    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    <q7r7ma$pc4$1@node2.news.atman.pl>
    <1a6sq6byvqsz1.btyazkj1e5g9$.dlg@40tude.net>
    <q7rddu$ujd$1@node2.news.atman.pl>
    <5ca20e53$0$477$65785112@news.neostrada.pl>
    <q7tss4$9dg$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q861pd$ap2$1@node1.news.atman.pl>
    <5ca77f7e$0$490$65785112@news.neostrada.pl>
    <q8a8fv$gt5$1@node2.news.atman.pl>
    <35b2y5hqhl8h.904w5aguig9m$.dlg@40tude.net>
    <q8bcps$jpk$1@node2.news.atman.pl>
    <oc96g82dp72d$.ptyjr1ptocrv$.dlg@40tude.net>
    <q8cupu$u4k$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Fri, 12 Apr 2019 11:37:35 +0200

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-04-07 o 10:56, J.F. pisze:

    >Jeśli EV, to fakt. Nie jest to ani offset (tzn. też on występuje w
    >jakimś % bo czerń się jakoś rozjaśnia również) ani zwykłe, liniowe
    >mnożenie. Przynajmniej nie w ACR.

    Zmiana rzeczywistej przyslony na obiektywie powinna skutkowac
    przemnozeniem jasnosci na liniowej matrycy.
    Ale jak to zapisze aparat/komputer

    >W GIMPie - nie wypowiem się. Ciężko powiedzieć jaka matematyka kryje
    >się pod suwakiem.

    To akurat byl Imaging Edge
    https://imagingedge.sony.net/pl/ie-desktop.html

    >Jakim cudem tego dokonałeś?

    No jest taka opcja w menu :-) (IE, nie GIMP)

    > Ja bym nie potrafił. Wszelkie operacje na plikach RAW nie są de
    > facto operacjami na nich lecz zapisują się jako zestaw instrukcji w
    > pliku np. XMP. W niektórych formatach plik może być osadzany w pliku
    > graficznym, ale nigdy nie spotkałem się aby cokolwiek ingerowało w
    > mapę bitową jakichkolwiek surówek. Technicznie dałoby się, ale
    > byłaby to zbrodnia.

    Dla jednych zbrodnia, dla drugich cel pracy :-)

    Byc moze masz racje - bo jak pisalem, to wiekszosc pliku sie nie
    zmienila,
    zmienily sie dwa dosc krotkie obszary, w ktorych narastajace bajty
    byly ... tak jakby jakąs mapę jasnosci tylko zmodyfikowal.
    Ewentualnie slownik do kompresji ...

    >Ale mózg podyktuje, że to, co oglądasz do fake.

    albo i nie - szachownice pamietasz ...

    >Ja offsety czasem stosuję, choć zazwyczaj w drugą stronę niż
    >zrobiłeś. Jeśli obrazek na histogramie nie ma ani czerni ani bieli,
    >to czasem poszerzam zakres tonalny aby zdjęcie przestało być wyblakłe
    >i nabrało charakteru. Oczywiście wszystko zależy od scenerii i moich
    >upodobań.

    >>> ma. Zachwycasz się rezultatami jakie osiągnąłem z tego powodu, że

    >O, o, o! Wreszcie zaskakujesz w czym rzecz. Wątek jest o "nie
    >wszystko, ale calkiem sporo" i to jest właśnie do bani. Bo ja bym
    >określił, że to "całkiem sporo", to może 50% tego, co mogłoby być.

    Nie widzialem twojego pokoju w czasie tej fotki, to trudno mi
    powiedziec co oko widzialo.
    Ale widze swoj ... i faktycznie otoczenie okna jest dosc jasne,
    ale jakosc to juz trudno ocenic.

    >Owszem, ale relatywnie do czego sporo? Komórki? Wtedy tak.

    Do kiepskiej kamery ale w jasnej scenerii :-)

    >Oka? Tu przepaść.

    No, tu bym wolal troche wiecej badan zrobic :-)

    >Nie, ponieważ otwierając przysłonę mam nadal dokładnie ten sam SNR
    >matrycy. Nic się nie zmienia.

