    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Burza magnetyczna a zabezpieczenie danych
    Date: Fri, 6 Apr 2018 17:31:15 +0200

    W dniu 2018-04-06 o 15:17, Atlantis pisze:

    > Ok. Załóżmy, że mamy dysk USB odłożony od czegokolwiek i leżący sobie
    > spokojnie w szufladzie. Czy na samych pinach gniazdka USB i/lub
    > ścieżkach przelotki USB2SATA wyindukuje się na tyle duże napięcie, żeby
    > spalić elektronikę HDD?
    > Albo tasiemki z backupami ze streamera, zamknięte w jakimś sejfie. Że
    > niby burza magnetyczna je rozmagnesuje? ;)
    >
    > Coś mi się nie chce w to wierzyć. Carrington Event z 1859 roku był
    > niszczycielski dla infrastruktury telegraficznej z dwóch powodów:
    > 1) Długie linie transmisyjne, w których mogło się indukować spore napięcie.
> [...]

    Nie wiem czy na 100% mam rację ale...
    Dane zapisane w flashu nie są wieczne. Dlaczego?
    Tam w jakimś odizolowanym obszarze zgromadzony jest jakiś ładunek. Im
    gęstsza pamięć tym ładunek zapisujący jeden bit jest mniejszy. Obiło mi
    się gdzieś, że we współczesnych pamięciach jeden bit to zaledwie 40
    elektronów.
    Taki elektron jak dostanie kopa (może promieniowanie kosmiczne) to może
    pokonać barierę izolacyjną i bit się powoli rozchodzi.
    Kiedyś flashe miały niby wytrzymywać 10 lat, teraz chyba 100. Miałem
    kiedyś w kompie bios, którego musiałem co 2..3 lata regenerować.

    Nie wiem jak silne ma być promieniowanie po takim wyrzucie materii w
    naszą stronę, ale może poddana takiemu promieniowaniu pamięć będzie
    miała średni czas życia np 1 minuta, a promieniowanie potrwa znacznie
    dłużej.
    Gdyby tylko te zaprogramowane bity się rozpływały to można by liczyć, że
    z takiego śladu jest jakaś szansa dojść do tego co miało być zapisane.
    Ale zapewne jednocześnie bity nie zapisane mogą zbliżać swój stan do
    bitów zapisanych - kopnięty elektron może wskoczyć do tego izolowanego
    obszaru ale mieć za mało energii, aby od razu przelecieć na wylot. Z
    biegiem czasu stan wszystkich bitów zrobi się losowy.
    P.G.