  • Data: 2021-08-18 14:00:28
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    środa, 18 sierpnia 2021 o 12:14:18 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    według różnych szacunków w szczycie prawie 400 tysięcy. AL według niepotwierdzonych
    informacji w szczycie 30 tysięcy a według potwierdzonych pomiędzy 3 a 5 tysięcy.
    > Byly jeszcze NSZ i BCh.
    >
    > J.
    Były ale obydwa ugrupowania w czasie wojny nie były prosowieckie jak AL. BCh dogadały
    się z komunistami po wojnie. Nie mnie oceniać ich decyzje. Jeśli dopisać żołnierzy
    NSZ i BCh do AK to wychodziła duża armia. Przy niej AL w której duża część to byli
    przywódcy a nie wojownicy nie stanowiła praktycznie żadnej siły bojowej. AL to było
    działanie propagandowe żeby po wojnie można było świecić przykładem jak komunistyczni
    partyzanci walczyli z niemieckim najezca. Podstawówka do której chodziłem miała imię
    Franciszka Zubrzyckiego. Nie muszę chyba tłumaczyć i objaśniać jakie wypracowania na
    jego temat musiałem pisać. I nagle po latach mogłem przeczytać że
    https://ipn.gov.pl/pl/upamietnianie/dekomunizacja/zm
    iany-nazw-ulic/nazwy-ulic/nazwy-do-zmiany/39928,ul-M
    alego-Franka.html
    Polecam przeczytać artykuł z linku. Okazał się pospolitym bandziorem co ze swoim
    "oddziałem" napadł na leśniczego żeby ukraść mu pieniądze i dubeltówkę. Żenada.
    Smaczku dodaje że była to jednorazowa akcja po której "grupa bojowa" przestała
    istnieć. Co nie znaczy że legenda małego franka przestała istnieć. Pamiętam że szkole
    wbijano nam do głów że jego oddział partyzancki został otoczony i ratował się
    ucieczką na drugą stronę rzeki. I że go w tej rzece zastrzelili. A w realu niemcy
    zabili go na dworcu kolejowym.