  • 131. Data: 2021-09-02 16:59:41
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 Sep 2021 16:55:08 +0200, nadir wrote:

    > Za wikipedią:
    > "W 1945 r. zelektryfikowanych było 3512 wsi, co stanowiło niecałe 10%
    > ogółu wsi polskich."
    > Wychodzi na to, że Niemcy zelektryfikowali nam około 14% wsi.
    > Biorąc pod uwagę, że cały czas prowadzili wojnę, my byliśmy raczej
    > sceptycznie do nich nastawieni, niewykluczone, że nasi partyzanci
    > "umilali" im pracę, to sam sobie odpowiedz, czy to dużo czy mało?

    Ale jest jeszcze wersja, ze to byly wsie "wlaczone do Rzeszy",
    gdzie mieszkancy byli juz entuzjastycznie nastawieni, a partyzantow
    prawie nie bylo.

    Albo, ze w 45 wliczylismy juz wsie z "ziem odzyskanych".

    J.

  • 132. Data: 2021-09-02 17:50:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.09.2021 o 16:59, J.F pisze:

> [...]
    > prawie nie bylo.
    > Albo, ze w 45 wliczylismy juz wsie z "ziem odzyskanych".

    To jeszcze by się trzeba zastanowić ile zelektryfikowanych wsi zostało
    za wschodnią granicą.

    --
    Robert Tomasik

  • 133. Data: 2021-09-02 17:57:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.09.2021 o 11:32, J.F pisze:

    > Raczej wszyscy wiedzieli. Niemcy to musieli oficjalnie oglosic.

    Zapewne masz rację, ale ja pisałem o tym, ze nikt z osób zaangażowanych
    teraz w wyjaśnianie tego nie wiedział.

    > Biorac pod uwage inflacje, to moze by chetnie splacili.
    > Albo zazadali udzialu w zyskach i zaleglego czynszu za 50 lat.

    Nikt nie powiedział,że musieli kwotą top ująć. mógł wpisać, że budynek
    stanowi 90% kosztu nieruchomości - przykładowo. Pomijam już, że mamy coś
    takiego, jak zasiedzenie i czemu nie przyjęto, że przez zasiedzenie to
    przeszło na Skarb Państwa, to nadal nie rozumiem.

    > W dodatku zyskaliby prawo do odszkodowania od Niemcow ... czyli
    > udzialu w reparacjach,

    Oni, czyli kto? Państwa Izrael w trakcie wojny nie było. Spadkobiercy
    zamordowanych? Pomysł, że należy się ono Żydom jest niedorzeczny. Równie
    dobrze możesz się domagać odszkodowanie za mienie innego katolika tylko
    dlatego, ze jesteś katolikiem.

    --
    Robert Tomasik

  • 134. Data: 2021-09-02 17:59:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 Sep 2021 11:32:13 +0200, J.F wrote:
    > [...]
    >
    > No nie wiem - religia chyba dosc zamknieta :-)
    > A moze nie
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Konwersja_na_judaizm
    >
    > Za to fajnie to wyglada w kwestii obywatelstwa Izraela - bo tez po
    > matce dziedziczone :-)

    P.S. Czego to google nie znajdzie:

    https://isp.policja.pl/download/12/33086/Przewodnikp
    ojudaizmiedlapolicjantow.pdf

    Po co to policjantom?
    Zeby d* nie zawracali w Szabat?

    "Członkiem Gminy może zostać pełnoletnia osoba z pochodzeniem
    żydowskim (czyli taka, której przynajmniej jedno z dziadków było
    Żydem)."

    Chociaz ... Zydzi chyba nie podwazaja, ze wszyscy pochodzimy od Adama
    i Ewy :-)

    J.

    P.S. Z prawem trzeba sobie radzic :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=KPYp3lOOOrg

  • 135. Data: 2021-09-02 18:30:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 Sep 2021 17:57:13 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Nikt nie powiedział,że musieli kwotą top ująć. mógł wpisać, że budynek
    > stanowi 90% kosztu nieruchomości - przykładowo.

    No nie wiem czy tak mozna. I jakie bylby skutki prawne - to mi
    wyplaccie 10% dziejszej wartosci ?

    > Pomijam już, że mamy coś
    > takiego, jak zasiedzenie i czemu nie przyjęto, że przez zasiedzenie to
    > przeszło na Skarb Państwa, to nadal nie rozumiem.

    Bo Panstwo wymusilo to zasiedzenie.
    Popatrz na kamienice Waltzow.

    > Oni, czyli kto?

    Ci Zydzi, ktorzy przezyli, ich krewni, i mnostwo Polakow, ktorym tez
    majatki odebrano.