    Czyli przyslona niepotrzebna ?
    Moj kompakcik istotnie nie ma :-)

    IMO jednak nie bedzie to samo , bo tego swiatla dociera do matrycy
    wiecej.

    >Taki zabieg przesuwa jedynie problem z czerni na biele. Nic nie
    >zyskujesz. Możesz co najwyżej zrobić 2 zdjęcia z różną ekspozycję i
    >je potem składać z luminocity masks (to taki ręczny HDR dający
    >nieporównywalnie lepsze efekty niż HDR automatyczny z różnych softów)

    No zaraz zaraz ... przeciez celem tego skladania jest polaczenie dwoch
    zdjec z roznych ekspozycji.
    Czyli w jednym jest cos, czego nie ma w drugim.

    Moze nie SNR miales na mysli, tylko jakis inny parametr ?
    Signal-Noise Ratio - czyli stosunek sygnalu do szumow.
    A szumy ograniczaja to, co jest/mozna wyciagnac w ciemnych partiach.

    >Widzisz, ja liczbami się nie ekscytuję. Ekscytuje mnie natomiast to,
    >co widzę i frustruje, to czego nie ma na zdjęciu, choć okiem było
    >doskonale widoczne.

    Czas poszukac programu HDR w aparacie :-)

    >W A99 tak nie jest. Przetwornik sampluje realną dynamikę matrycy. Ale
    >w A77 miałem już spore wątpliwości.

    No znow nie przesadzajmy - szumy w tych wydobytych ciemnych partiach
    naprawde sa :-)
    Niestety nie dotarlem do rzeczywistych liczb ktore gdzies w tym ARW sa
    ... a moze nie ma, moze zlogarytmowali wartosci i zapisali na 8 bit.

    Np masz folie na framugach okna, na niej jakies znaczki ... i nie
    potrafie odczytac tych znaczkow.
    Tylko nie jestem pewien czy to skutek zaszumienia, czy focus ustawil
    Ci sie gdzies dalej.

    Jak pisalem - na oczach tez mam podobny efekt, ale to juz dosc ciemno
    musi byc.

    > :-)

    >Żeby to było tak banalne jak piszesz... Przygotowanie zdjęcia do
    >druku

    Nie mowie ze latwo, tylko, ze trzeba, albo "ciemnosc widze" :-)

    >wymaga sporo pracy, szczególnie gdy ktoś nie robi tego na co dzień. W
    >PS możesz robić sobie podgląd gamuta urządzenia końcowego, co trochę
    >ułatwia kompresję.

    Zakladajac, ze dobrze to robi ... a przy tej calej masie urzadzen
    niekoniecznie dobrze skalibrowanych, to ja w to niezbyt wierze :-).

    Ale ale ... czas przylozyc swialomierz do ekranu ?
    No bo gdyby na ekranie byla jasnosc taka jak w rzeczywistosci,

    >A co z korektą barwną? Np. koloru ciemnej trawy w

    przez te nieliniowosci w jasnosciach to jest to bardziej skomplikowane
    :-)

    >życiu nie wydrukujesz, a jednak w publikacjach ją widać .. Czary
    >jakieś? Wcale nie! Graficy wiedzą jak oszukać oko ludzkie i zmusić
    >kiepskie urządzenie do wydrukowania tego, co niedrukowalne.

    >Co ciekawe, niektórzy postępują w takich sytuacjach wręcz odwrotnie.
    >Palą wszystko równo. Na zdjęciach tylko popiół zostaje. Ale za to
    >bardzo artystyczny. Np. widziałem mieszkanie z białymi ścianami,
    >bielą za oknem - było wykonane jako mocno rozjaśnione, że tylko
    >czarne krzesła i zarys stołu było widać. Zatytułowałbym: mieszkanie
    >we mgle :-)

    Moze maja taka swoja wizje artystyczna ... ale czy ona aby na pewno
    przyciagnie turyste do hotelu :-)

    J.