    From: Wiesiaczek <c...@v...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: ostrzenie noza
    Date: Wed, 3 Aug 2022 13:01:52 +0200

    W dniu 03.08.2022 o 12:44, cef pisze:

    > Niespecjalnie widzę taką zależność.
    > Zakładając, że ostrość jest jakoś tam zdefiniowana pośrednio przez
    > twardość,
    > to przeciętny użytkownik noża kuchennego nie zauważy tych kilku HRC
    > a już zachowanie ostrości, to nie decyduje sam materiał ale bardziej
    > geometria.

    Oczywiście, że nie zauważy od razu.
    Ale żadna geometria nie zmieni tego, że po tygodniu używania nóż
    zrobiony ze zwykłej blachy stępi się.
    Takie noże są w sklepach i kosztują grosze.
    Nierdzewka ładnie wygląda i dlatego dobrze się sprzedaje, ale nóż nadaje
    się w zasadzie do użytku jednorazowego. Trudno nawet go ponownie naostrzyć.
    Dlatego nóż ze stali węglowej dobrze naostrzony (mam takich kilka) służy
    u mnie już ponad dwa lata bez ostrzenia i w każdej chwili mogę nim
    ukroić plasterek pomidora lub cokolwiek innego.
    Kiedyś takie noże były normą, teraz blaszane zdominowały rynek i nic na
    to nie poradzisz.
    Co do geometrii, to moje noże ostrzę całą płaszczyzną (tak jak kosa,
    brzytwa), a nie tak jak często widzę, ostrzony jest tylko brzeg na
    szerokości 1-3 mmm pod znacznie większym kątem. Tak "ostrość" jest
    wystarczająca do podrapania się po plecach :)
    To właśnie wymaga twardej stali, bo miękka przy takim profilu szybko się
    powygina i pofaluje.

    --
    Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach: