  • 1. Data: 2010-12-30 23:49:03
    Temat: OT - "kradzież impulsow VoIP" - prosba/pytanie
    Od: Jan Pytajacy <v...@g...com>

    Witam,

    szukam porady (moze ktos poleci dobra kancelarie obeznana w tematyce)
    oraz ewentualnie szykam osob, ktore padly ofiara wygenerowania ruchu
    (VoIP bo to moze ma znaczenie) do egzotycznego kraju na ich koszt.
    Jak wiadomo korporacje maja drozszych prawnikow i może znajdzie się
    ktoś, kto ma podobna sytuacje i usluge u tego samego (duzego)
    operatora, do zrzucenia sie na pozew zbiorowy.
    Znam przynajmniej dwa takie przypadki, w tym jeden moj.

    U mnie chodzi o kilkaset tysiecy wydzwonione w jeden weekend na jeden
    numer komorkowy (w Poludniowej Afryce). Wg mnie (wydaje mi sie, ze
    mysle nadal logicznie) to ewidentny fraud. Czy to wystarczajacy powod
    reklamacji? Watkow jest wiele, ale ten szczegolnie interesuje mnie w
    swietle naszego prawa. Czy operator powinien (jak np. banki z kartami
    kredytowymi/planiczymi) to wychwycic odpowiednio wczesnie i
    zablokowac, ponieważ a) polaczenia byly na jeden numer b). anomalia w
    stosunku do normalnej struktury polaczen (zagranica) c). dziwne
    godziny polaczeni - weekend, w tym glownie w nocy, gdy normalnie ruch
    od pn do pt w godzinach 8-21
    ?
    Dodam, ze wczesniej (przez kilka lat) praktycznie nie bylo polaczen
    zagranicznych, dotychczas faktura to okolo 2000zl, glownie polaczenia
    stacjonarne w Polsce.
    Czy dostep do gatewaya przez internet (bez vpn) bez mozliwosci
    ustawienia limitu kwotowego, brak systemu do wykrywania anomalii/
    fraudow, znikajace dyskryminatory po aktualizacji systemu, o ktorej
    nie poinformowali, brak mozliwosci monitorowania online bilngu/
    polaczen + kilka tego typu kwiatkow, to nienalezyte wykonanie umowy i
    pomimo odrzucenia mojej reklamacji mam szanse w postepowaniu sadowym?
    Jaka droge radzicie wybrac (sad, postepowaniu polubowne)?

    Bede wdzieczny za wszelie sugestie i pomoc. Jesli chodzi o UKE - poki
    co czekam na odpowiedz.

    Pozdrawiam
    Zestresowany sytuacja pytajacy

  • 2. Data: 2010-12-31 08:00:44
    Temat: Re: OT - "kradzież impulsow VoIP" - prosba/pytanie
    Od: Jasnie <P...@n...sniadanie.pl>

    Czy dobrze rozumiem, ze masz VoIP na gatewayu w firmie?
    I nagle przyszedł duży rachunek?

    Słyszałem o jednym takim przypadku gdzie w dużej firmie taki gateway
    stal z umożliwionym dostępem z zew. na domyslnym hasle. Konkluzja jest
    oczywista.

    I tak jest pewnie w Twoim przypadku.
    Na pocieszenie powiem Ci, ze ponoc takich sytuacji jest więcej, ale w
    necie czytam o nich po raz pierwszy.

  • 3. Data: 2010-12-31 08:14:19
    Od: Jakub Klausa <j...@b...pl>

    Jan Pytajacy <v...@g...com> wrote:

    [...]

    JP => Bede wdzieczny za wszelie sugestie i pomoc. Jesli chodzi o UKE - poki
    JP => co czekam na odpowiedz.

    Jeśli masz zamiar podnosić w swoim roszczeniu do operatora niezgodność
    usługi z umową, to analizę umowy w tym względzie powinien Ci wykonać dowolny
    prawnik lub osoba mająca o tym pojęcie.

    To, czy wg. jakiejkolwiek umowy operator ma obowiązek informować Cie o
    upgrade'ach oprogramowania itp itd - nie przypuszczam, niemniej umowa (+
    dodatki w stylu regulaminy itp) regulują te kwestie.

    Jak widać z poniższego przypadku, łatwiej zauważyć drzazgę u kogoś niż belkę
    we własnym oku - w końcu to system pytającego (z tego co zrozumiałem) był
    przyczyną powstania problemu. Warto zainwestować te parę złotych w audyt
    takiego systemu pod względem bezpieczeństwa zanim się go do internetu
    wystawi.

    A co do kwestii załatwienia sprawy, proponuję podjąć negocjacje z operatorem
    - pewnie uda się namówić go na zejście z odrobiny jego marży, co może w
    znaczącym stopniu obniżyć rachunek (no chyba, że już usztywnił się na tyle,
    że nie ma co negocjować ;-)).

    k.
    --
    Jakub Klausa, JK762-RIPE, j...@b...pl
    * <pactel> has anyone tried to emulate winNT on HP-UX 10.X? *

  • 4. Data: 2010-12-31 08:46:55
    Od: Wampir Energetyczny <a...@g...pl>

    W dniu 31-12-2010 00:49, Jan Pytajacy pisze:

> [...]
    > pomimo odrzucenia mojej reklamacji mam szanse w postepowaniu sadowym?
    > Jaka droge radzicie wybrac (sad, postepowaniu polubowne)?

    czy platforma z której korzystasz miała w tym okresie możliwość
    definiowania IP uprawnionych do korzystania z usług operatora?
    jeśli tak, to czy operator w logach odnotował adres IP z którego
    nastąpiła kradzież?

    czy pbxa masz u siebie, a z opem do którego pchasz ruch masz sip trunka?
    czy masz logi z tego zdarzenia?

    czy jesteś resselerem i rachunek nabił 'twój klient', który znał dane
    potrzebne do zalogowania się na konto sip?
    jeśli tak to FV wystaw temu klientowi ;]

    czy tez jest tak jak pisał Jasnie?

    osobiscie miałem podobny przypadek gdy u jednego z moich klientów który
    ma 18 linii telefonicznych, jeden z pracownikow ukradł hasło z komputera
    na którym zainstalowany był xlite. co prawda wydzwonił w skali roku
    kilka tysiecy pln i głupek dzwonił głównie po rodzinie i swojej
    dziewczynie więc nie było problemu z namierzeniem.

  • 5. Data: 2010-12-31 13:26:53
    Od: Jan Pytajacy <v...@g...com>

    On 31 Gru, 09:14, Jakub Klausa <j...@b...pl> wrote:
> [...]
    > --
    >                    Jakub Klausa, JK762-RIPE, j...@b...pl
    >         * <pactel> has anyone tried to emulate winNT on HP-UX 10.X? *

    Nie chce sie jeszcze sadzic, badam jakie sa opcje.

    Mam w firmie centralke (asterisk) i nie, nie chodzi o wlamanie przy
    uzyciu domyslnego hasla czy wykorzystanie hasla z aparatu. Ja w logach
    nie mam informacji o polaczeniach, a operator twierdzi, ze byly
    wykonane z tego samego ip co zwykle itd. Zatem twierdzi (moze
    oczywiscie miec racje), ze jesli doszlo do wlamania, to w moim
    systemie. Jednak prawie cała kwota (>97% kwoty faktury) to polaczenia
    na jeden numer w afryce, przy czym nawet ponad 50 trwajacych
    jednoczesnie polaczen z jednego numeru zrodlowego na jeden numer w
    afryce.
    U operatora chcialem wczesniej ustalic limit - nie mogli (technicznie)
    tego zrobic, nie zaproponowali alternatywy. Od czasu zakladania konta
    zaktualizowali system, nie poinformowali o tym, a po tym zabiegu
    zniknely ustawione na numerach dyskryminatory (ograniczenia polaczen).
    Ponadto nozna w panelu modyfikowac ustawienia numerow (w tym
    ograniczen), a w logach aplikcji tego nie widac (zalezy jaka sciezka
    sie dojdzie do edycji). Nie mam u operatora bilingu online wiec nie
    moge sam monitorowac tego co sie dzieje na moich kontach.

