    Date: Wed, 3 Aug 2022 13:19:46 +0200
    Subject: Re: ostrzenie noza
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-08-03 o 13:01, Wiesiaczek pisze:

    > Oczywiście, że nie zauważy od razu.
    > Ale żadna geometria nie zmieni tego, że po tygodniu używania nóż
    > zrobiony ze zwykłej blachy stępi się.

    Porównaj podobne gatunki stali, to zobaczysz różnice wynikające z
    geometrii ostrza
    ( a nie noża)

    > Takie noże są w sklepach i kosztują grosze.
    > Nierdzewka ładnie wygląda i dlatego dobrze się sprzedaje, ale nóż nadaje
    > się w zasadzie do użytku jednorazowego. Trudno nawet go ponownie naostrzyć.

    Używam zwykłych noży, w zwykłej kuchni, do zwykłych kuchennych czynności.
    Jest to materiał pewnie typu właśnie nierdzewka (typu 4H13, bo magnes to
    łapie)
    ale nie korodują tak łatwo i raz na dwa, może raz na trzy tygodnie
    ostrzę go na zwykłej krążkowej przeciągałce. I robi to czego potrzebuję
    i mam go chyba już kilkanaście lat.
    Co Wy chcecie tymi nożami robić?
    Może ja czegoś nie wiem co taki nóż powinien zrobić?

    > Dlatego nóż ze stali węglowej dobrze naostrzony (mam takich kilka) służy
    > u mnie już ponad dwa lata bez ostrzenia i w każdej chwili mogę nim
    > ukroić plasterek pomidora lub cokolwiek innego.

    To mi przypomina reklamę noża, którą kiedyś widziałem, że nasz nóź jest
    super
    ponieważ wykonany jest ze stali zawierającej węgiel.
    Może ustalmy najpierw, że stal to jest stop żelaza z węglem (tak mnie uczyli
    klikadziesiąt lat temu i to sie nie zmieniło), więc węgiel jest w stali
    zawsze.
    Stal węglowa potocznie dla kogoś kto
    miał materiałoznawstwo, to będzie właśnie zwykła stal niestopowa.
    Więc Wasze relacje są jakby niespójne, bo piszecie "stal węglowa"
    a myślicie o jakichś superstopach.

    > Co do geometrii, to moje noże ostrzę całą płaszczyzną (tak jak kosa,
    > brzytwa),

    Geometria ostrza czy nawet bardziej mikrogeometria, to
    jest zaokrąglenie krawędzi skrawającej i to wpływa na
    trwałość ostrza. Jak regulujesz i osiagasz parametry tej mikrogeometrii?
    Jakim procesem i jakimi narzędziami?