    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Elektryczność a środowisko
    Date: Mon, 11 Dec 2017 17:24:19 +0100

    Witam,

    Dziś trochę OT. Chciałbym Was podpytać co wiecie i co sądzicie na temat
    masowego przechodzenia na elektryczność?

    Nie interesowałem się tematem dopóki nie zaczęły zewsząd docierać
    sprzeczne informacje. UE lamentuje na temat tego jak niewiele brakuje
    nam do przeciążenia sieci energetycznej, a już w szczególności w
    perspektywie likwidacji elektrowni atomowych w niektórych krajach. UE
    lamentuje również, że środowisko cierpi z powodu tych złych,
    nieelektrycznych technologii.

    No i wtedy najpierw ograniczono moce żarówek, wprowadzono świetlówki
    energooszczędne wszelkiej maści. Chyba w zeszłym roku zjechano z mocą
    odkurzaczy tak, że na zapas musiałem kupić jeden (swoją drogą tu
    faktycznie nastąpił mega regres - np. warsztatowy Bosch GAS 25l ma ciąg
    zabawki w porównaniu z mocnym odkurzaczem domowym sprzed 2 lat).

    A teraz w drugą stronę:

    - Donosi się, że teraz samochody mają być elektryczne.
    - W nowym budownictwie rezygnuje się z gazu na rzecz elektryczności.
    - Ponoć energia potrzebna do wyprodukowana żarówki energooszczędnej jest
    wyższa niż zwykła żarówka + koszt oświetlania nią.

    Czy energia zaoszczędzona na odkurzaczach i żarówkach wystarczy na
    zasilenie milionów aut i kuchenek elektrycznych? Szczerze mówiąc jakoś
    wierzyć mi się nie chce. Wygląda nawet na dokładnie odwrotną politykę
    niż założenia mówią.

    A środowisko?
    Czy syf z rur wydechowych mniej zanieczyszcza środowisko niż obecne
    elektrownie (pomnożone pewnie przez 5 bo wzrośnie drastycznie
    zapotrzebowanie na prąd moim zdaniem) wraz z fabrykami akumulatorów,
    składowaniem zużytych akumulatorów i żarówek energooszczędnych
    zawierających dużo więcej chemii niż zwykłe?

    Czy tylko mnie się wydaje, że to jakiś totalny absurd?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek