  • 71. Data: 2021-02-12 12:02:30
    Temat: Re: Dwor... art. 22.2 zmiana kierunku jazdy.
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    J.F. w
    <news:60265bc7$0$514$65785112@news.neostrada.pl>:

    > -art 22 nigdzie nie pisze o skrzyzowaniu, tylko o skrecie ...

    Kłamiesz specjalnie, czy jesteś ignorantem?

    "Art. 22. o ruchu drog.
    Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu"

    Odpowiedz sobie na jedno zajebiście proste pytanie...

    Po co w art.25. pisza o skrzyżowaniu i o skręcaniu?

    "Art. 25. Zachowanie kierującego na skrzyżowaniu
    1.
    Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować
    szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z
    prawej strony, a jeżeli skręca w lewo..."

    > wjezdzajac na rondo skrecasz w lewo czy zawsze w prawo ?

    Jakie ma to znaczenie? Zarówno pierwszeństwo, jak i kierunek jazdy ustala
    się w 99% przed skrzyżowaniem, więc to pytanie z dupy wyjęte jest po co?
    Odpowiedź brzmi ani w lewo ani w prawo, tylko ZAWSZE PROSTO trollu.

    > 5. Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować
    > zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać
    > sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

    > Czyli co - zamierzajac na rondzie skrecic w lewo ... migamy w lewo
    > przed wjazdem ?

    Ktos cię oszukał wmawiając, że żeby zasygnalizować, to trzeba migać...
    Widzisz, zajęcie lewego pasa/zbliżenie sie do osi jezdni to też
    sygnalizacja...
    Jazda cały czas prawym nawet z włączonym kierunkowskazem, to zaprzeczenie
    idei sygnalizacji...

    --
    'Tom N'

  • 72. Data: 2021-02-12 13:16:57
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 12 Feb 2021 11:43:18 +0100, J.F.

    > Jeden to nie utrudnia, ale jak bedzie wiecej krecic ... ponoc w
    > Niemczech wolno tylko dwa obroty ...

    Utrudnia, bo powoduje powstanie punktów kolizyjnych.

    > Skrzyzowanie jest wyjatkowe,

    Nie jest.

    > a przepisy sa niescisle - tzn prawie ich nie ma.

    Są wszystkie jakie są potrzebne. Ktoś kto twierdzi że są złe, albo
    nieścisłe, to ignorant. W przeciwnym razie, na logikę, już dawno zostałyby
    zmienione. Nie zostały, mimo starań takiego "spacjalisty" jak Dworak, wię
    są prawidłowe. I to nie dotyczy tylko PL.

    > O ile pamietam, to PoRD jest wspomniane cos jeden raz, a
    > rozporzadzeniu o znakach dwa razy.

    Ignorancie, jest wspomniane WIELOKROTNIE gdy mowa jest o skrzyżowaniu. To
    że większość nie jest w stanie tego przyjąc do wiadomości, w zamian za to
    wolą sobie wymyślać że SORO to kosmiczny twór nie opisany w PORD, to już
    ich problem. No, w sumie to nasz, bo przez to jest bagno na drogach.

    > Czyli przepisow specyficznych dla s.o.r.o praktycznie nie ma, a jak
    > widac sa potrzebne.

    Są! Wystarczy zrozumieć że SORO to SKRZYŻOWANIE, JEDNO, z wszelkimi tego
    konsekwencjami (i przepisami ogólnymi). Jedyna różnica jest taka, że nie
    jedzie się "prosto" jadąc przez skrzyżowanie prosto tylko po łuku, podobnie
    nie skręca się w lewo kręcąc kierownicą w lewo tylko zgodnie z TOREM jazdy
    wymuszonym przez obwiednię a która to ma wymusić zmniejszenie prędkości
    oraz wyeliminować KOLIZYJNY skręt (literalnie aby nie można było pojechać
    na czołówkę).

    > Z braku przepisow art 22 oczywiscie obowiazuje, tylko:
    > -jaki on ma sens, jesli jest tylko jeden pas na wjezdzie i na rondzie
    > ?

    Ma sens dokładnie taki sam jak na każdym innym skrzyżowaniu. Ale jak ktoś
    ma kisiel zamiast mózgu, to nie zrozumie.

    > -art 22 nigdzie nie pisze o skrzyzowaniu, tylko o skrecie ...
    > wjezdzajac na rondo skrecasz w lewo czy zawsze w prawo ?

    Przepis się odnosi do ZMIANY KIERUNKU, a kiedunek się zmienia (albo nie)
    tam, gdzie się przecinają drogi (skrzyżowanie), oraz ew. jak się skręca na
    posesję itp.

    > Czyli co - zamierzajac na rondzie skrecic w lewo ... migamy w lewo
    > przed wjazdem ?

    Jprdle, a czy na "normalnym" skrzyżowaniu się pytasz czy jak skręcasz w
    lewo to musisz migać lewym? Musisz, bo tak mówią przepisy! SORO jest
    SKRZYŻOWANIEM, więc wg przepisów MUSISZ to robić. Tak wiem, zaraz napiszesz
    żę przecież to nie ma sensu -- dla mnie nie ma sensu używanie
    kierunkowskazów jeśli nikogo nie ma w pobliżu, a używać muszę.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 73. Data: 2021-02-12 13:44:17
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    Myjk w

    > Fri, 12 Feb 2021 11:43:18 +0100, J.F.

    > Jprdle, a czy na "normalnym" skrzyżowaniu się pytasz czy jak skręcasz w
    > lewo to musisz migać lewym? Musisz, bo tak mówią przepisy! SORO jest
    > SKRZYŻOWANIEM,

    Ojtamojtam, WSA wg komentarza wannabie dziennikarza ma inne zdanie...

    <cite>
    Dojeżdżając do ronda egzaminowany nie wykonywał bowiem manewru zmiany
    kierunku jazdy", a co więcej ,,w tych warunkach zasygnalizowanie tego manewru
    lewym kierunkowskazem nie było wymagane". Ponadto z uzasadnienia wynika, że
    ,,rondo należy traktować jako zwykłe skrzyżowanie i włączenie sygnalizacji
    powinno mieć miejsce w czasie zjeżdżania ze skrzyżowania. Wtedy występuje
    zmiana kierunku ruchu".
    </cite>

    Dwa zdania wykluczające się, ale to "niezawiśli od rozumu" i
    "odpowiedzialnoeści" napisali

    Czytaj więcej:
    https://www.wyborkierowcow.pl/co-z-kierunkowskazem-n
    a-rondzie-jest-ostateczny-wyrok-sadu/

    --
    'Tom N'

  • 74. Data: 2021-02-12 14:57:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Fri, 12 Feb 2021 11:43:18 +0100, J.F.

    >Utrudnia, bo powoduje powstanie punktów kolizyjnych.

    Na rondzie kazdy nie skrecajacy w prawo powoduje powstanie punktow
    kolizyjnych.
    Zabronic ?

    P.S.
    https://www.bromfordlab.com/lab-diary/2019/4/9/why-d
    o-ups-trucks-only-turn-right
    czyli kurierzy UPS skrecaja tylko w prawo.

    >Nie jest.

    Jest, bo jednak odmienne od "zwyklego".

> [...]
    >wię
    >są prawidłowe. I to nie dotyczy tylko PL.

    Eee tam - to nie u nas taka logika :-(

    >Ignorancie, jest wspomniane WIELOKROTNIE gdy mowa jest o
    >skrzyżowaniu. To

    ale tylko raz osobno.

> [...]
    >ich problem. No, w sumie to nasz, bo przez to jest bagno na drogach.

    >Są! Wystarczy zrozumieć że SORO to SKRZYŻOWANIE, JEDNO, z wszelkimi

    No widzisz - juz to "jedno" budzi niepewnosc, albowiem:

    "Znak C-12 ,,ruch okrezny" oznacza, ze na
    skrzyzowaniu ruch odbywa sie dookola wyspy lub placu
    w kierunku wskazanym na znaku."

    W zasadzie, jakby potraktowac rondo jako zestaw osobnych skrzyzowan
    ... definicja pasuje tez do kazdego z osobna.

    Co prawda nastepny bylby nielogiczny
    "Znak C-12 wystepujacy lacznie ze znakiem A-7
    oznacza pierwszenstwo kierujacego znajdujacego sie
    na skrzyzowaniu przed kierujacym wjezdzajacym
    (wchodzacym) na to skrzyzowanie."

    >konsekwencjami (i przepisami ogólnymi). Jedyna różnica jest taka, że
    >nie
    >jedzie się "prosto" jadąc przez skrzyżowanie prosto tylko po łuku,
    >podobnie

    bywaja takie s.o.r.o, gdzie prosto znaczy prosto ... staram sie ich
    nie nazywac rondami.