    Stad zastanawiam sie, czy operator jest w 100% czysty?
    Czy operator nie powinen mieć systemu antyfraudowego? Wygenerowane
    polaczenia, to anomalia w stosunku do normalnego ruchu.
    Jesli jednak ktos ma informacje na temat dobrej kancelarii, to poprsze
    na priv - email w poscie jest poprawny

  • 6. Data: 2010-12-31 13:39:34
    Od: "brum" <b...@o...eu>

[...]

    reklamacja nie wymaga powodu, skladasz ja, jesli masz ochote
    a jesli pytasz, czy jest to powod do uwzglednienia reklamacji, to nie sadze

[...]

    a dlaczego mialby to robic ? masz takie zapisy w umowie, albo jakies uslugi
    ograniczajace ?

[...]

    z calego tego potoku sensowne jest tylko usuniecie blokad
    jesli zostaly zamowione prawidlowo, to powinny dzialac
    tp dla przykladu zwraca co do grosza koszty polaczen, ktore doszly do skutku
    pomimo prawidlowo zamowionej blokady
    czasem (rzadko) wymaga to dwoch reklamacji, ale dziala

    Jaka droge radzicie wybrac (sad, postepowaniu polubowne)?

    jezeli chodzi o kilkaset tysiecy, to pierwszym elementem jest doswiadczony
    prawnik procesowy
    ponadto, jesli rzeczywiscie jest to fraud, to nalezy zlozyc zawiadomienie o
    popelnieniu przestepstwa, a nastepnie powiadomic operatora, ze trwa takie
    postepowanie i co najmniej do czasu jego zakonczenia powinien sie wstrzymac
    z roszczeniami
    w przeciwnym wypadku mozna go uznac za pasera, ktory chce czerpac korzysci z
    przestepstwa
    operator domaga sie nie tylko zwrotu nakladow (interkonekt, amortyzacja,
    itp.), ale rowniez swojej marzy, a to juz jest paserstwo

  • 7. Data: 2010-12-31 13:57:25
    Od: "Piotr Nettelekom " <s...@g...com>

> [...]

    > polaczenia, to anomalia w stosunku do normalnego ruchu.

    > Jesli jednak ktos ma informacje na temat dobrej kancelarii, to poprsze

    Po pierwsze polecam zmienic operatora bo ten to jest chyba niepelnosprawny po
    drugie dziwi mnie to ze u siebie nie zalozyliscie limitu asterisk daje takie
    mozliwosci kwestia tylko i wylacznie zarzadzania po trzecie kto zostawia klienta
    samemu sobie i pozwala wydzwonic kilkaset tysiecy ?

    Jesli chodzi o sprawy wyjasniajace , po pierwsze skoro mieliscie zalozone filtry
    na polaczenia a oni je usuneli to ich problem po drugie skoro nie macie tego na
    swojej centrali w logach polaczen to jest ich problem po trzecie nie obrazajac
    nikogo w dobie roznego rodzaju rozwiazan nie posiadanie bilingu online to tak
    jakby samobojstwo

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2010-12-31 15:50:42
    Od: "brum" <b...@o...eu>

    > kto zostawia klienta samemu sobie i pozwala wydzwonic kilkaset tysiecy ?

    pozwolic wydzwonic kilkaset tysiecy - zle
    zalozyc blokady ochronne - zle
    zawsze znajdzie sie malkontent, wiec co powinien zrobic operator ? dzialac
    zgodnie z PT, umowa i regulaminem

  • 9. Data: 2010-12-31 16:52:58
    Temat: Re: OT - "kradzie? impulsow VoIP" - prosba/pytanie
    Od: wm <...@w...pn>

    brum wrote:

    > pozwolic wydzwonic kilkaset tysiecy - zle
    > zalozyc blokady ochronne - zle
    > zawsze znajdzie sie malkontent, wiec co powinien zrobic operator ? dzialac
    > zgodnie z PT, umowa i regulaminem

    powinien zrobić limity/blokady na żądanie jak to robią co rozsądniejsi
    operatorzy...

  • 10. Data: 2010-12-31 16:54:03
    Od: "brum" <b...@o...eu>

    > powinien zrobić limity/blokady na żądanie jak to robią co rozsądniejsi
    > operatorzy...

    jesli wczytasz sie w tresc poprzednich listow, to zauwazysz, ze taka blokada
    byla i zniknela
    tu, miedzy innymi, nalezy szukac problemu