    > Państwa Izrael w trakcie wojny nie było. Spadkobiercy
    > zamordowanych? Pomysł, że należy się ono Żydom jest niedorzeczny.

    Czy taki niedorzeczny ... dorzecznosc by sie moze i znalazla,
    ale trzymajmy sie naszego przedwojennego prawa.
    Dziedziczenie ustawowe w razie czego ... no i jak sam mowisz - te
    zapisy z 42.

    > Równie
    > dobrze możesz się domagać odszkodowanie za mienie innego katolika tylko
    > dlatego, ze jesteś katolikiem.

    Kiepski przyklad, bo ksieza/kosciol akurat dostal.

    J.

  • 136. Data: 2021-09-02 18:34:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 Sep 2021 17:50:17 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > To jeszcze by się trzeba zastanowić ile zelektryfikowanych wsi zostało
    > za wschodnią granicą.

    Owszem, ale czy one trafily do statystyk z 45?
    Raczej nie.

    Chyba, ze chodzi Ci o przedwojenne elektryfikacje, utracone w 39-45.
    Ale tego chyba nieduzo - jakies wioski pod Lwowem?

    J.

  • 137. Data: 2021-09-02 20:39:35
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.09.2021 o 18:34, J.F pisze:

    > Owszem, ale czy one trafily do statystyk z 45?
    > Raczej nie.
    >
    > Chyba, ze chodzi Ci o przedwojenne elektryfikacje, utracone w 39-45.
    > Ale tego chyba nieduzo - jakies wioski pod Lwowem?

    Czemu pod Lwowem akurat? Przecież na wschodzie, to straciliśmy mnóstwo
    miejscowości. Po prostu sprzeciwiam się liczeniu tego na sztuki w
    sytuacji, gdy obszary Polski się zmieniały.

    --
    Robert Tomasik

  • 138. Data: 2021-09-02 20:46:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 Sep 2021 20:39:35 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Czemu pod Lwowem akurat? Przecież na wschodzie, to straciliśmy mnóstwo
    > miejscowości.

    Ale one jakies takie zacofane.
    A we Lwowie cywilizacja :-)

    > Po prostu sprzeciwiam się liczeniu tego na sztuki w
    > sytuacji, gdy obszary Polski się zmieniały.

    Dokladnie.

    Na sztuki tez mozna, ale niech wymienia te sztuki :-)

    J.

  • 139. Data: 2021-09-02 20:58:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.09.2021 o 18:30, J.F pisze:
    > No nie wiem czy tak mozna. I jakie bylby skutki prawne - to mi
    > wyplaccie 10% dziejszej wartosci ?

    Tez nie wiem, ale spokojnie dało się taką ustawę wprowadzić.

    > Bo Panstwo wymusilo to zasiedzenie.
    > Popatrz na kamienice Waltzow.

    No wiec właśnie zrobiono to "bez głowy". Komunistom nawet do głowy nie
    przyszło, że ktoś kiedykolwiek będzie badał zgodność z prawem.

    > Ci Zydzi, ktorzy przezyli, ich krewni, i mnostwo Polakow, ktorym tez
    > majatki odebrano.

    Roszczenia tych ludzi ja rozumiem. Ale nie rozumiem żadania ogólnego na
    zasadzie, bo zabrano Żydom, to oddajcie Izraelowi. Osobiście
    powątpiewam, by po zamordowanych przez Niemców Polakach narodowości
    żydowskiej pozostali jacyś spadkobiercy. Po za tym pozostaje również to,
    co mamy im oddać.

    Jeśli budynek po wojnie pozostał, to oczywiście należy rozliczyć nakłady
    na jego remonty. Ale jak tam nie było budynku, to moim zdaniem Żydzi
    powinni kierować roszczenia do Niemiec.

    > Czy taki niedorzeczny ... dorzecznosc by sie moze i znalazla,
    > ale trzymajmy sie naszego przedwojennego prawa.
    > Dziedziczenie ustawowe w razie czego ... no i jak sam mowisz - te
    > zapisy z 42.

    Zapisy z 1942 roku dotyczyły powierzenia administracji, nie zaś
    przekazywania majątku. Zresztą były też podobne dokumenty z końca lat
    40-tych.

    > Kiepski przyklad, bo ksieza/kosciol akurat dostal.

    Książą? Wątpię. Kościół jest osobą prawną.

    --
    Robert Tomasik

  • 140. Data: 2021-09-02 22:21:46
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 02.09.2021 o 16:59, J.F pisze:

    > Albo, ze w 45 wliczylismy juz wsie z "ziem odzyskanych".

    To chyba jeszcze bardziej podbija statystykę Niemcom?