  • 11. Data: 2022-08-03 11:28:46
    Temat: Re: ostrzenie noza
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-08-03 o 10:35, Akarm pisze:

    > Żeby nóż był długo ostry, musi być ze sali węglowej, a nie z
    > "nierdzewki".

    Mógłbyś rozwinąć tę teorię?
    Z czego miała by wynikać taka zależność?

  • 12. Data: 2022-08-03 12:04:18
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 03.08.2022 o 11:28, cef pisze:

    > Mógłbyś rozwinąć tę teorię?
    > Z czego miała by wynikać taka zależność?

    Wynika to z właściwości stali użytej do zrobienia noża, a raczej z jej
    ceny. Każde ostrze, żeby zachowało długo ostrość, musi być twarde -
    czyli zawierać węgiel. Stąd wynika, że taniej zrobić z popularnej stali
    narzędziowej, niż np. z S90V, czy z ZDP-189. Niewielu ludzi będzie
    chciało płacić kilka tysięcy złotych za nóż.

    --
    -
    Akarm

  • 13. Data: 2022-08-03 12:44:16
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-08-03 o 12:04, Akarm pisze:

> [...]
    > narzędziowej, niż np. z S90V, czy z ZDP-189. Niewielu ludzi będzie
    > chciało płacić kilka tysięcy złotych za nóż.

    Niespecjalnie widzę taką zależność.
    Zakładając, że ostrość jest jakoś tam zdefiniowana pośrednio przez twardość,
    to przeciętny użytkownik noża kuchennego nie zauważy tych kilku HRC
    a już zachowanie ostrości, to nie decyduje sam materiał ale bardziej
    geometria.
    Poza tym akurat chyba nierdzewka jest właśnie droższa niż zwykła stal
    węglowa
    (bo akurat podajesz symbole proszków bardziej narzędziowych - ani to
    nierdzewka
    ani zwykła)

  • 14. Data: 2022-08-03 13:01:52
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 03.08.2022 o 12:44, cef pisze:

> [...]
    > to przeciętny użytkownik noża kuchennego nie zauważy tych kilku HRC
    > a już zachowanie ostrości, to nie decyduje sam materiał ale bardziej

    Oczywiście, że nie zauważy od razu.
    Ale żadna geometria nie zmieni tego, że po tygodniu używania nóż
    zrobiony ze zwykłej blachy stępi się.
    Takie noże są w sklepach i kosztują grosze.
    Nierdzewka ładnie wygląda i dlatego dobrze się sprzedaje, ale nóż nadaje
    się w zasadzie do użytku jednorazowego. Trudno nawet go ponownie naostrzyć.
    Dlatego nóż ze stali węglowej dobrze naostrzony (mam takich kilka) służy
    u mnie już ponad dwa lata bez ostrzenia i w każdej chwili mogę nim
    ukroić plasterek pomidora lub cokolwiek innego.
    Kiedyś takie noże były normą, teraz blaszane zdominowały rynek i nic na
    to nie poradzisz.
    Co do geometrii, to moje noże ostrzę całą płaszczyzną (tak jak kosa,
    brzytwa), a nie tak jak często widzę, ostrzony jest tylko brzeg na
    szerokości 1-3 mmm pod znacznie większym kątem. Tak "ostrość" jest
    wystarczająca do podrapania się po plecach :)
    To właśnie wymaga twardej stali, bo miękka przy takim profilu szybko się
    powygina i pofaluje.

    --
    Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 15. Data: 2022-08-03 13:03:19
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 03.08.2022 o 10:07, Akarm pisze:

    > Do czego potrzebne jest konto przy samodzielnym ostrzeniu noża?

    Jak to do czego?
    Żeby kasa była na koncie gdy będziemy kupowali następny nóż.

  • 16. Data: 2022-08-03 13:07:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 Aug 2022 12:04:18 +0200, Akarm wrote:

> [...]
    > narzędziowej, niż np. z S90V, czy z ZDP-189. Niewielu ludzi będzie
    > chciało płacić kilka tysięcy złotych za nóż.

