  • 31. Data: 2021-02-26 09:47:32
    Temat: Re: Miernik energii potrzebny, taki domowy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "t-1" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2021-02-25 o 20:37, heby pisze:

> [...]
    >jest zdefiniowane jako czynna energia elektryczną.
    >Nowoczesne liczniki mają na wejściu przetworniki analogowo cyfrowe
    >napięcia, prądu i przesunięcia fazowego miedzy nimi.
    >Z otrzymanych wartości wyliczają moce czynną i bierną, typ
    >obciążenia, energie pobraną i oddaną i co tam jeszcze trzeba.
    >Niestety algorytm wyliczania mocy (energii) czynnej za która płaci
    >Kowalski stosunkowo prosty dla idealnej sinusoidy nie sprawdza się
    >dla przebiegów mocno odkształconych, które występują przy
    >współczesnej elektronice, choćby zasilaczach impulsowych czy

    Hm, wydaje sie, ze energie czynna to sie prosto liczy, i powinni to
    robic dobrze.
    Natomiast ... czy te z tarcza licza wtedy dobrze ?

    No ale te 500% budzi wrazenie ... czyli co - zainstalowac sobie
    dodatkowy legalizowany licznik z tarcza i dokumentowac codziennie?

    Tylko to sie chyba do PV nie nadaje.

    J.

  • 32. Data: 2021-02-26 10:24:28
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 23:05 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Paląć węglem potrafiłem basen 3.66m średnicy / 90cm wysokości rozgrzać
    > do 40 stopni w ciągu nastu godzin. PC raczej tak nie wydolę. W tym roku
    > pierwszy raz będę grzał PC, zobaczymy do ilu uda się dojechać.
    > Przeszkodą jest głównie niska temperatura i w związku z tym słaba
    > wydajność wymienników.

    Wydajność słaba bo masz dwie wymiany: gaz > c.o. (w PC) i c.o. > woda
    basenowa.
    Dodatkowo trzeba by mieć wymiennik ze 2m2 a to już trochę kosztuje.

    > Zamierzam strumień powietrza z PC przekierować do domu, jak się uda.
    > Była by klima i grzanie basenu w jednej cenie.

    słabo to widzę, trzeba by jakoś to powietrze chociaż z grubsza
    przefiltrować a to już dodatkowe opory i cały zysk zjedzony. Ale jak nie
    spróbujesz to się nie upewnisz :-)

    TG

  • 33. Data: 2021-02-26 10:54:50
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/02/2021 09:25, J.F. wrote:
    > Tylko uwazaj na kolejna sprawe - jak PV dostarczy mocy czynnej, ale
    > bierna pojdzie z sieci ..

    Przez cały rok moc bierna w porywach przekracza 40W z falownika. Czy
    pcha z full mocą czy nie.

    Innymi słowy moc biera z pompy ciepła była by taka sama czy mam PV czy nie.

    > to sie elektrowni moze nie spodobac

    Pompa ma falownik do kompresora. Jak podepnę watomierz, to sprawdzę ile
    faktycznie jest tam mocy biernej.

    > Pozostaje miec nadzieje, ze falownik tego dobrze pilnuje ...

    Ciekawostka: to trzecia pompa jaką oglądam. Wszystke (i te tanie
    chińskie i te droższe ... na częsciach z chin) piszczą w rozdzielni.
    Jakieś kilka kHz wydobywa się z S-ek. Ciekawym co z tym elektrownia zrobi...

  • 34. Data: 2021-02-26 10:59:42
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/02/2021 10:24, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Wydajność słaba bo masz dwie wymiany: gaz > c.o. (w PC) i c.o. > woda
    > basenowa.
    > Dodatkowo trzeba by mieć wymiennik ze 2m2 a to już trochę kosztuje.

    Tak, ale zaleta PC jest taka że nie musze tego pilnować. Odpalam na noc,
    rano basen ciepły. Niech sobie wydajność na wymiennikach będzie mizerna,
    w końcu dopnę swego. Ma być tylko wyższa niż straty ciepła z basenu i
    styknie.

    > słabo to widzę, trzeba by jakoś to powietrze chociaż z grubsza
    > przefiltrować a to już dodatkowe opory i cały zysk zjedzony. Ale jak nie
    > spróbujesz to się nie upewnisz :-)

    Mam dwie opcje: pchać powierze do domu, albo zrobić obieg zamknięty. Oba
    to druciarstwo, w dodatku musze to rozmontować jesienią. Może wystarczy
    pchać powietrze do domu przez filtr od rekuperatora i styknie.

    Widziałem jeszcze taki patent: zaraz za wentylatorem pompy wymiennik
    ciepła z klimatyzatora. Zamaist czynnika zwykła woda. I do klima
    konwerterów. Druciarstwo, ale troche bardziej profesjonalne.

    Zastanawiam się czy nie kupić uszkodzonej pomy basenowej, naprawić i
    wynieśc na strych, gdzie mam obieg wentylacji mechanicznej...

  • 35. Data: 2021-02-26 11:04:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 26/02/2021 09:25, J.F. wrote:

> [...]

    >czy nie.

    >Pompa ma falownik do kompresora. Jak podepnę watomierz, to sprawdzę

    3 fazy ? To moze byc zerowa.

    Ale nie o to chodzi - uruchomi sie lodowka, wezmie powiedzmy 50W
    biernej i 100W czynnej, PV zapewni moc czynna do PC i lodowki, z/do
    sieci poplynie te 50W biernej ... i elektrownia powie "kara". 50+100W
    mozesz popierac, samo 50W biernej juz nie.

> [...]
    >chińskie i te droższe ... na częsciach z chin) piszczą w rozdzielni.
    >Jakieś kilka kHz wydobywa się z S-ek. Ciekawym co z tym elektrownia

    Byc moze nic - wyrowna sie na indukcyjnosci transfomatora i sasiadach.

    A moze jeszcze to bardzo mala skladowa na pradzie, za to dobrze
    halasuje.

    Bo czy urzadzenia z PFC nie generuja podobnie ?

    J.

  • 36. Data: 2021-02-26 11:23:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/02/2021 11:04, J.F. wrote:
    > 3 fazy ?

    Tak.

    > To moze byc zerowa.

    Przekonamy się.

> [...]
    > i 100W czynnej, PV zapewni moc czynna do PC i lodowki, z/do sieci
    > poplynie te 50W biernej ... i elektrownia powie "kara".  50+100W mozesz

    Wątpie. Kompresor startuje *bardzo* powoli. Rozpędza si dobre 2 minuty.
    Jeśli tam jest gdzieś moc bierna, to raczej niewielka. Co innego energia
    bierna z takich cykli. Na razie nie każą płacić. Jak będą mnie karać to
    ... to ... nie wiem, ale coś się wymysli. Wyobrażam sobie ukłąd nadążny
    za mocą pobieraną z pompy, załaczający kondensator(y). Przy małej mocy,
    duże to nie będzie. W sumie mogło by być na cały budynek...

  • 37. Data: 2021-02-26 11:34:46
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 10:54 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > chińskie i te droższe ... na częsciach z chin) piszczą w rozdzielni.
    > Jakieś kilka kHz wydobywa się z S-ek. Ciekawym co z tym elektrownia

    Ja mam Toshibę (nie wiem na jakich częściach) - w rozdzielni nic nie
    piszczy ale za to płyta indukcyjna ewidentnie głośniej pracuje gdy chodzi
    PC (trójfazowa). To jest jedyny objaw, nieuciążliwy. ale słychać inne
    "buczenie".

    TG

  • 38. Data: 2021-02-26 12:01:50
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 10:59 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Mam dwie opcje: pchać powierze do domu, albo zrobić obieg zamknięty. Oba
    > to druciarstwo, w dodatku musze to rozmontować jesienią. Może wystarczy
    > pchać powietrze do domu przez filtr od rekuperatora i styknie.

    Jak przy PC postawisz przeszkodę w odległości 1m od wentylatora to już jej
    COP leci na pysk (to jest to samo jakbyś miał brudny skraplacz). Wg mnie
    warto jedynie w celach edukacyjnych :-)

    > Widziałem jeszcze taki patent: zaraz za wentylatorem pompy wymiennik
    > ciepła z klimatyzatora. Zamaist czynnika zwykła woda. I do klima
    > konwerterów. Druciarstwo, ale troche bardziej profesjonalne.

    To ma większy sens, ale też COP pompy spadnie, bo zdławisz przepływ
    powietrza - aby wymiennik coś z tego odebrał musi być blisko.

    > Zastanawiam się czy nie kupić uszkodzonej pomy basenowej, naprawić i
    > wynieśc na strych, gdzie mam obieg wentylacji mechanicznej...

    Przy basenowej to Ci się nie uda (bez modyfikacji). Tam wodę przez
    wymiennik pcha pompa basenowa i nie podniesie jej wyżej niż 0,7m. Trzeba
    by wydłubać wymiennik, zostawić go przy basenie a rury z czynnikiem
    poprowadzić na strych (w zależności od jednostki może być za daleko, nowe
    klimy mogą mieć splita i 50m dalej, ale basenowa to pewnie max 10-15m).
    Cały zysk z chłodzenia domu i większy COP PC zjedzą koszty komplikacji
    układu.

    Nowa pompa basenowa to wydatek 2-3kPLN. Demontaż to wyjęcie wtyczki z
    gniazdka i odłączenie dwóch rurek z wodą basenową. Jak masz PV to jedyny
    sensowny kierunek.

    TG

  • 39. Data: 2021-02-26 12:09:19
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/02/2021 12:01, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Przy basenowej to Ci się nie uda (bez modyfikacji). Tam wodę przez
    > wymiennik pcha pompa basenowa i nie podniesie jej wyżej niż 0,7m.

    Podniesie, ale nie zamierzam jej używać. Pompa ciepła do basenu banglała
    by w obiegu zamkniętym z małym buforem. Woda z basenu przez wmiennik, na
    poziomie gruntu. Dzięki grawitacji nie ma żadnego podnoszenia.

    Ba, nie muszę robic rur. Mam na strych doprowadzanoe c.o. *jak by co*.
    Hydraulik się pukał w głowę.

    > Nowa pompa basenowa to wydatek 2-3kPLN.

    Przeszła mi koło nosa z uszkodzoną elektroniką, za 300zł. Czaje się a
    takie okazje ale inni też się czają ;)

  • 40. Data: 2021-02-26 12:55:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 25 Feb 2021 23:05:11 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Mam wymiennik wpięty w c.o. Woda z basenu bezpośrednio nagrzewa się
    > przez wymienni płytowy. Osobna pompa do kotłowni i takie tam
    > zabawki
    > pozwalajace na odcięcie częsci grzewczej c.o. i zostawienie tylko
    > basenu.

    Ile sezonów masz ten basen? Daj znać kiedy zaczniesz myśleć o rabatce
    w tym miejscu... :).

    --
    Marek