  • 21. Data: 2022-11-25 19:25:18
    Temat: Re: Wodor
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-11-25 o 18:32, LordBluzg(R)?? pisze:
    > Specjalny zespół zainstaluje zbiornik, dodatkowe akumulatory i ogniwo
    > paliwowe
    Kopiowałem tu niedawno porównanie z rynku USA gdzie wodór jest dostępny
    i ten do ogniw jest najdroższy i kompletnie nieopłacalny w stosunku do
    zwykłych elektryków o spalinowych już nie mówiąc. Czyli będzie jak z
    Mirajem, jest ale nikt tego nie kupuje i szybko sie to nie zmieni.

    --
    Janusz

  • 22. Data: 2022-11-26 12:16:40
    Od: cyklista <c...@g...com>

    W dniu 25.11.2022 o 12:01, J.F pisze:

    > No - tak prawde mowiac, to czy auto emituje mniej szkodliwosci na LPG,
    > to nie jestem przekonany.
    > Bo zakladamy jakies w miare nowoczesne auto, z komputerem zestrojonym
    > na pilnowanie emisji na benzynie ... i do tego dolozoną garażowo
    > instalacje LPG.

    Dlaczego zakładasz nowoczesne auto z garażową instalacją a nie tez
    nowoczesną?

    W tej chwili legalnie to nie da się założyć instalacji innej niż
    nowoczesna i z homologacją, więc teoretycznie ma działać tak samo jak na
    benzynie i takie same parametry lambdowe i spalinowe robić jak przy
    jeździe na benzynie. praktycznie też tak robi dopóki się nie zepsuje ale
    to tak samo jak i z benzyną jak się zepsuje to dużo więcej szkodzi.

  • 23. Data: 2022-11-26 12:45:12
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-11-25 o 18:32, LordBluzg(R)?? pisze:

    > Teraz hehejtery, do boju!

    Pożyjemy zobaczymy. Póki co żabojady nie potrafią zrobić sensownej apki
    do samochodu, która by działała i służyła do czegokolwiek potrzebnego.
    Te plany wodorowe mają rozmach to fakt, ale póki co jestem sceptykiem :>

    L.

  • 24. Data: 2022-11-26 12:46:51
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-11-25 o 19:18, Janusz pisze:
    > No trójfazowe to se na pewno w bloku podłączą :)

    Mieszkałem w bloku z 1997 i trzy fazy każdy w szachcie miał, a większość
    w mieszkaniu też. Więc blok blokowi nierówny :>

    L.

  • 25. Data: 2022-11-26 14:12:04
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 25/11/2022 12:12, Lisciasty wrote:

    > Czyli koszt x2? 3 miliony na stację
    > A tymczasem ładowarka o mocy 350kW kosztuje już nieco poniżej 200 tys.
    > co i tak jest przegięciem, zważywszy na to co w niej siedzi (a siedzi

    jak napisałeś, te 1.5 mln (3mln dla ciągłości) to na 5 aut, więc
    ładowarki będą kosztować milion. Dostarczenie zasilania do ciągłego
    ładowania takimi ładowarkami też może nie być tanie. Do tego w
    ładowarkach jest większa konkurencja niż w wodorze, więc ceny niższe (a
    może i większe dopłaty, bo to jedyna słuszna droga forsowana przez
    rządy). Przy zmianie nastawienia może się okazać, że koszt postawienia
    jest taki sam lub proporcje się zamienią

  • 26. Data: 2022-11-26 15:11:52
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 25.11.2022 o 19:25, Janusz pisze:

    [...]

    > najdroższy i kompletnie nieopłacalny w stosunku do

    > zwykłych elektryków o spalinowych już nie mówiąc.

    Dokładnie.

  • 27. Data: 2022-11-26 15:57:12
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-11-26 o 12:46, Lisciasty pisze:

    > Mieszkałem w bloku z 1997 i trzy fazy każdy w szachcie miał, a większość
    > w mieszkaniu też. Więc blok blokowi nierówny :>
    Mialem na myśli stare bloki z <89, tam na pewno 3F nie było.
    A i z nowszymi jest różnie, ale faktem jest że ze względu na kuchnie
    indukcyjne 3F już się w nich robi standardem.