> [...]
    >prędkości
    >oraz wyeliminować KOLIZYJNY skręt (literalnie aby nie można było

    Czyli wysepka na srodku sie jednak bardzo przydaje? :-P

    Ale problemem na skrzyzowaniu nie jest czolowka, tylko uderzenie w
    bok.
    Rondo zmniejsza i to zagrozenie, co zreszta podkreslaja Szwedzi ... a
    moze jeszcze Francuzi.

    A niech szczezna i swoej Vision Zero u siebie wprowadzaja, nie u mnie
    :-P

    >Ma sens dokładnie taki sam jak na każdym innym skrzyżowaniu. Ale jak
    >ktoś
    >ma kisiel zamiast mózgu, to nie zrozumie.

    I mam sie ustawic na jednym pasie przy srodku jezdni aby za chwile
    skrecic w prawo ...

> [...]
    >nie)
    >tam, gdzie się przecinają drogi (skrzyżowanie), oraz ew. jak się

    leciutko bym polemizowal, no ale drogi faktycznie z reguly sa dlugie i
    waskie, wiec skrecic nie ma jak.
    Ale czasem drogi zakrecaja - gdzie masz przepis, ze to nie jest zmiana
    kierunku ruchu?
    Bo w jezyku potocznym jak najbardziej jest.

    >Jprdle, a czy na "normalnym" skrzyżowaniu się pytasz czy jak skręcasz
    >lewo to musisz migać lewym? Musisz, bo tak mówią przepisy!
    >SORO jest SKRZYŻOWANIEM, więc wg przepisów MUSISZ to robić.

    Przepisy sa tu ogolne, o skrecaniu, ani slowem nie wspominaja o
    skrzyzowaniu.

    Czyli sygnalizuje na zasadach ogolnych ... ale w prawo czy w lewo ?

    Na normalnym skrzyzowaniu migam w lewo, bo skrecam w lewo.

    A wjezdzajac na rondo aby skrecic w lewo, musze skrecic w prawo, to co
    powinienem sygnalizowac ? :-)

    >Tak wiem, zaraz napiszesz
    >żę przecież to nie ma sensu -- dla mnie nie ma sensu używanie
    >kierunkowskazów jeśli nikogo nie ma w pobliżu, a używać muszę.

    Na rondzie wydaje sie bardziej bez sensu.
    -wjezdzajac musze skrecic w prawo ... co tu sygnalizowac ?

    -na obwodzie ... skrecam w lewo, czy traktujemu to jako jazde prosto?
    Migac w lewo czy nie migac?

    -na pewno przyda sie innym sygnalizacja zjazdu z ronda. Ale jakze to -
    migac w prawo, jesli na calym skrzyzowaniu skrecalo sie w lewo ?
    a co na to przepisy? :-P

    -zamierzam skrecic w lewo, wiec przed wjazdem na skrzyzowanie migam w
    lewo.
    Na obwodzie ... tez migam ?
    Bylaby to moze cenna wskazowka dla wjezdzajacych, tylko ... jesli
    nie widza jak wjezdzalem, to malo mowiaca, skoro wielu kierowcow nie
    miga, bo jechali prosto, a nie wiadomo od ilu wjazdow wjechali.

    -zamierzam skrecic w prawo na skrzyzowaniu, wiec migam w prawo przed
    wjazdem.
    Co znow wydaje sie cenna wskazowka, o ile bedzie przez wszystkich
    respektowane.
    Przydalyby sie przepisy ujednolicajace.

    -ale co z rondami, gdzie jest wiecej drog niz 4 ?
    Dwie w prawo, jedna prosto, dwie w lewo, i zawrocic tez mozna.
    Jak tu migac, aby bylo z sensem i pomagalo innym, a nie wprowadzalo
    w blad ?

    A jeszcze taka zagwozdka - wjazd wielopasowy, jade lewym.
    Nie wiem czy kierowca na rownoleglym pasie po prawej, zna to miejsce.
    Zasygnalizowac mu migaczem, ze zaraz mu droge "zajade", czy nie
    sygnalizowac ?

    Bo wysepka moze byc niewyrazna, linie starte lub pod sniegiem ...

    Nawiasem mowiac we Wroclawiu sporo jest takich "pogietych pasow" na
    zwyklych skrzyzowaniach.
    A odsniezarek nie ma :-(

    J.

