  • 41. Data: 2020-08-07 19:41:34
    Temat: Re: bierna pojemnosciowa
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 07/08/2020 18:13, o...@g...com wrote:

    > Zróbmy sobie model małej mieściny gdzie dostajemy z paneli np. 200kW
    > a miasteczko pobiera 190kW. Tym samym miasteczko oddaje do sieci 10kW.
    >
    > Jak falowniki synchronizują się? Nic tam nie zacznie kolidować?
    > Czy za 10-20 lat niezbędne staną się systemy synchronizacji dla takich
    > mikro wytwórni prądu?

    Czas przejść na DC :-)

    c.

  • 42. Data: 2020-08-07 19:45:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik obserwator napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    >10kW.

    >Jak falowniki synchronizują się? Nic tam nie zacznie kolidować?

    Do napiecia w sieci sie synchronizuja ... ale to napiecie w znacznym
    stopniu same generuja :-)

    Siec krajowa tu chyba jednak dziala stabilizujaco, bo jak falowniki w
    miasteczku za bardzo przyspiesza czy zwolnia, to wzrosnie przeplyw
    pradu do reszty kraju (mowiac w uproszczeniu, bo przeciez jest
    transformator) na ktoryms zboczu, falownik powininen to wykryc jako
    zly cos fi i dopasowac czestotliwosc wlasną.

    Przynajmniej tak mi sie wydaje, bo musialbym przemyslec, czy to
    zadziala w dobra strone :-)
    I ciekawe, czy tu ten indukcyjny charakter nie jest istotny ...

    >Czy za 10-20 lat niezbędne staną się systemy synchronizacji dla
    >takich
    >mikro wytwórni prądu?

    Raczej wykrywanie pracy wyspowej, bo po jakiejs awarii moga byc cuda.
    Tudziez np naprawa linii, gdy zasilanie jest nie tylko od strony
    transformatora, ale z dziesieciu innych zrodel ...

    J.

  • 43. Data: 2020-08-07 20:10:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 07/08/2020 16:40, Mateusz Viste wrote:

    >Nie ma innej metody na zwrotne wymuszenie przepływu prądu jak
    >podbijać napięcie chwilowe.

    No wlasnie - chwilowe, a to jeszcze nie znaczy maksymalne czy
    skuteczne.

    Co prawda jakos tak dziwnie mi sie wydaje, ze po polaczeniu dwoch
    ukladow z napieciem sinusoidalnym o tej samej amplitudzie i niewielkim
    przesunieciu fazowym, to efekt bedzie symetryczny - i co zyskamy na
    jednym zboczu, to stracimy na drugim.
    Wiec chyba jednak amplitude tez trzeba podniesc - ale moze mniej niz
    przy braku przesuniecia ...

    >Nie dam wiary. "Rezystancja wewnętrzna elektrowni" jest tutaj
    >przeszkodą. Może gdybyś wciskał megawaty to było by widać...

    No, jak tak kiedys liczylem opornosc przylacza, to mi nieciekawe
    liczby wychodzily i spore spadki.
    Takie glupie 500m od transformatora ...

    >Nie wiem jak falwonik liczy ten swój cos fi, ale jeśli tak jak myślę
    >to nie ma ani troche przesunięcia fazowego i wciska zawsze
    >synchronicznie z siecią, nawet w szczytach.

    Byly podawane przepisy - ma byc przesuniecie przy zbyt malym lub zbyt
    duzym napieciu.

    >Podobno falwoniki fotowoltaiczne używa się do kompensacji mocy
    >biernej. Nie wiem jak to jest robione, bo klasyczna kompensacja
    >wymaga chwilowego magazywanowania energii w okresach. Chętnie bym
    >poczytał co można falownikiem w kontekście Q poczynić.

    A czy przy 3 fazach sumarycznie tez wymaga ?
    Jesli nic nie skopalem, to wolfram mowi, ze nie wymaga.

    A Falownik moglby dodawac pradu do odbiornikow wtedy, gdy one biora
    wiecej niz z napiecia elektrowni wynika.
    A ewentualne pulsowanie mocy z ogniw ... moze mu nie przeszkadza, moze
    ma kondensatory filtujace.

    J.

