  • 81. Data: 2019-11-11 00:33:47
    Temat: Re: Gniazdko 230V Wifi
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/11/2019 20:19, Netx wrote:
    > Nie wiem czy to pomoże, ale jakiś czas temu nabyłem na Allegro gniazdko
    > Sonoff Smart Socket S20.

    Zakupiłem gniazdko S20 oraz włacznik "Smart switch" coby obejrzeć czy to
    się nada.

    Oprogramowania alternatywnego faktycznie na tony, w chwili wolnego
    przeprogramuje je do Tasmota (na początek bo podobno najpełniejszy,
    cokolwiek to znaczy). Dodatkowo trafiłem też na bridge 433 i całkiem
    ładne przyciski wiec jest szansa że ogólnie nic nie muszę dłubać
    samodzielnie, pozostaje tylko serwer postawić. Tak się zastanawiam czy
    nawet to olać i zastosować gotowca typu HomeAutomation na jakiś Pi.

    Na razie obserwacja: S20 z oryginalnym softem ITEAD po załaczeniu
    zasilania jest zawsze w trybie Off. Zaskakujące, przyznaje. Ale nie
    zamierzam uzywać tego softu, być może z resztą to się da ustawić.

    PS. Okazało się że w mojej okolicy jest instalacja "inteligentnego domu"
    z gniazdkami, switchami itd itp sonoff. Kilknaście sztuk. Cena samej
    "instalacji" ponad 20kzł. Wesoło, muszę przyznać. Może trzeba zmienić
    zawód i kroić nowobogackich...

  • 82. Data: 2019-11-11 00:55:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-11-09, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Moze i bedzie sie nazywal "kurier", ale bedzie dowozil do paczkomatow.

    A są już w Polsce takie mini-paczkomaty o zasięgu osiedlowym (maks kilka
    budynków)? Bo to może być kolejny etap. Nadal będzie kurier tylko
    zamiast zostawiac awizo, nawet nie będzie ruszał d.. aby się gramolić na
    piętro (lub gdzie nalezy) tylko będzie wrzucał do takiego paczkomatu,
    który to paczkomat pośle sms'a z kodem.

    --
    Marcin

  • 83. Data: 2019-11-11 09:52:20
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    W dniu 11.11.2019 o 00:55, Marcin Debowski pisze:

> [...]
    > gramolić na piętro (lub gdzie nalezy) tylko będzie wrzucał do
    > takiego paczkomatu, który to paczkomat pośle sms'a z kodem.

    Widziałem na Sadybie paczkomaty sklepów "Piotr i Paweł". No i to jest
    dopiero prawdziwy krok w dobrym kierunku, szkoda, że owa sieć przeżywa
    jakieś perturbacje, bo musi wyprzedawać niektóre sklepy.

    Wyobrażam sobie, że w przyszłości taka forma dostarczania do klientów
    art. "codziennej potrzeby" zdominuje handel:
    - zamiast ganiać pomiędzy realnymi półkami, potrącając się z
    rozbieganym tłumem (a zaś inne durnoty stają z rozdziawioną japą w samym
    wąskim przejściu), siadasz wygodnie w fotelu, i wybierasz
    co-ci-tam-potrzeba, wspomagany potęgą 256 GB + 24 rdzenie na 6 GHz, oraz
    mocą specjalizowanej wyszukiwarki (zaś /osłabiany/ natrętnymi
    reklamami), i najdalej po kilku(nastu) godzinach masz to w osiedlowym
    paczkomacie. Coraz-to bliższym! Wszak sieć będzie się wciąż zagęszczać,
    zapewne do chwili, gdy zniknie twoja skrzynka pocztowa, bo na ich
    miejscach te maszynki będą w każdym co większym bloku.

    Tradycyjne sklepy niemal zanikną, zastępowane przez sortownie, które
    muszą być stosunkowo gęste, nadal dość blisko odbiorców, co skraca czas
    dostawy (silny element konkurencyjności!). Ale jednak nie w centrum, bo
    duży czynsz. Podobnie zaplecze dalsze, czyli magazyny centralne: poza
    miastem, aby i tu na kosztach oszczędzić.

    Dotychczasowe podziały na branże (spożywczą, AGD, art. metalowe) też
    praktycznie zaniknie, na jednej witrynie można będzie kupić wykałaczki,
    świeże bułeczki, ale też limuzynę BMW, czy dom z ogródkiem.

    Oczywiście w takich warunkach na rynku wygrać po prostu *muszą* giganci,
    lecz niewątpliwie zostaną też tysiące nisz rynkowych dla malutkich,
    wysoce specjalistycznych "punktów handloWWWych".

