kiedy panowały u mnie takie mrozy stawiałem na cegle kuchenkę
    elektryczną 1kW pod miską olejową na 20min. Przy -30 diesel kręcił jak w
    lato :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 22. Data: 2021-02-14 14:52:58
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-02-13 o 18:58, - pisze:
    > Heja.
    >
    > Temat rzeka i pewnie dla niektorych nudny.
    >
    > Szukam informacji jak wyglada napiecie na klemach akumulatora w zaleznosci od
    temperatury i stopnia naladowania.

    O napięciu już Ci pisali :) Ja dodat tylko że obecne aku niby
    bezobsługowe wcale takie nie są, mi po 2 latach też zaczął niedomagać w
    zimie, jakoś przebiedowałem podładowując go a na wiosnę wyjąłem go z
    auta i otworzyłem korki, miałem je pod klapką, okazało sie że aku był w
    połowie suchy,dolałem wody demineralizowanej i go porządnie poładowałem.
    Tej zimy jeszcze mnie nie jeszcze zawiódł chociaż dwa razy rozładowałem
    go do cna bo zostawiłem auto na światłach.

    --
    Janusz

  • 23. Data: 2021-02-14 14:57:30
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-02-14 o 07:28, - pisze:

> [...]
    krecil rozrusznikiem jakby mial zaraz wyzionac ducha. Chcesz? Nagram ci filmik.

    To masz zepsuty rozrusznik, ja już tak załatwiłem jeden aku, wymiana na
    nowy a tu dalej słabo kręci, okazało się to dopiero po wymianie
    rozrusznika że aku był jednak dobry.

    --
    Janusz

  • 24. Data: 2021-02-14 15:15:58
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > To masz zepsuty rozrusznik

    ELI5, co się może zepsuć w rozruszniku?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 25. Data: 2021-02-14 15:23:48
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.02.2021 o 15:15, Piotr Wyderski pisze:

    > ELI5, co się może zepsuć w rozruszniku?

    Łożyska/tulejki. Wtedy wirnik ma zbyt duży luz i atakuje koło zamachowe
    pod kątem co skutkuje tym, że większość jego siły idzie na pokonanie
    klinowania na kole zębatym. Inna sprawa to taka, że dalsza degradacja
    mocowania wirnika, może doprowadzić do przylegania wirnika do stojana
    ale to już agonia. Elektrycznie bywa też, że styki na przekaźniku
    (bendiks) mogą być wypalone do tego stopnia, że nie podają odpowiedniego
    prądu do rozrusznika. Ważne są też szczotki na wirniku. Wydaje mi się że
    to chyba podstawowa wiedza i powinien ją mieć każdy kierowca :D

  • 26. Data: 2021-02-14 15:31:53
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    > prądu do rozrusznika. Ważne są też szczotki na wirniku. Wydaje mi się że
    > to chyba podstawowa wiedza i powinien ją mieć każdy kierowca :D

    Dzięki, nie zgłębiałem nigdy szczegółów konstrukcji rozrusznika.
    Zostawiam to mojemu mechanikowi. Inna sprawa, że akurat z elementami
    instalacji elektrycznej nigdy problemów nie miałem. Nawet akumulator
    spokojnie daje radę, co mnie przy tych mrozach troche dziwi.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 27. Data: 2021-02-14 23:24:50
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    > W dniu 14.02.2021 o 09:06, Desoft pisze:
    > [...]
    >
    > Ależ oczywiście, jest. Patrz wzór Nernsta.

    Tak, masz rację ale nie ma praktycznego znaczenia.
    Znalazłem dla ogniwa clarka jest to 12mV/C
    A nie wiem czy w akumulatorze kwasowym nie ma to "niepomyślnego"
    kierunku. To znaczy w niskich temperaturach napięcie ładowania jest
    zwiększane. Czyli akumulator w zimie ma nieco wyższe SEM?

    --
    Desoft

  • 28. Data: 2021-02-15 01:07:24
    Od: - <s...@g...com>

    niedziela, 14 lutego 2021 o 01:46:02 UTC-6 Desoft napisał(a):

    > Aby uściślić:
    > Odróżnij SEM od napięcia.
    > SEM jest jedynie uzależniona od stopnia naładowania akumulatora.
    > I jest nawet wtedy trudna do interpretacji (np. NiCd)

    > Czyli mówimy o napięciu.
    > Dlaczego nie włączyć rozrusznika i pomiar na piszczyk / słuch jest łatwy

    Bo z tego co widze ten zuzyty aku po otwarciu klapy (czyli jakas tam elektronika i
    zarowki w aucie nieco pradu zaczely brac) i pomiarze napiecia pokazywal jakies niskie
    wartosci.
    Ten nowy pokazuje lepiej ale nie rewelacyjnie.

    Hint: Pytam o olowiowce w niskich temperaturach. Przy -10 to wogole nie mam problemu.
    Auto benzyna, kreci i nie grymasi.
    Przy -20 juz jest problem, przy -27 nawet jak grzalem silnik to bylo kiepsko. Silnik
    wtedy ma jakies 0-5-10stopni (tyle pokazuje obd jako temperatura cieczy chlodzacej).
    Co nawiasem mowiac nieco wbija klina w teorie LordaBluzga o luzach w rozjuszniku.

    temperatura spada to czy napiecie sie zmienia.

    > Temperatura wpływa na pojemność akumulatora (na możliwość oddania
    > energi) a nie na napięcie.

    OK. Takiej informacji szukam. Mozesz pokierowac do teorii na ten temat? Bede
    wdzieczny bo to w sumie jedyny aspekt jaki mi brakuje w tej ukladance.

