  • 1. Data: 2014-06-04 16:44:57
    Temat: RoHS - nic nie rozumiem
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W EP 6/2014 znalazłem info, że Toyota zapłaciła 1,2mld $ kary za to, że w
    systemie sterowania gazem narastały wąsy cynowe spowodowane dyrektywą RoHS.

    To jest jakieś chore. Odpowiadać (za spowodowanie śmierci) powinni ci, co to
    całe zamieszanie wygenerowali wprowadzając ZPTSE (zakaz produkcji trwałego
    sprzętu elektronicznego) zwany (dla niepoznaki) dyrektywą RoHS.

    Nikt mnie nie przekona, że tego nie dało się przewidzieć. Ja na to sam nie
    wpadłem, ale w 2005 roku czytałem wypowiedzi jednego gościa, który po
    zebraniu 4000 artykułów na tematy bezołowiowe (linki umieścił na swojej
    stronie, ale nie wiem, czy bym je potrafił teraz znaleźć) postulował, aby
    obkupić się w sprzęt póki jeszcze jest ołowiowy i przeczekać te kilka lat
    zanim po kilku wypadkach śmiertelnych nie wycofają się z RoHS.

    Wypadki śmiertelne już były, elektrownia atomowa musiała już być w trybie
    awaryjnym wyłączana, kilka satelitów się uszkodziło, a my mamy od jakiegoś
    czasu jeszcze bardziej restrykcyjną RoHS2, której moim zdaniem nie da się
    dokładnie spełnić.
    P.G.

  • 2. Data: 2014-06-04 17:52:05
    Temat: Re: RoHS - nic nie rozumiem
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 04.06.2014 16:44, Piotr Gałka pisze:
    > W EP 6/2014 znalazłem info, że Toyota zapłaciła 1,2mld $ kary za to, że
    > w systemie sterowania gazem narastały wąsy cynowe spowodowane dyrektywą
    > RoHS.

    Jesteś pewny kara była za "wąsy", a nie całokształt ich systemu (w tym
    burdel w oprogramowaniu sterującym)?

  • 3. Data: 2014-06-04 18:22:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jesteś pewny kara była za "wąsy", a nie całokształt ich systemu (w tym
    > burdel w oprogramowaniu sterującym)?

    Niby piszą że chodzi o wprowadzeniu klientów w błąd, że problem usunięty bo
    wymienili dywaniki mogące blokować pedał gazu, gdy tymczasem problemem były
    wąsy.

    Faktem dla mnie jest, że jakby nie RoHS to problemu (i wielu innych
    problemów) by nie było.
    P.G.

  • 4. Data: 2014-06-04 18:47:07
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Piotr Gałka napisał:
> [...]
    > co to całe zamieszanie wygenerowali wprowadzając ZPTSE (zakaz produkcji
    > trwałego sprzętu elektronicznego) zwany (dla niepoznaki) dyrektywą RoHS.

    Winna nie jest dyrektywa tylko nadgorliwość firmy, motoryzacja jest
    (chyba jeszcze) zwolniona z obowiązku stosowania bezołowiowego śmiecia.

    [..]
    > Wypadki śmiertelne już były, elektrownia atomowa musiała już być w
    > trybie awaryjnym wyłączana, kilka satelitów się uszkodziło, a my mamy od

    Z powodu ROHS? Byłbym baaaardzo zdziwiony gdyby cokolwiek wystrzelonego
    poza atmosferę było w tej technologii.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 5. Data: 2014-06-04 18:55:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > wąsy.
    > Faktem dla mnie jest, że jakby nie RoHS to problemu (i wielu innych

    Najbardziej zaskakuje to, że motoryzacja wtedy nie była objęta
    obowiązkiem stosowania cyny bezołowiowej. Nie wiem, jak jest
    dzisiaj...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2014-06-04 19:08:09
    Od: Marcin Kulas <h...@k...net>

    AlexY wrote:

    > Z powodu ROHS? Byłbym baaaardzo zdziwiony gdyby cokolwiek wystrzelonego
    > poza atmosferę było w tej technologii.

    A jednak.
    http://nepp.nasa.gov/whisker/failures/index.htm#sate
    llite

    --
    [ Marcin Kulas jid: h...@j...kropka.net ]
    [ ,,Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, ]

  • 7. Data: 2014-06-04 19:15:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Winna nie jest dyrektywa tylko nadgorliwość firmy, motoryzacja jest (chyba
    > jeszcze) zwolniona z obowiązku stosowania bezołowiowego śmiecia.

    Jak będą czekali do ostatniej chwili to się okaże że są be.