    Paczkomaty będą "karmione" początkowo ręcznie, ale presja na
    wyeliminowanie (jak ktoś to tu ochrzcił) "białka" musi, prędzej raczej
    niż później, doprowadzić do jak najdalej idącej automatyzacji wszelkich
    przeładunków, zarówno tych pośrednich, jak i końcowego, do paczkomatu.

    Samochody dostawcze też będą autonomiczne, wszak jeździ takich już dość
    sporo, a umiejętności "kierowców" wciąż rosną, w miarę gromadzenia
    doświadczeń.

    Jednak jest znany problem: *komu* się będzie te towary sprzedawać? Wszak
    dziś z handlu żyje personel tych sklepów "w realu", zarabiając, więc i
    mogąc kupować. A jak cokolwiek sprzedać takiemu "kierowcy" autonomicznej
    taksówki??? :(

    --
    Matematyka to księżniczka: jest taka... piękna!
    Fizyka to prawdziwa potęga.

  • 84. Data: 2019-11-11 09:58:29
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    W dniu 11.11.2019 o 00:33, heby pisze:
    > instalacja "inteligentnego domu" z gniazdkami, switchami itd

    Do takiej "chaty" włamać się trudniej (o ile się pamięta o zakupieniu
    tej całej "zabezpieczającej" elektroniki), ale dla super-szpionażu nie
    ma przeszkód nie do pokonania. Albo są niezmiernie kosztowne, więc i
    rzadkie. No i gdy już ci się włamią do systemu, to mogą *wszystko*! Aż
    strach sobie wyobrażać tak detalicznie "co"...

  • 85. Data: 2019-11-11 10:39:01
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/11/2019 00:55, Marcin Debowski wrote:
    > A są już w Polsce takie mini-paczkomaty o zasięgu osiedlowym (maks kilka
    > budynków)?

    Są paczkomaty na osiedlach. Moża się spierać ile musisz dojśc ze swojego
    miejsca zamieszkania do niego, ale wydaje się to zdeycodwanie lepsze niż
    "najbliższa stacja Orlen" 5km dalej ponieważ *wybierasz* gdzie i jak
    chcesz mieć dostarczone i może to wcale nie być najbliżej domu ale np.
    tam gdzie da się zaparkować o 16.30.

    > piętro (lub gdzie nalezy) tylko będzie wrzucał do takiego paczkomatu,
    > który to paczkomat pośle sms'a z kodem.

    Tak to teraz działa na duzych osiedlach, jak mówie można się spierać nad
    gęstością paczkomatów i tego czy masz 2min czy 5min odległości ale
    nikogo nie zadowolisz bo ktoś zawsze będzie uważał za optimum jego
    własny przedpokój. I dla nich zostanie kurier.

  • 86. Data: 2019-11-11 10:44:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/11/2019 09:58, jaNus wrote:
    > Do takiej "chaty" włamać się trudniej (o ile się pamięta o zakupieniu
    > tej całej "zabezpieczającej" elektroniki)

    Zagłuszarka WiFi wydaje się być całkiem skutecznym rozwiązaniem dla
    złodzieja, zgaduje że połowa domów z monitoringiem staje się ślepa.

    > rzadkie. No i gdy już ci się włamią do systemu, to mogą *wszystko*! Aż
    > strach sobie wyobrażać tak detalicznie "co"...

    Na szczęście respiratora nie podpinam. Potrzebuje głównie sterować
    zasilaniem stand-by sprzętu rtv. Jak mi się chinole włamią to sobie co
    najwyżej popstrykają kontrolkami na blu-ray. Stosowane z umiarem wydaje
    się sensowne.

    PS. Tak, wiem o kimś kto ma tak sterowaną bramę garażową. Ale też z
    drugiej strony rozwalenie typowego zamka z bębnem za pomocą wytrychów z
    aliexpress to bywa że trwa kilka sekund. Trudno więc powiedzieć czy
    włamanie do IoT pod kątem "włamania fizycznego" powinno mnie martwić.

  • 87. Data: 2019-11-11 11:06:23
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    W dniu 11.11.2019 o 10:44, heby pisze:
> [...]
    > wytrychów z aliexpress to bywa że trwa kilka sekund. Trudno więc
    > powiedzieć czy włamanie do IoT pod kątem "włamania fizycznego"

    Są te różniste fusy, plusy, i minusy :)

    A zamek to dziś, gdy są dość już wyrafinowane, to raczej nie wytrychem,
    tylko dobrym wiertłem.

    Zauważ, iż aby dokonać włamania, jak to zręcznie ująłeś, "fizycznego",
    to i fizycznie złodziej musi się pojawić, ryzykując, że go tam
    przyskrzynią, nieprawdaż?

