  • 81. Data: 2020-10-22 15:00:17
    Temat: Re: ZX Spectrum
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:5f9063c9$0$11920$6...@n...neostrad
    a.pl...
    W dniu 2020-10-21 o 17:55, Silver Dream ! pisze:
> [...]
    [...]
    >Kiedy dorobiłem się stacji dysków w 1987 lub 88 roku.
    >Na magnetofonie można było tylko grać, nawet nauka pisania w basicu
    >powodowała tradycyjną zgadywankę, wczyta się czy się nie wczyta.

    Atari, Spectrum, C64 ?

    IMO - nie byl taki zly ten magnetofon, skoro gry wchodzily, to wlasna
    tworczosc wchodzila.
    Oczywiscie zasady bezpieczenstwa obowiazuja - kilka nagran, kilka
    kaset - tak samo, jak z dyskietkami.

    Na ZX81 to byl koszmar - Memopak lubial zle kontaktowac, drgniecie
    stolu i komputer sie restartuje.

    Tylko naucz tu sekretarke jak sie pisma pisze na kasetach ...

    A taki wordstar na CP/M to co chwila nakladke sciagal, bo sie w
    calosci nie miescil w pamieci, wiec dyskietka zawsze w napedzie ... a
    moze nawet i dwa napedy ...

    J.

  • 82. Data: 2020-10-22 16:10:34
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 21 Oct 2020 18:57:45 +0200, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "RadoslawF" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Hm, te ~70$ raczej dobrze pamietam, ale mogl to byc inny rok i 800XL.
    > Pamiec mi zawodzi, czy z czasem podrozalo czy potanialo ?
    > Szczegolnie ze "nowy model" moze kosztowac wiecej :-)

    W 1986 r. kupiłem w Peweksie 800XL za 150$ i magnetofon za ok. 40$ OIDP.
    Coś mi świta, że potem potaniały.
    Były jeszcze prymitywne drukarki 1020 za niecałe 200$.

    --
    Artur Stachura

  • 83. Data: 2020-10-22 16:22:13
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Thu, 22 Oct 2020 15:00:17 +0200, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > tworczosc wchodzila.
    > Oczywiscie zasady bezpieczenstwa obowiazuja - kilka nagran, kilka

    Magnetofon do Atari nie był zły, choć wolny. Na takim zestawie
    napisałem pracę magisterską. Problemów z utratą danych nie miałem.
    Kluczowe były kasety - dobrej marki i niezbyt zużyte.

    --
    Artur Stachura

  • 84. Data: 2020-10-22 16:37:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik antispam napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >Pisalem go na ZX81 z modulem 64k (56k bylo uzywalne, reszta
    >zaslonieta przez ROM). Metoda byla glupia, ale to chcial
    >prowadzacy (w skrypcie to byla "metoda topologiczna").
    >Z grubsza sprowadzalo sie to do rekursywnego rozwijania
    >wyznacznika, ale jak byly rownolegle elementy to sie
    >liczylo kazdy osobno. Zaleta bylo ze dostawalo sie
    >wzor (ze wspolczynikami zmiennopozycyjnymi).

    >Ten program nalezalo pisac w Pascalu, byla rekursja
    >i manipulacje na listach. W Basicu mialem tablice
    >robiace za stos, przed i po wywolaniu trzeba bylo

    Pascal na Spectrum ... jakis byl, ale kiedy.
    I jakie mial mozliwosci - bo to tez nie jest takie pewne.
    Na ZX-81 raczej nie bylo.

    >Nie wiem czy moj program byl dalej uzywany.

    Raczej nie - jak pisalem cos tam uzywalismy, ale to bylo czysto
    numeryczne, nie symboliczne.

    >Co do czasu obliczen: moj program robil sporo obliczen
    >zmiennopozycyjnych. Inny jezyk mogl cos zmienic
    >szybkosciowo gdyby mial lepsza bibliteke zmiennopozycyjna.

    Tez prawda. Kiedys napisalem kawalek w assemblerze uzywajacy procedur
    z ROM, to uzyskalem tylko dwa razy szybciej niz ten Basic.
    Tylko ... albo az ...

    >W tym czasie na PWr powstalo sporo kodu na ZX81, np.
    >procedury do oblicznia funkcji Bessla. Alternatywa

    Wydzial elektroniki ?
    To chyba bardzo szybko trafilo do kosza/szafy, razem z ZX81, bo nikt
    juz togo nie chcial uzywac. Spectrum zagoscilo, ale raczej niewielkiej
    ilosci, moze troche nauczeni ZX81.

    Jeszcze kwestia, po co te funkcje Bessela liczyc ... moze da sie nie
    liczyc, zostawic symbolicznie - uczelnia lubi teorie :-)

    >centrum obliczniowego, rzedu 20 min z powrotem
    >(ZETO bylo daleko i raczej nie wchodzilo w gre).

    Na PWr CO, innym instytucjom zostawalo ZETO, albo gruba inwestycja we
    wlasny osrodek.

    Ale w CO to wynik raczej na drugi dzien, chyba, ze znajomosci miales
    :-)

    > Waldek Hebisch

    J.

  • 85. Data: 2020-10-22 16:40:24
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest 22 Oct 2020 14:10:34 GMT, Artur Stachura pisze:
    pl...

    > W 1986 r. kupiłem w Peweksie 800XL za 150$ i magnetofon za ok. 40$ OIDP.
    > Coś mi świta, że potem potaniały.

    Jeśli dobrze pamiętam, 65XE w 1990 roku kosztował w Peweksie równe $100.

    k.

  • 86. Data: 2020-10-22 18:46:21
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > U?ytkownik antispam napisa? w wiadomo?ci grup

    > Pascal na Spectrum ... jakis byl, ale kiedy.
    > I jakie mial mozliwosci - bo to tez nie jest takie pewne.

    W 1985 mialem Pascal na Spectrum, to byla ktoras tam wersja
    wiec byl tez wczesniej. Z mojego punktu widzenia
    mozliwosci byly calkiem niezle. Dla mnie glownym ograniczeniem
    byla pamiec na dane i (rzadziej) szybkosc. Pascal
    kompilowal do kodu maszynowego i szybkosc byla
    w miare dobra. Dane zajmowaly miejsce prawie niezaleznie
    od jezyka, Pascal nie powodowal dodatkowych narzutow.
    Dla innych ludzi ograniczeniem mogla byc wielkosc
    programu wtedy assembler albo interpretowany Basic
    mogl byc lepszy (albo Pascal kompilujacy do interpretowanego
    P-code).

    > Na ZX-81 raczej nie bylo.

    Nie wiem. W 1983 nie mialem dostepu do Pascala na ZX81.
    Ale o ile wiem to ten Pascal na Spectrum byl tez dostepny
    na inne maszynki z Z80.

> [...]
    >
    > Tez prawda. Kiedys napisalem kawalek w assemblerze uzywajacy procedur
    > z ROM, to uzyskalem tylko dwa razy szybciej niz ten Basic.

    Pascal mial swoje wlasne procedury zmiennopozycyjne. W
    programach numerycznych zastapienie czesci nienumerycznej
    przez assembler prawie na pewno dawalo znikomy efekt.
    W Basicu mialo sens przepisanie krytycznych szybkosciowo
    procedur na assembler. Albo uzycie komilatora (bylo
    kilka, nie znam naprawde dobrego, ale mogly pomoc).

    > Wydzial elektroniki ?

    Tak.

    > To chyba bardzo szybko trafilo do kosza/szafy, razem z ZX81, bo nikt
    > juz togo nie chcial uzywac. Spectrum zagoscilo, ale raczej niewielkiej
    > ilosci, moze troche nauczeni ZX81.

    Na UWr Spectrum bylo dosc dlugo uzywane, przez pare lat rownolegle
    z PC. Na UWr to bylo w stylu dema czy zabawy dla studentow,
    nie wiem czy jakis kod z tego jest dalej uzywany.

    Na PWr to raczej byly bardziej pozyteczne rzeczy. Obliczeniowy
    Basic z ZX81 dosc latwo zaadoptowac do Spectrum. A ten ze
    Spectrum na PC. Glowny problem to bylo fizyczne przeniesienie,
    bo format tasmy byl inny i chyba byly roznice w kodowaniu znakow.
    Mnie by nie zdziwilo gdyby kawalki z 1983 teraz chodzily
    powiedzmy pod Visial Basic.

    > Jeszcze kwestia, po co te funkcje Bessela liczyc ... moze da sie nie
    > liczyc, zostawic symbolicznie - uczelnia lubi teorie :-)

    Nawet jak teoria to dobrze miec przyklad numeryczny.
    A na PWr to chyba tez praktycznie dlubali z rezonatorami
    czy falowodami. Przy tym funkcje Bessela to jeden z
    przykladow, bylo tego wiecej.

    > Na PWr CO, innym instytucjom zostawalo ZETO, albo gruba inwestycja we
    > wlasny osrodek.

    UWr mial swoje CO.

    > Ale w CO to wynik raczej na drugi dzien, chyba, ze znajomosci miales
    > :-)

    Byl interaktywny wielodostep. Jako student nie mialem szans
    poza zajeciami dopchac sie do wielodostepu do RIAD-a, ale
    wielodostep na Odre byl mniej obciazony i dosc latwo bylo
    sie dostac. Jak wsad na kartach to zwykle drugi dzien
    (czasami jak sie dalo karty rano to wynik byl wieczorem).

    Nie wiem jak pracownicy, ale raczej mieli wiecej mozliwosci
    niz studenci.

    --
    Waldek Hebisch

  • 87. Data: 2020-10-22 19:41:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik antispam napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > U?ytkownik antispam napisa? w wiadomo?ci grup
    [..]

> [...]

    >Nie wiem. W 1983 nie mialem dostepu do Pascala na ZX81.
    >Ale o ile wiem to ten Pascal na Spectrum byl tez dostepny

    Ten P-codowy powinien byc dobry, ale ... tez go musi ktos posadzic na
    nowej maszynie.

    A tu ani dyskietek, ani portu szeregowego, ani kompatybilnego
    magnetofonu :-)

    >Pascal mial swoje wlasne procedury zmiennopozycyjne. W

    i mogly byc troche szybsze.

    >programach numerycznych zastapienie czesci nienumerycznej
    >przez assembler prawie na pewno dawalo znikomy efekt.

    No, juz nie pamietam interpretera w Spectrum ... moze i "nastepna"
    linia byla bez narzutu, ale jakies skoki, to niestety szukanie "gdzie
    ta linia".
    Choc petli FOR to moze nie dotyczylo.

> [...]

    >nie wiem czy jakis kod z tego jest dalej uzywany.

    >Na PWr to raczej byly bardziej pozyteczne rzeczy.

    Ale tak gdzies od 85 przestalem widywac ZX81.

    Nie wiem - moze jakis potrzebujacy pracownik mial w pokoju.

    >Obliczeniowy
    >Basic z ZX81 dosc latwo zaadoptowac do Spectrum.

    A tu ani dyskietki, ani seriala, ani kompatybilnego magnetofonu :-)

    >A ten ze Spectrum na PC. Glowny problem to bylo fizyczne
    >przeniesienie,
    >bo format tasmy byl inny i chyba byly roznice w kodowaniu znakow.

    Tamten Basic byl kodowany tokenami, i cos mi chodzi po glowie, ze
    calkiem inne to bylo.

    >Mnie by nie zdziwilo gdyby kawalki z 1983 teraz chodzily
    >powiedzmy pod Visial Basic.

    Jak dobra procedura, to czemu nie.

    >Nawet jak teoria to dobrze miec przyklad numeryczny.
    >A na PWr to chyba tez praktycznie dlubali z rezonatorami
    >czy falowodami.

    A to w jednym instytucie, a ja bylem w innym :-)

    >UWr mial swoje CO.

    Na Karlowicach ?

    >Byl interaktywny wielodostep. Jako student nie mialem szans
    >poza zajeciami dopchac sie do wielodostepu do RIAD-a, ale

    Znajomosci nie miales :-)

> [...]
    >(czasami jak sie dalo karty rano to wynik byl wieczorem).

    >Nie wiem jak pracownicy, ale raczej mieli wiecej mozliwosci

    Albo i mniej, bo CO im na cito tez nie robilo, a jeszcze sie pytalo o
    jakies konta, pewnie pieniadze chcialo od macierzystego instytutu :-)

    J.

  • 88. Data: 2020-10-22 19:42:35
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-10-22 o 15:00, J.F. pisze:

    > Atari, Spectrum, C64 ?

    Atari 65XE.

    Pozdrawiam

  • 89. Data: 2020-10-22 19:49:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Gajdemski" napisał w wiadomości grup
    g.pl...
    Jest 22 Oct 2020 14:10:34 GMT, Artur Stachura pisze:

    >Jeśli dobrze pamiętam, 65XE w 1990 roku kosztował w Peweksie równe
    >$100.

    Z tym sie spieral nie bede, bo to juz okres schylkowy.
    Mnie interesuje poczatkowy, czyli pierwsze 800XL ...

    Ale 150$ w 1987 to wydaje mi sie paskarską ceną ... ale moze Pewex
    przystapil do realizacji zyskow wsrod nieswiadomych klientow :-)

    J.

  • 90. Data: 2020-10-22 19:54:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Stachura" napisał w wiadomości grup
    in...
    <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    >napisałem pracę magisterską. Problemów z utratą danych nie miałem.
    >Kluczowe były kasety - dobrej marki i niezbyt zużyte.

    A jak z drukarką ? Kupiles, czy przenosiles dane ?

    Praca magisterska ... nie pamietam ile moja miala, przyzwoitosc
    nakazuje troche stron, nawet duzą czcionką to z chyba z 50KB wyjdzie -
    Atari sobie z tym radzil ?
    Czy rozdzialy osobno ?

    J.