    Ale o co chodzi?
    Stal weglowa jest przeciez tania.
    Tylko rdzewieje, a tego klient nie chce.

    A stali w nozu niewiele ... naprawde koszt materialu taki istotny?

    J.

    P.S. przewodnik konsumenta
    https://ostry-sklep.pl/_blog/46-Specyfikacja_materia
    low_wykorzystywanych_na_glownie_nozy.html

    Aczkolwiek oni chyba nie o kuchni mysla.

  • 17. Data: 2022-08-03 13:08:07
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 3 August 2022 at 13:01:55 UTC+2, Wiesiaczek wrote:

> [...]
    > "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
    > Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)
    > Ja chcę pić w wolnym kraju, niech żyje POLEXIT!
    znów ten spam reklamowy
    gdy wysokiej jakości , duże noże kuchenne ze stali nierdzewnej kosztują 5zl
    i nie wymagają ostrzenia przez miesiące.

    Ktoś nakupił tanich chinskich ostrzaałek do noży po 50 centów a usiłuje sprzedac po
    100żl
    i wymyśla niestniejące problemy.

    Nie sa produkowane noże ze stali węglowej, gdyż ostrze jest kruche, a zatem
    niebezpieczne

    Ze stali węglowej są produkowane bity, wiertła
    i każdy widzi , że sa twarde , ale kruszą się.

    A zgodnie z normą, ostrze noża nie może się ukruszyć, a może elastycznie się ugiąć

    bo nóż kuchenny to nie narzędzie ślusarskie, a narzędzie gospodarstwa domowego, do
    codziennego użytku.

    Ok./
    Kupię znów te duże noże kuchenne i 2 rozdam, za najgłupszy i najmądrzejszy tekst o
    nieostrzeniu noży

  • 18. Data: 2022-08-03 13:19:46
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-08-03 o 13:01, Wiesiaczek pisze:

    > Oczywiście, że nie zauważy od razu.
    > Ale żadna geometria nie zmieni tego, że po tygodniu używania nóż
    > zrobiony ze zwykłej blachy stępi się.

    Porównaj podobne gatunki stali, to zobaczysz różnice wynikające z
    geometrii ostrza
    ( a nie noża)

    > Takie noże są w sklepach i kosztują grosze.
    > Nierdzewka ładnie wygląda i dlatego dobrze się sprzedaje, ale nóż nadaje
    > się w zasadzie do użytku jednorazowego. Trudno nawet go ponownie naostrzyć.

    Używam zwykłych noży, w zwykłej kuchni, do zwykłych kuchennych czynności.
    Jest to materiał pewnie typu właśnie nierdzewka (typu 4H13, bo magnes to
    łapie)
    ale nie korodują tak łatwo i raz na dwa, może raz na trzy tygodnie
    ostrzę go na zwykłej krążkowej przeciągałce. I robi to czego potrzebuję
    i mam go chyba już kilkanaście lat.
    Co Wy chcecie tymi nożami robić?
    Może ja czegoś nie wiem co taki nóż powinien zrobić?

    > Dlatego nóż ze stali węglowej dobrze naostrzony (mam takich kilka) służy
    > u mnie już ponad dwa lata bez ostrzenia i w każdej chwili mogę nim
    > ukroić plasterek pomidora lub cokolwiek innego.

    To mi przypomina reklamę noża, którą kiedyś widziałem, że nasz nóź jest
    super
    ponieważ wykonany jest ze stali zawierającej węgiel.
    Może ustalmy najpierw, że stal to jest stop żelaza z węglem (tak mnie uczyli
    klikadziesiąt lat temu i to sie nie zmieniło), więc węgiel jest w stali
    zawsze.
    Stal węglowa potocznie dla kogoś kto
    miał materiałoznawstwo, to będzie właśnie zwykła stal niestopowa.
    Więc Wasze relacje są jakby niespójne, bo piszecie "stal węglowa"
    a myślicie o jakichś superstopach.

    > Co do geometrii, to moje noże ostrzę całą płaszczyzną (tak jak kosa,
    > brzytwa),

    Geometria ostrza czy nawet bardziej mikrogeometria, to
    jest zaokrąglenie krawędzi skrawającej i to wpływa na
    trwałość ostrza. Jak regulujesz i osiagasz parametry tej mikrogeometrii?
    Jakim procesem i jakimi narzędziami?

  • 19. Data: 2022-08-03 14:09:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 Aug 2022 13:19:46 +0200, cef wrote:
> [...]
    [...]
> [...]
    > ale nie korodują tak łatwo i raz na dwa, może raz na trzy tygodnie
    > ostrzę go na zwykłej krążkowej przeciągałce. I robi to czego potrzebuję

    No wiesz, wydawaloby sie, ze ja inzynier, potrafie nóż naostrzyc
    lepiej niz krązkowa przeciągałka.

    A tu d* ... i troche mnie to meczy :-)

    > Może ja czegoś nie wiem co taki nóż powinien zrobić?

    -mieso surowe przeciąć ... bez wysilku,
    -bochenek chrupiacego chleba,
    -pomidora

    -no i oczywiscie kartke papieru, jak to sie na YT chwalą :-)

> [...]
    > klikadziesiąt lat temu i to sie nie zmieniło), więc węgiel jest w stali

    W nierdzewkach chyba niewiele.

    > Stal węglowa potocznie dla kogoś kto
    > miał materiałoznawstwo, to będzie właśnie zwykła stal niestopowa.
    > Więc Wasze relacje są jakby niespójne, bo piszecie "stal węglowa"
    > a myślicie o jakichś superstopach.

    No wlasnie - cos mi sie tu nie zgadza.

    superstop nierdzewno-weglowy?

    > Geometria ostrza czy nawet bardziej mikrogeometria, to
    > jest zaokrąglenie krawędzi skrawającej i to wpływa na
    > trwałość ostrza. Jak regulujesz i osiagasz parametry tej mikrogeometrii?
    > Jakim procesem i jakimi narzędziami?

    IMO - to moje noze sa zasadniczo trapezowe, w sensie ze np od grzbietu
    ma 1 mm, zweza sie do ok 0.5mm po drugiej stronie,
    czy np na polowie szerokosci jest stala grubosc, a potem spada,
    ale samo ostrze ma jeszcze swoj skos.
    i to jest np te 15 stopni z filmu, na szerokosci rzedu 1mm.

    J.

  • 20. Data: 2022-08-03 14:12:03
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 03.08.2022 o 13:07, J.F pisze:

    > Ale o co chodzi?
    > Stal weglowa jest przeciez tania.
    > Tylko rdzewieje, a tego klient nie chce.
    >
    > A stali w nozu niewiele ... naprawde koszt materialu taki istotny?

    Kiedyś kupiłem sobie (nie pamiętam, czy od Chińczyka, czy od Japończyka)
    nóż "szefa" z ostrzem wielowarstwowym, w którym krawędź tnąca jest
    otulona stalą nierdzewną. Po umyciu noża, praktycznie tylko sama krawędź
    tnącą trzeba wytrzeć, jako zabezpieczenie przed korozją. Jest to taka
    niby namiastka "damastu skuwanego", ale nóż ostry cały czas. Co prawda
    nie jest zbyt intensywnie używany. ;) Właśnie ze względu na ten nóż,
    kupiłem system pozwalający na idealne ostrzenie, a w międzyczasie na
    tanich nożach ćwiczę prowadzenie ostrza po kamieniu.

    > P.S. przewodnik konsumenta
    > https://ostry-sklep.pl/_blog/46-Specyfikacja_materia
    low_wykorzystywanych_na_glownie_nozy.html

    > Aczkolwiek oni chyba nie o kuchni mysla.

    No i to jest w zasadzie dość przystępnie opisane wszystko, co chciałby
    wiedzieć zwykły zjadacz chleba o materiałach używanych do noży. Z pewną
    nieścisłością dotyczącą stali damasceńskiej - jest znana od wieków, ale
    też od wieków nie jest produkowana, złoża rudy się wyczerpały.

    --
    -
    Akarm