    Natomiast włamania wirtualnego można dokonać... z antypodów! Też można
    zostać namierzonym, ale tylko wtedy, gdy się nie wie, jak przed
    namierzeniem się uchronić. No i do obydwu trzeba nie lada szpeniów,
    "włamywacz", i ten kontra-włamywacz...

  • 88. Data: 2019-11-11 12:05:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/11/2019 11:06, jaNus wrote:
    > A zamek to dziś, gdy są dość już wyrafinowane, to raczej nie wytrychem,
    > tylko dobrym wiertłem.

    Jest taki kanał na Youtubie gdzie koleś rozwala zamki za pomocą kompletu
    wytrychów wyjasniając ogólnie jak to działa:

    https://www.youtube.com/channel/UCm9K6rby98W8JigLoZO
    h6FQ

    Problem w tym że większośc zamków nazywancyh "bezpiecznymi" albo
    "certyfikowanymi" tylko opóźnia proces, natomiast to co jest dla mnie
    zdumiewające to o ile opóźnia. O prawie nic z punktu widzenia czasu
    włamania, reakcji sąsiadów, grup interwencyjnych itd itp.

    > Zauważ, iż aby dokonać włamania, jak to zręcznie ująłeś, "fizycznego",
    > to i fizycznie złodziej musi się pojawić, ryzykując, że go tam
    > przyskrzynią, nieprawdaż?

    Prawdaż. Z drugiej strony jak się włamieć do IoT to masz dwie możliwości:

    a) mieć pojęcie o IT i wykorzystać to do skomplikowanej kradzieży
    toższamości z masą wiedzy o informatyce, słupami, ogarniać masę dziedzin
    techniki od programowania po hardware itp itd.

    b) być tępym blokersem który potrafi drzeć ryja na meczach i to koniec
    jego mozliwości intelektualnych, choć zamek rozwiercić jak najbardziej.
    Przypadkiem od kumpla zgrał skaner do sonoff i pomrygał lampką u sąsiada.

    Innymi słowy nie zakładałbym że ta sama grupa będzie hackować sieć co
    rozwierca zamki oraz zakładałbym że ludzie mający pojęcie po co, wyborą
    sobie lepszy target niż dom z sypiącym się tynkiem.

    > Natomiast włamania wirtualnego można dokonać... z antypodów!

    Po wymienie oprogramowania na otwarte [2] i prawidłowego zabepieczenia
    całości sieci nie widzę śladu szansy na takie wyczyny. Zdecydowanie
    bardziej bałbym się fabrycznych rozwiązań gdzie taka ewentualnośc jest
    najzwyczajniej zależna od poziomu wiedzy zespołu programistów firmware a
    sądząc po jakosci kodu w IoT nie dałbym za to złamanego grosza. Zaś
    nietypowość odstrasza bardzo skutecznie [1].

    To brzmi zarozumiale, ale mam pojęcie jak to działa, wiem jak to
    zabezpieczyć, wiem jak to uczynić bezpiecznym. Bałbym się takiego
    systemu zrobionego przez fachowca który odpiernicza kilka na miesiąc nie
    zadając sobie nawet trudu zmiany hasła na inne niż domyślne (i
    wystawienia całośći do netu - true story).

    [1] Kolega miał Passata. Kradli je ponoć podpinając do złacza OBD jakieś
    "pudełko", samochód odpalał. Kolega złącze OBD przepiął w inne miejsce.
    Efektem 2x włamano się przez zamek i samochód stoi jak stał. Nawet
    najmniejszy detal uciekający rutynie powoduje zatrzymanie złodzieja i
    odwrót. Nawet w konsternacji radia nie ukradli.

    [2] W otwartym też są błędy ale też większa szansa że ktoś je poprawi.

  • 89. Data: 2019-11-11 13:45:04
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Takie podejście z 10 lat temu to było modne, teraz już tylko
    > dziwaczne. Po co na siłę się izolować? :)

    Nie izoluję się, po prostu mam wyciszone powiadomienia a komórka leży tam,
    gdzie ją położę :) Jak jest coś pilnego, to się dzwoni i wtedy opaska mi
    wibruje, a inne rzeczy... mogą poczekać, aż znajdę dla nich czas.

  • 90. Data: 2019-11-11 13:46:47
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale nie pomoze, bo to dodatkowe wezyki :-)

    Zawór bym założył bez wężyka :) I wężyk dopiero od zaworu.

    > ja mam pewne obawy, ze taki typowy zawor kulowy jak bede codziennie
    > zamykal, to na dlugo nie starczy.
    > Stad pomysl jak na poczatku.

    Elektrozawór starczy ;) Albo dwa zawory kulowe, jeden za drugim. Drugi do
    zamykania codziennie, pierwszy do zamknięcia na czas wymiany drugiego, gdy
    się zużyje ;)