  • 44. Data: 2020-08-07 20:56:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/08/2020 16:50, Michal wrote:
    > a jakie masz napięcie w sieci?
    > Wg IRiESD Taurona dopóki napięcie nie przekracza 1,06Un, czyli ok. 244V
    > to falownik powinien mieć cos fi=1.

    Prawdę mówiąć czytam cosfi od dzisiaj rana, z ciekawości, dodałem do
    skryptu. Musiałbym długofalowo na to zerkać.

    Falownik w szczycie mocy osiągnął 230V. Przy braku produkcji przed
    chwilą było 226.

    > Jeżeli masz wyższe i ciągle masz cos fi=1, to znaczy że masz falownik
    > niewłaściwiwe skonfigurowany

    Płaskie jak stół.

  • 45. Data: 2020-08-07 21:11:58
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/08/2020 20:10, J.F. wrote:
    > No wlasnie - chwilowe, a to jeszcze nie znaczy maksymalne czy skuteczne.

    Skuteczne to tylko taka "średnia" z chwilowego ;)

> [...]
    > ukladow z napieciem sinusoidalnym o tej samej amplitudzie i niewielkim
    > przesunieciu fazowym, to efekt bedzie symetryczny - i co zyskamy na

    To moc bierna. Nie chcemy jej własnie.

    > Wiec chyba jednak amplitude tez trzeba podniesc - ale moze mniej niz
    > przy braku przesuniecia ...

    Ogólnie idealny przypadek to generowanie przez falownik sinusa o
    amplitudzie odpowiednio większej niż elektrowni, z 0 przesunięciem
    fazowym. Brak odkształceń, czysta moc do sieci.

    Falownik to ograniczy. Zagadnienie "co się stanie jak zniknie sieć" jest
    przez falownik obczajane w czasie rzeczywistym, więc orientacja pewnie
    jest szybsza niż jeden okres.

    > No,  jak tak kiedys liczylem opornosc przylacza, to mi nieciekawe liczby
    > wychodzily i spore spadki.
    > Takie glupie 500m od transformatora ...

    No ale co to a róznica czy wkładam czy wyjmuje? Całościowo moje osiedle
    zasysa pewnie zimą z 100kW i spadki napięcia na kablach są pomijalne z
    punktu widzenia konsumenta.

    Skoro da się wyssać 100kW to wsadzić się da, a przecież z mojego 10kW
    wkładanego do sieci latem prawie nic nie leci do elektrowni,
    przypuszczalnie konsumowane jest lokalnie. Nie wiem o ile dpowyższam
    napięcie swoim falwonikiem, ale to są pewnie jakięs ułamki V. Na
    wykresach widać że napięcie jest stabilne, czy ciemno czy świeci. W
    zasadzie falownik prawie nie wpływa na poziom U w sieci (w sensie: na
    oko nie widać użych zmian).

    > Byly podawane przepisy - ma byc przesuniecie przy zbyt malym lub zbyt
    > duzym napieciu.

    Mierzę od dzisiaj, z historią co kilka sekund, to się pochwalę czy taka
    sytuacja ma miejsce. Falownik ma prawidłową konfigurację, tzn powinien
    reagować na takie przypadki.

    > A czy przy 3 fazach sumarycznie tez wymaga ?

    Ja mówie o tym że gdzieśatm wyczytałem że stawiają *dedykowane*
    elektrownie solarne tylko po to aby kompensować moc bierną. Nie wiem jak
    to robią, albo inaczej: mogę sobie wyobrazić kompensację ale pod
    warunkiem że napięcie będzie odkształcone, co ponoć jest nielegalne.

  • 46. Data: 2020-08-08 17:00:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/08/2020 15:32, heby wrote:
    > Troche zastanawiające. Mój falownik, Huawei 3f, wykazuje cosfi
    > praktycznie non-stop == 1.

    Dla ciekawskich, od wczoraj mierzę moc pozorną. Efekt taki:

    https://drive.google.com/file/d/1ApR7PUVoP_CkMVWKw43
    UwSxB0e678lt4/view?usp=sharing

    Max było +-40Var przy mocy ciągłej falwonika około 9kW.

    cos fi nudny jak flaki z olejem. Albo 0.99 albo 1.

