eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaHamowanie- poślizg › Re: Hamowanie- poślizg
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
    sfeed.neostrada.pl!nemesis.news.neostrada.pl!atlantis.news.neostrada.pl!news.ne
    ostrada.pl!not-for-mail
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Hamowanie- poślizg
    Date: Sat, 18 Jul 2009 09:49:50 +0200
    Organization: TP - http://www.tp.pl/
    Lines: 44
    Message-ID: <h3rvdf$okg$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    References: <h3rtc3$r2m$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: avz60.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: nemesis.news.neostrada.pl 1247903984 25232 83.27.59.60 (18 Jul 2009 07:59:44
    GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 18 Jul 2009 07:59:44 +0000 (UTC)
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.22 (Windows/20090605)
    In-Reply-To: <h3rtc3$r2m$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:24733
    [ ukryj nagłówki ]

    Asek pisze:
    > Czy lepiej hamować jest koło i jak najszybciej doprowadzić do jego
    > zablokowania (tarcie ślizgowe) czy hamować dużą siłą, ale bez zablokowania
    > koła? Chodzi mi tylko o skrócenie drogi, nie rozważam jakiegoś znoszenia,
    > utrzymania sterowaności, nie mówimy o ABS itp.
    > W niektórych materiałach piszą, że lepiej jest nie doprowadzać do
    > zablokowania koła, ale z drugiej strony niby tarcie ślizgowe jest większe
    > niż toczne (co by sugerował, że lepiej koło zablokować). Więc jak to jest?

    Zablokowanie koła powoduje natychmiastowe przegrzanie opony i wtedy
    założenia teoretyczne biorą w łeb. Dochodzi jeszcze czynnik ekonomiczny
    - szkoda będzie po każdym hamowaniu kupować nowe opony (a hamując na
    zablokowanych kołach z wyższej prędkości można wykończyć komplet opon
    jednym takim hamowaniem).

    Co do samego tarcia, to wiele zależy od nawierzchni.
    Na suchym, przyczepnym asfalcie/betonie lepsza jest przyczepność
    dynamiczna (widać jak startują ścigający się na 1/4 mili), tylko oni nie
    mają aż takiego problemu przegrzania opony, bo przy ruszaniu koło się
    kręci i rozgrzewa równomiernie, a nie miejscowo jak przy hamowaniu na
    zablokowanych kołach.
    Na mokrym/śliskim lepsza jest przyczepność statyczna i dlatego "gaz do
    dechy" przy jeździe po śniegu raczej się nie udaje.
    Na szutrach lepiej blokować koła.

    Jeżeli chodzi o wskazówki praktyczne, to taka w miarę prosta i dość
    skuteczna technika hamowania, to blokowanie kół okresowo przerywane w
    celu korygowania kierunku i obrócenia kolami żeby zmieniło się miejsce
    styku z nawierzchnią

    Hamowanie na granicy poślizgu kół nie jest już takie łatwe.
    Łatwe do popełnienia błędy to zbyt powolne naciskanie hamulca i za
    szybkie odpuszczanie, czyli generalnie hamowanie zbyt słabe w obawie o
    zablokowanie kół. W dodatku układy hamulcowe ustawiane są tak że
    przednie koła blokują się znacznie szybciej niż tylne, co może powodować
    dodatkowe straty na tylnych kołach.

    A jak w samochodzie ma się ABS to żeby najszybciej się zatrzymać trzeba
    cisnąć pedał hamulca z całej siły i dzięki temu każdy kto pierwszy raz w
    życiu siedzi w samochodzie jest w stanie zatrzymać go z porównywalną
    skutecznością co sportowi kierowcy używający wymyślnych technik.



Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: