-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
sfeed.neostrada.pl!nemesis.news.neostrada.pl!atlantis.news.neostrada.pl!news.ne
ostrada.pl!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Subject: Re: Hamowanie- poślizg
Date: Sat, 18 Jul 2009 09:49:50 +0200
Organization: TP - http://www.tp.pl/
Lines: 44
Message-ID: <h3rvdf$okg$1@nemesis.news.neostrada.pl>
References: <h3rtc3$r2m$1@atlantis.news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: avz60.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: nemesis.news.neostrada.pl 1247903984 25232 83.27.59.60 (18 Jul 2009 07:59:44
GMT)
X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 18 Jul 2009 07:59:44 +0000 (UTC)
User-Agent: Thunderbird 2.0.0.22 (Windows/20090605)
In-Reply-To: <h3rtc3$r2m$1@atlantis.news.neostrada.pl>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:24733
[ ukryj nagłówki ]Asek pisze:
> Czy lepiej hamować jest koło i jak najszybciej doprowadzić do jego
> zablokowania (tarcie ślizgowe) czy hamować dużą siłą, ale bez zablokowania
> koła? Chodzi mi tylko o skrócenie drogi, nie rozważam jakiegoś znoszenia,
> utrzymania sterowaności, nie mówimy o ABS itp.
> W niektórych materiałach piszą, że lepiej jest nie doprowadzać do
> zablokowania koła, ale z drugiej strony niby tarcie ślizgowe jest większe
> niż toczne (co by sugerował, że lepiej koło zablokować). Więc jak to jest?
Zablokowanie koła powoduje natychmiastowe przegrzanie opony i wtedy
założenia teoretyczne biorą w łeb. Dochodzi jeszcze czynnik ekonomiczny
- szkoda będzie po każdym hamowaniu kupować nowe opony (a hamując na
zablokowanych kołach z wyższej prędkości można wykończyć komplet opon
jednym takim hamowaniem).
Co do samego tarcia, to wiele zależy od nawierzchni.
Na suchym, przyczepnym asfalcie/betonie lepsza jest przyczepność
dynamiczna (widać jak startują ścigający się na 1/4 mili), tylko oni nie
mają aż takiego problemu przegrzania opony, bo przy ruszaniu koło się
kręci i rozgrzewa równomiernie, a nie miejscowo jak przy hamowaniu na
zablokowanych kołach.
Na mokrym/śliskim lepsza jest przyczepność statyczna i dlatego "gaz do
dechy" przy jeździe po śniegu raczej się nie udaje.
Na szutrach lepiej blokować koła.
Jeżeli chodzi o wskazówki praktyczne, to taka w miarę prosta i dość
skuteczna technika hamowania, to blokowanie kół okresowo przerywane w
celu korygowania kierunku i obrócenia kolami żeby zmieniło się miejsce
styku z nawierzchnią
Hamowanie na granicy poślizgu kół nie jest już takie łatwe.
Łatwe do popełnienia błędy to zbyt powolne naciskanie hamulca i za
szybkie odpuszczanie, czyli generalnie hamowanie zbyt słabe w obawie o
zablokowanie kół. W dodatku układy hamulcowe ustawiane są tak że
przednie koła blokują się znacznie szybciej niż tylne, co może powodować
dodatkowe straty na tylnych kołach.
A jak w samochodzie ma się ABS to żeby najszybciej się zatrzymać trzeba
cisnąć pedał hamulca z całej siły i dzięki temu każdy kto pierwszy raz w
życiu siedzi w samochodzie jest w stanie zatrzymać go z porównywalną
skutecznością co sportowi kierowcy używający wymyślnych technik.
Następne wpisy z tego wątku
- 18.07.09 08:01 J.F.
- 18.07.09 08:20 Asek
- 18.07.09 08:37 myszek
- 18.07.09 08:53 J.F.
- 18.07.09 09:12 Zygmunt M. Zarzecki
- 18.07.09 11:05 J.F.
- 18.07.09 12:34 Tomasz Pyra
- 19.07.09 21:58 zbigi
- 19.07.09 22:52 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- Metrologia
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Komin do wiaty
- Ryby i kawitacja
- Ekspres do kawy i glony
- popcorn polymer
- Manualny wtrysk paliwa...
- Szafka
- Domowy koncentrator tlenu
- Od słoika po rakiety
- Rewolucja
- Synchronizacja zegarów miejskich w XIX wieku
- Zbieraczka do wkrętów lub gwoździ
Najnowsze wątki
- 2024-05-20 Fiat 125p wer. pikup - w PRL moszna było, w III Reczy [pospolitej] nie moszna
- 2024-05-19 Pożar salonu z chińskimi elektrykami
- 2024-05-18 LED
- 2024-05-19 ceny nieruchomości
- 2024-05-18 Szczecin => UX/UI Designer <=
- 2024-05-18 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-18 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-05-18 Warszawa => Mid/Senior QA Engineer <=
- 2024-05-18 Ulm => Solution Architect (sichere Kommunikation und IoT-Loesungen <=
- 2024-05-18 Katowice => Head of Virtualization Platform Management and Operating S
- 2024-05-18 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-18 Wrocław => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-18 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-05-18 Warszawa => Account Manager (Recruitment Services) <=
- 2024-05-18 Łódź => Salesperson - CRM Systems <=