  • 75. Data: 2021-02-12 15:11:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "TomN" napisał w wiadomości grup

    >Kłamiesz specjalnie, czy jesteś ignorantem?

    Nie klam - no chyba, ze widzisz tam slowo "skrzyzowanie" z wyjatkiem
    ostatniego punktu.
    To zacytuj.

> [...]

    >szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi
    >nadjeżdżającemu z
    >prawej strony, a jeżeli skręca w lewo..."

    "... - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub
    skręcającemu w prawo."

    Zajebiscie przydatny przepis na rondzie - stosujesz ? :-P

    >Jakie ma to znaczenie?

    Fundamentalne !

    Chyba, ze jestes kobietą, co to jedzie w lewo, a miga w prawo :-)

> [...]
    >co?
    >Odpowiedź brzmi ani w lewo ani w prawo, tylko ZAWSZE PROSTO trollu.

    Ale jak widac - nie ma przepisu "przed wjechaniem na skrzyzowanie
    nalezy zasygnalizowac zamiar skretu".

    Jest nakaz ogolny sygnalizowania zamiaru skretu.
    Kiedy, gdzie ... nie sprecyzowane.

> [...]

    > przed wjazdem ?

    >Ktos cię oszukał wmawiając, że żeby zasygnalizować, to trzeba

    Sluszna uwaga ... to chyba instruktor na nauce jazdy.

    >Widzisz, zajęcie lewego pasa/zbliżenie sie do osi jezdni to też
    >sygnalizacja...

    "Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu
    uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie"

    Do d* z taka sygnalizacja.
    Po cos te migacze w samochodach sa ...

    >Jazda cały czas prawym nawet z włączonym kierunkowskazem, to
    >zaprzeczenie
    >idei sygnalizacji...

    Musisz to jeszcze przemyslec, i napisac jeszcze raz, poprawnie
    formulujac swoja mysl.

    J.

  • 76. Data: 2021-02-12 15:20:28
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 12-02-2021 o 15:11, J.F. pisze:

    > "... - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu
    > w prawo."
    >
    > Zajebiscie przydatny przepis na rondzie - stosujesz ? :-P

    Zawsze.
    Ty nie?

    > Ale jak widac - nie ma przepisu "przed wjechaniem na skrzyzowanie nalezy
    > zasygnalizowac zamiar skretu".
    >
    > Jest nakaz ogolny sygnalizowania zamiaru skretu.
    > Kiedy, gdzie ... nie sprecyzowane.

    Czyli zawsze, skoro nie zrobiono wyjątku.

    Na tej samej zasadzie, skoro nie napisano, że rondo nie jest
    skrzyżowaniem przed którym należy zająć właściwy pas, to znaczy że jest
    i trzeba.

  • 77. Data: 2021-02-12 16:23:14
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Na rondzie wydaje sie bardziej bez sensu.
    > -wjezdzajac musze skrecic w prawo ... co tu sygnalizowac ?
    >
    > -na obwodzie ... skrecam w lewo, czy traktujemu to jako jazde prosto?
    > Migac w lewo czy nie migac?

    No właśnie...

    Według sądu migacz w lewo przed rondem to jazda w lewo na rondzie czyli
    jazda pod prąd -> wjeżdżając na rondo nie zmieniasz dotychczasowego
    kierunku jazdy. Rondo opuszczasz zmieniając kierunek -> tak, migać! :D +
    skręt w prawo.

    Można skonfrontować poglądy forumowiczów z interpretacją prawa przez
    sądy (link niżej).
    Właściwie to co piszesz i chyba wszystko co napisał JaTolko jest z tym
    orzeczeniem zbieżne.

    Źródło:
    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/23F480BB10

    Cytat:
    "Biorąc pod uwagę treść art.25 ustawy kierujący pojazdem zbliżając się
    do skrzyżowania jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić
    pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca
    w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub
    skręcającemu w prawo. Jeśli zmienia zaś kierunek jazdy (nawet już na
    skrzyżowaniu) jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar
    zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania
    niezwłocznie po wykonaniu manewru (art. 22 ust. 5 p.r.d.).

    Żaden z przywołanych wyżej przepisów nie nakazuje kierującemu pojazdem
    sygnalizowania manewru wjazdu na skrzyżowanie. A jak wyżej wskazano,
    "rondo" należy uznać za "zwykłe" skrzyżowanie. Sygnalizacja powinna mieć
    miejsce podczas zjeżdżania ze skrzyżowania, kiedy to następuje zmiana
    kierunku ruchu. Reguła ta nie dotyczy rzecz jasna skrzyżowań
    kolizyjnych, kiedy to kierunek ruchu nie uległ zmianie.

    Sygnalizowanie wjazdu na skrzyżowanie o ruchu okrężnym lewym
    kierunkowskazem wskazywało by, iż kierujący pojazdem zamierza zmienić
    kierunek jazdy "w lewo" czyli poruszać się po nim kierunku zgodnym z
    ruchem wskazówek zegara, co oczywiście naruszało by zasadę ruchu
    prawostronnego obowiązującego w Polsce. Potwierdzenie tej tezy można
    znaleźć w opisie znaku drogowego C-12. Zgodnie z § 36 ust. 1
    rozporządzenia Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i
    Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków drogowych (Dz. U.
    Nr 170, poz. 1393) znak C-12 "ruch okrężny" oznacza, że na skrzyżowaniu
    ruch odbywa się ruchem okrężnym dookoła wyspy lub placu w kierunku
    wskazanym na znaku. Zatem przy wjeździe na takie skrzyżowanie kierujący
    zachowuje swój dotychczasowy kierunek ruchu. Zmiana kierunku ruchu
    następuje dopiero przy opuszczaniu skrzyżowania o ruchu okrężnym.

    Reasumując powyższe należy uznać, iż w świetle obowiązujących przepisów
    ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym wjeżdżający na
    skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie może sygnalizować zmiany kierunku
    ruchu lewym kierunkowskazem. Nie dotyczy to sytuacji, gdy wjazd na takie
    skrzyżowanie jest połączony ze zmianą pasa ruchu (np. w przypadku
    konieczności ominięcia przeszkody, czy też zmiany pasa na samym
    skrzyżowaniu, jeśli posiada ono co najmniej dwa pasy ruchu).
    "

  • 78. Data: 2021-02-12 18:04:04
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Czy to znaczy, że na zwykłym skrzyżowaniu (nie rondzie) z drogą
    dwujezdniową mam sygnalizować zamiar skrętu w lewo dopiero po minięciu
    pierwszej jezdni?

    MJ

  • 79. Data: 2021-02-12 18:47:39
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 12 Feb 2021 16:23:14 +0100, Maciek

> [...]
    > jazda pod prąd -> wjeżdżając na rondo nie zmieniasz dotychczasowego
    > kierunku jazdy. Rondo opuszczasz zmieniając kierunek -> tak, migać! :D +

    Tylko że w polskim prawie nie ma precedensu. Jeden sąd orzeknie tak, drugi
    inaczej. Patrząc na statystykę ilu jest rondoprostowaczy w narodzie,
    statystycznie większa szansa jest że sędzia też jest rondoprostowaczem i
    orzeknie zgodnie ze swoim "rozumowaniem". :P

    > Można skonfrontować poglądy forumowiczów z interpretacją prawa przez sądy
    > (link niżej). Właściwie to co piszesz i chyba wszystko co napisał
    > JaTolko jest z tym orzeczeniem zbieżne.

    Nie wiem co za JaTolko -- musi siedzieć u mnie w kiblu, co jest znamienne.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 80. Data: 2021-02-12 19:07:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    > Na rondzie wydaje sie bardziej bez sensu.

    >No właśnie...
    [...]
> [...]

    >wskazano, "rondo" należy uznać za "zwykłe" skrzyżowanie. Sygnalizacja
    >powinna mieć miejsce podczas zjeżdżania ze skrzyżowania, kiedy to

    Hm - jesli przy zjezdzaniu z ronda nastepuje zmiana kierunku ruchu ...
    to czemu przy wjezdzaniu nie nastepuje ?

> [...]
    >w kierunku wskazanym na znaku. Zatem przy wjeździe na takie
    >skrzyżowanie kierujący zachowuje swój dotychczasowy kierunek ruchu.

    No, jak oni to wywnioskowali ... to jestem ciekaw.
    Ale oni nie musza sie tlumaczyc :-)

> [...]

    >(np. w przypadku konieczności ominięcia przeszkody, czy też zmiany
    >pasa na samym skrzyżowaniu, jeśli posiada ono co najmniej dwa pasy

    Podpisano NSA. Jest to jakas legitymacja :-)

    J.