  • 29. Data: 2021-02-15 01:13:11
    Od: - <s...@g...com>

    niedziela, 14 lutego 2021 o 04:33:58 UTC-6 ToMasz napisał(a):
> [...]
    > w ekrany i nagrywaj film przy rozruchu. zobaczysz jaki jest spadek
    > napięcia przy rozruchu i czy są znaczne rozbieżności. jak mniej niż pół
    > wolta - wszystko jest ok. jak więcej - popraw styki, zastanów się czy
    > kable gdzieś nie pękają po jednej nitce.
    >
    > Twoim obciążeniem jest rozrusznik. może pobiera za dużo prądu i dla tego
    > nawet sprawny/nowy akumulator, ma problem, a drugi problem w postaci
    > -27C powoduje porażkę? Rozkopać rozrusznik jest względnie łatwo.
    > wymienić szczotki przesmarować łożyska wyczyścić styki na elektromagnesie.

    Dobrze kombinujesz. Ale widzisz, jak silnik cieply (grzany grzalka w bloku) to nie
    zawsze lepiej kreci.
    Ale jak rozgrzany jazda (czyli aku tez troche dostanie ciepla) to kreci wyraznie
    sprawniej.
    Oczywiscie CCA (czyli prad rozruchowy na zimno) jest tu wazne i oczywiscie ruchliwosc
    elektrolitu tez wazna.
    Ale te elementy ukladanki juz znam i rozumiem. Brakuje mi tylko tej zaleznosci
    napiecia od temperatury.

    > Możesz spróbować ten zimny akumulator wsadzić na chwilę do innego auta.
    > też jest to jakiś test
    >
    > jak masz elm327 (czy jakoś tak) na BT, to może on robić za miernik z
    > wykresem. tam dobrze widać jak spada napięcie.

    Mam ale jak sie kreci to odczyty sa co jakies 0.5 sek i tam widac doslownie jeden czy
    gora dwa odczyty i kij wie na ile one sa wiarygodne.
    Jakbym mial wychylowy to by bylo troche wygodniej odczytac.

    > ToMasz
    >
    > PS. możesz też zrobić sobie mały przenośny powerbank, którego zadaniem
    > bedzie "ładowanie" samodchodowego akumulatora prądem 5-10A przez minutę,
    > przed samym uruchomieniem.

    Gdyby nie to ze trzeba klemy rozkrecac i jest z tym nieco ambarasu to bym po prostu
    aku do domu przynosil.

  • 30. Data: 2021-02-15 01:24:06
    Od: - <s...@g...com>

    niedziela, 14 lutego 2021 o 05:22:06 UTC-6 LordBluzg(R) napisał(a):
    > W dniu 14.02.2021 o 07:28, - pisze:
    > [...]
    > No przecież -27C to nie jest normalna temperatura. Może nowy samochód da

    No niemozliwe :)
    Dlatego tez pytam o sytuacje w niskich temperaturach :)

> [...]
    > temperaturze (nawet nowy) może mieć 50% sprawności. To zbiór obciążeń
    > dla akumulatora, którego wynikiem może być to, że nie odpali.

    Tak, racja. Tyle ze to to ja juz wiem. Brakuej mi tego nieszczesnego info o napieciu.

    A napiecie jest mi potrzebne aby w relatywnie latwy sposob stwierdzic ze dany aku juz
    jest do wymiany albo ze jeszzce pojezdzi ale starczy sie jakis czas z nim pocertolic
    i do nastepnej jesieni sie nada.
    Tyle i az tyle.

    > Zmiana jednego z tych parametrów może pomóc. Najlepiej na noc zabierać
    > akumulator do domu, żeby miał pełną sprawność i odpowiednią temperaturę
    > przy rozruchu.

    Tak, to tez jest jakis sposob.

> [...]
    > obciążenie i zużyty rozrusznik nie osiąga odpowiednich obrotów.
    > Chyba to oczywiste? O takie rzeczy należy zadbać przed zimą.

    Tyle ze jak silnik cieply to ten stary krecil dobrze. I to czy grzany grzalka czy tez
    grzany z jazdy (wtedy aku troche sie ugrzeje i podladowuje).
    Miarka sie mu przebrala jak byl podladowany 2 dni wczesniej, postal chwile i rano z
    nagrzanym blokiem nie pokrecil zbytnio.
    Tyle ze powtarzamy to samo w kolko.
    Tam juz bylem i widzialem.

    Pytam o co innego :)

    > Kiedyś, kiedy panowały u mnie takie mrozy stawiałem na cegle kuchenkę
    > elektryczną 1kW pod miską olejową na 20min. Przy -30 diesel kręcił jak w
    > lato :)

    No to mam blisko. Bo grzalka w bloku ma ponoc 400W (mierzylem watomierzem i bylo
    blisko tej wartosci). Wpieta na 4+ godzin.
    I wtedy ten aku podladowywany dwa dni wczeniej padl.

    Tak wiec widzisz, blisko nam pod wzgledem wiedzy czy doswiadczenia.

    BTW. Ten stary aku jak obmierzylem mu gestosc jeszcze w lato to wiekszosc cel miala
    znosna gestosc na poziomie 1,260
    Ale byly dwie co mialy okolice 1,210. Mierzone po nadaldowaniu i odstaniu paru
    godzin.
    I tylko fakt ze mial te 11.7V w lato po naldaowaniu i odstaniu byl dla niego dziwny.
    No i do -20 jeszcze jako tako sie sprawowal.

    Pewnie w naszych warunkach to wogole by nie bylo z nim problemow. Jeszcze by 2-3-4
    lata podzialal. Ale przy -30 juz nie bardzo byl w stanie. I w sumie nadal nie wiem
    czy juz byl na wykonczeniu czy po prostu -30 to masakra dla kazdego i tyle...