  • Data: 2020-01-03 09:15:12
    Temat: Re: Czemu Python jest jaki jest?
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 2 Jan 2020 18:16:45 +0100 (GMT+01:00), slawek wrote:

    > Dlatego jeżeli już ma być begin-end to jednak Ada, a nie Algol czy
    > Pascal.

    tam znam, choć pewnie inne, bo niekoniecznie np. numerykarozbudowana jest mi
    osobiście potrzebna.

    Jak pisałem poprzednio, gdy mówimy o dzisiejszym Object Pascalu to:

    > Brak dynamicznych tablic.

    są oczywiście i to od dawna

    > Brak standardu wiązania z bibliotekami.

    nie wiem na czym standard miałby polegać, ale biblioteki z innych języków
    da się używać, a także linkować pliki .obj

    > Niemożliwość napisania własnej funkcji przyjmującej argumenty tak
    > jak we wbudowanej write.

    To prawda, choć jeśli dopuścić zapis wywołania z tablicą:

    DoJob([1, 'text', 6.5]);
    DoJob(['text', 15]);

    to się da.

    > Nieprzenośne przekazywanie funkcji jako
    > parametru.

    Typy funkcyjne/proceduralne są od bardzo dawna, od dekady są też metody
    anonimowe, więc można ich wszystkich używać jako parametrów

    > Liczne, ale niekompatybilne, dialekty.

    To prawda.

    > Brak wyjątków.

    Są od dekad.

    > Brak namespaces.

    Tak, tego brakuje

    > Zbyt mocne powiązanie z jednym producentem - vendor lock.

    To nie jest argument przeciw językowi.

    > Do tego np. błędna implementacja delay przez
    > Borlanda - na szybkich (mniej więcej Pentium 1 @60 MHz) CPU
    > programy po prostu nie działały bo startup code wkładał się z div
    > by 0 na kalibracji delay.

    Problem sprzed ponad 20 lat - nieistniejący.

    > Trudności z użyciem dla low-level - w czym zwkłe C jest gorsze tylko od asemblera.

    Czyli konkretnie co?

    > Brak templates. Brak makrodefinicji.

    Są za to generyki.

    > Brak STL.

    Jest Spring:
    https://spring4d.4delphi.com/docs/master/Html/index.
    htm?Spring.Base.htm

    > Brak fork.

    Fakt

    > Brak arytmetyki wskaźników.

    Od ponad dekady jest

    https://helloacm.com/pointer-arithmetic-in-delphi/

    > Brak asm jako słowa kluczowego.

    Od dekad:

    http://docwiki.embarcadero.com/RADStudio/Rio/en/Asse
    mbly_Expressions

    > Brak możliwości współpracy z Fortranem.

    To jest jakiś uniwersalny wymóg dla języków?

    > Brak krótkiej ewaluacji.

    Od dekad:

    http://docs.embarcadero.com/products/rad_studio/delp
    hiAndcpp2009/HelpUpdate2/EN/html/devcommon/compdirsb
    ooleanshortcircuitevaluation_xml.html

    > Brak refleksji.

    http://robstechcorner.blogspot.com/2009/09/delphi-20
    10-rtti-basics.html

    > Brak dekoratorów.

    Jeśli masz na myśli to co w Javie nazywa się annotations, to są attributes:

    http://docwiki.embarcadero.com/RADStudio/Rio/en/Attr
    ibutes_and_RTTI

    --
    pozdrawiam