    --
    Janusz

  • 28. Data: 2022-11-27 17:48:20
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 26.11.2022 o 15:57, Janusz pisze:

    > Mialem na myśli stare bloki z <89, tam na pewno 3F nie było.
    > A i z nowszymi jest różnie, ale faktem jest że ze względu na kuchnie
    > indukcyjne 3F już się w nich robi standardem.

    mieszkam w bloku z 1920roku i 3 fazy mam odkąd tu mieszkam. tylko co z
    tego? O ile będzie można sobie naładować po pracy auto elektryczne z 3
    faz, to energia ta będzie z węgla. I prawdopodobnie droga.
    O ile "darmową" energię słoneczną latem da sie zmagazynować w dowolny
    sposób, to ten sposób będzie dobry. Mając na uwadze drastyczne podwyżki
    cen prądu, być może będzie się opłacało zainwestować w akumulatory.
    Zanim napiszecie ze na świecie to jest od dawna, spróbujcie policzyć.
    w sprawie wodoru w samochodach - jest tak jak pisali wcześniej. paliwo -
    super, przygotowanie drogie lub mało wydajne. a gdyby ten wodór
    wytworzyć (bardzo tanie) i nie skraplać? do samochodów - odpada, ale w
    domu? No więc gazowy wodór ma gęstość energii (w objętości) 10 razy
    wiekszą niż woda "zrzucana" ze 100m wysokości.
    Nie wiem ile kosztują i jakie są trwałe kompresory które umożliwiłyby
    przechowywanie wodoru pod ciśnieniem 10-50atomosfer, ale gdyby były
    względnie tanie, i można by wykorzystać butle takie jak na lpg, to
    gęstość enrgii w objętości będzie większa niż w akumulatorach. Pytanie
    kolejne,z jaką sprawnością z tego mozna zrobić prąd, albo spalić?
    Reasumując..... moim zdaniem. ekologiczna energia, ekologiczny transport
    nie jest probelmem, problemem jest zdolność przechowywania energii, raz
    używanej w nocy, dwa w zimie. Każde "odkrycie" lub redukcja ceny
    technologii może zmienić dużo wiecej niż jakiekolwiek dotacje "rządu"

    ToMasz

  • 29. Data: 2022-11-28 08:02:15
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 26 Nov 2022 12:46:51 +0100, Lisciasty

    > Mieszkałem w bloku z 1997 i trzy fazy każdy w szachcie miał, a większość
    > w mieszkaniu też. Więc blok blokowi nierówny :>

    Że są 3F w blokach to jasne, rzecz w tym że taki przedłużacz 3F swoje ważyć
    będzie i !kłerwa z 30 piętra nie puścisz bo się pewnie zerwie. I kosztować
    będzie, a kogo na to !kłerwa stać. Zresztą prąd z wungla trujoncego! Te
    filtry co trzeba czyścić w elektrowniach to !kłerwa w ogóle nie działajoo!

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 30. Data: 2022-11-28 22:38:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-11-27 o 17:48, ToMasz pisze:

    > mieszkam w bloku z 1920roku i 3 fazy mam odkąd tu mieszkam.
    Na pewno nie było jak był budowany, a ze potem był wielokrotnie
    modernizowany to oczywiste, inaczej dalej byś miał instalację z
    izoloacją papierową w rurkach metalowych prowadzonych po ścianach.

    tylko co z
    > tego? O ile będzie można sobie naładować po pracy auto elektryczne z 3
    > faz, to energia ta będzie z węgla. I prawdopodobnie droga.
    Jak na razie to węgiel jest na 2 miejscu w cenach energii po
    elektrowniach wodnych.

    > O ile "darmową" energię słoneczną latem da sie zmagazynować w dowolny
    > sposób, to ten sposób będzie dobry. Mając na uwadze drastyczne podwyżki
    > cen prądu, być może będzie się opłacało zainwestować w akumulatory.
    Tyle że nie przechowasz jej na zimę, więc te akumlatory efektywnie beda
    pracować
    pół roku, bo przez pozostałą część ich nie naładujesz.
    To właśnie + ich cena powoduje że szybko nie będą popularne.

> [...]
    > względnie tanie, i można by wykorzystać butle takie jak na lpg, to
    > gęstość enrgii w objętości będzie większa niż w akumulatorach. Pytanie
    Kompresory nie będą tanie bo to gaz wybuchowy, poza tym 'ucieka' więc
    tanie butle też odpadają. Po trzecie jak wyobrażasz sobie jego zużycie?
    LPG mimo że łatwiejszy w użyciu to masz mocno ograniczone mozliwości
    przelewania go sobie na podwórku z butli do auta i wice wersa, a ty byś
    chciał tak sobie wodór pompować jak wodę :) oj naiwny, naiwny :)

    > kolejne,z jaką sprawnością z tego mozna zrobić prąd, albo spalić?
    Tak jak dotychczas masz w agregatach, tyle że szybko go zajedziesz ze
    względu na wysoką temp spalania.

> [...]
    > używanej w nocy, dwa w zimie. Każde "odkrycie" lub redukcja ceny
    > technologii może zmienić dużo wiecej niż jakiekolwiek dotacje "rządu"
    To akurat prawda, jakbyśmy mieli warunki to jeszcze kilka elektrowni
    szczytowo-pompowych mogłoby powstać.

    --
    Janusz