  • 47. Data: 2020-08-08 19:33:14
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-08-07 20:56, heby wrote:

> [...]
    > skryptu. Musiałbym długofalowo na to zerkać.
    >
    > Falownik w szczycie mocy osiągnął 230V. Przy braku produkcji przed

    szczęściarz ;-P
    U mnie wygląda to tak:
    - dzisiaj:
    napięcie fazowe:
    https://drive.google.com/file/d/1Wcxe-CtMlQ3okTbtvbd
    WYNFuGBGRk4XR/view?usp=sharing
    napięcie międzyfazowe:
    https://drive.google.com/file/d/1lTRTy98b05EFfdNA9G_
    wOwXXGC2JRLHW/view?usp=sharing

    przykładowe dane z lipca pokazujące napięcie w sieci i związane z tym
    działanie członu Q=f(U)

    20 lipca:
    https://drive.google.com/file/d/1SZP9aoC4ogFWCl33wYq
    _PiXelwbFuV7J/view?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/11wwabCZORTYSNVdVIyt
    xDBpztZ6f-PZs/view?usp=sharing

    29 lipca:
    https://drive.google.com/file/d/1vITw_G7NF0DWQBgfvUn
    E8GHCyRlKudpy/view?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1FwVBCZZ1iwpr451Tq2-
    xQJE12yZ6Wnub/view?usp=sharing

    i to tyle w temacie stanu polskiej sieci energetycznej..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 48. Data: 2020-08-08 20:01:58
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-08-08 19:33, Michal wrote:

    > szczęściarz ;-P
    > U mnie wygląda to tak:
    > - dzisiaj:
    > napięcie fazowe:

    poprawne linki to:

  • 49. Data: 2020-08-08 21:12:27
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-08-08 22:09, heby wrote:
    wOwXXGC2JRLHW/view?usp=sharing

    WYNFuGBGRk4XR/view?usp=sharing

    > To ten falownik co o nim takie fajne dyskucje w necie ;) ?
    >
    > https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3682645.html

    nie :-)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 50. Data: 2020-08-08 22:08:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 7 Aug 2020 21:11:58 +0200, heby napisał(a):

    > To moc bierna. Nie chcemy jej własnie.

    > Ogólnie idealny przypadek to generowanie przez falownik sinusa o
    > amplitudzie odpowiednio większej niż elektrowni, z 0 przesunięciem
    > fazowym. Brak odkształceń, czysta moc do sieci.

    Owszem, ale widzisz co sugeruja - przy wysokim napieciu w sieci mozna
    do niej wcisnac moc wprowadzajac prad z przesunieciem fazowym, przez
    co napiecie w sieci sie mniej podnosi.
    Prawda, nieprawda - musialbym policzyc sam, a wczesniej doszukac sie
    jakie maja zalozenia.

> [...]
    > punktu widzenia konsumenta.
    > Skoro da się wyssać 100kW to wsadzić się da,

    Tylko jak kiedys szacowalem, to mi wychodzily zadziwiajaco spore
    spadki, rzedu kilkunastu V.
    Czyli to by musialo byc tak, ze trafo daje np 245V, zeby do ciebie
    doszlo 230. Wiec jak falownik da 245V, to nic nie wypchnie ...

    > a przecież z mojego 10kW
    > wkładanego do sieci latem prawie nic nie leci do elektrowni,
    > przypuszczalnie konsumowane jest lokalnie.

    Pewnie tak, ale jak sasiedzi tez zainstaluja ?

> [...]
    > wykresach widać że napięcie jest stabilne, czy ciemno czy świeci. W
    > zasadzie falownik prawie nie wpływa na poziom U w sieci (w sensie: na

    To moze zle liczylem.

> [...]
    > to robią, albo inaczej: mogę sobie wyobrazić kompensację ale pod
    > warunkiem że napięcie będzie odkształcone, co ponoć jest nielegalne.

    A ja sobie policzylem, i wyszlo mi, ze przy 3 fazach nie trzeba
    magazynowac. Co sie cofa w jednej fazie, to trzeba wepchnac w inne.

    Czyli jak najbardziej ma to sens ... a moze nawet by sie dalo taki
    falownik kompensujacy bez zasilania - niech przepompowuje miedzy
    fazami.

    J.