    Elektrownie jądrowe, satelity też nie muszą to skąd problem.
    Z jakiegoś powodu NASA pokazuje co się dzieje jak element bezołowiowy jest
    użyty w normalnym montażu:
    http://nepp.nasa.gov/whisker/
    (drugie zdjęcie od góry)

    Może nikt nie chce im wyprodukować elementów ołowiowych przy zamówieniu
    według wolumenu produkcji satelitów, czy elektrowni jądrowych :).

    Kiedyś sztuczne choinki były ekologiczne teraz nie są.
    Montaż PbF skutkuje kilkukrotnym wzrostem ilości WEEE. Może kiedyś się
    okaże, że to nie jest ekologiczne ?
    Oby jak najszybciej.
    P.G.

  • 8. Data: 2014-06-04 19:28:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:1904684563.20140604185541@pik-net.pl.invalid...

    > Najbardziej zaskakuje to, że motoryzacja wtedy nie była objęta
    > obowiązkiem stosowania cyny bezołowiowej. Nie wiem, jak jest
    > dzisiaj...

    Gdzieś czytałem, że produkcja wojskowa w USA ma duże problemy z podróbkami
    elementów elektronicznych i nie mogą uszczelnić łańcucha dostaw.
    Jaką pewność ma producent kawałka elektroniki do samochodu, że jak zamówi
    rezystory Pb to mu chińczyk nie przyśle PbF ?
    A wystarczy aby lut Pb zalał nie 100% ale tylko 99% powierzchni kontaktów
    tylko jednego z elementów na płytce aby problem mógł się pojawić.

    Pozwoliliby na 3% Pb w cynie i problemu by nie było i śmieci elektronicznych
    byłoby 3 razy mniej.
    Myślę, że źródeł problemu trzeba szukać według klucza - kto wtedy sprzedałby
    te 3 razy mniej produktów.
    P.G.

  • 9. Data: 2014-06-04 20:01:23
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Z powodu ROHS? Byłbym baaaardzo zdziwiony gdyby cokolwiek wystrzelonego
    > poza atmosferę było w tej technologii.

    Czytałem, że z powodu whiskersów (może technologia Pb, ale trafił się
    element PbF).

    Nie pamiętam szczegółów, ale było, że NASA robiła analizę. Najlepsze zdjęcia
    technologii PbF jakie znam to na stronie NASA.

    Czytałem to (o satelitach i elektrowni) dawno. Na pewno jeszcze przed
    pierwszym sygnałem o problemach Toyoty. Pamiętając o tym od razu
    powiedziałem, że Toyota to whiskersy. Potem jak było, że dywaniki to byłem
    zawiedziony, że się pomyliłem.

    Teraz poszukałem. Wygląda na to, że problem "Whisker Failures" był znany (w
    odniesieniu do satelitów) jeszcze przed RoHS. To by wyjaśniało dlaczego
    mogłem to dawno czytać.
    http://nepp.nasa.gov/whisker/failures/index.htm

    Skoro był znany to jak się paru kolesi spotkało i się zastanawiali jak by tu
    zwiększyć sprzedaż elektroniki to rozwiązanie mieli gotowe - tylko
    zastosować.
    Producenci samochodów i sprzętu medycznego pozazdrościli tym od TV i komórek
    (jakaś sprawiedliwość musi być) i niedługo poziom promieniowania różnych
    tomografów itp. będzie obsługiwany jak gaz w Toyotach tylko awaria
    trudniejsza do udowodnienia.

    Mam nieodparte wrażenie, że gostki latające na co dzień prywatnymi
    odrzutowcami robią nas wszystkich w balona i prawo (też jest tworzone pod
    dyktando) mają po swojej stronie.

    Dziś słyszałem w radiu, że te 25 lat temu jak ludzie wykosili listę krajową
    to i tak wbrew decyzji narodu dopasowano reguły drugiej tury aby było nie
    jak wyszło z głosowania ale jak się dogadano. Wtedy jakoś tego nie
    załapałem. Czyli już na początku demokracji pokazano nam, że tak na prawdę
    nie jest ważne co my chcemy tylko to, co ustalone w gabinetach.
    Nie znam się na polityce, ale wszystko jest jakoś tak ustawione, że mądry,
    ale nie partyjny człowiek nie ma żadnych szans zostać do czegoś wybranym.

    To takie skojarzenia z whiskersami :). Nie brnę dalej w NTG.
    P.G.

  • 10. Data: 2014-06-04 20:11:26
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Czy ołów jest jedynym pewnym lekarstwem na wąsy? Nic równie dobrego i "eko"
    nie wymyślono?

    Robert