    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Do Pszemola - jeżdżę po Tadżykistanie #2
    Date: Sun, 14 Jan 2018 13:15:35 +0100

    W dniu 2018-01-14 o 00:32, Marek S pisze:
> [...]
    > informacjami jakie zdobyłem dziś na  kursie doskonalenia techniki jazdy.
    > Kurs był indywidualny. Może dla zainteresowanych wspomnę, że objął on
    > następujące zagadnienia:
    >
    > 1. Jazda po torze wyścigowym - strategia pokonywania ostrych zakrętów
    > (praktycznie non stop w poślizgu), standardowa jazda slalomem między
    > pachołkami na granicy przyczepności.
    > 2. Jazda po lodzie - coś w rodzaju testu łosia, poznanie wpływu
    > prędkości na drogę hamowania (robi wrażenie), zasady współpracy kierowcy
    > z systemami kontroli trakcji (u mnie ESP - też robi wrażenie, a tego w

    Jak długi był to kurs?
    Jak on się ma do "starej" szkoły techniki doskonalenia jazdy?
    Czyli, dla przykładu, kilka zagadnień:
    - jazda "w tłumie" szybciej od innych (czyli punktem odniesienia nie
    jest droga, tylko inne pojazdy)
    - przebijanie się przez samochody blokujące drogę
    - zwroty i przewroty (np. przewrót Aaltonena)
    - zawracanie zwrotem
    O jeździe na dwóch kołach już raczej się zapomniało, analogicznie
    hamowania zarzucaniem auta też już się nie stosuje.

    > 3. Teoria - ten punkt jest powiązany z wątkiem. Wykupiłem godzinę na
    > przedyskutowanie m.in. wątków z naszej poprzedniej dyskusji. W praktyce
    > zajęło to chyba ze 3h. Okazało się bowiem, że instruktor robi za
    > rzeczoznawcę dla sądów przy kolizjach. Tego nie mogłem odpuścić.

    Jedna tylko godzina teorii?
    To ile dni trwał ten kurs?

    Z młodych lat pamiętam, że kursy takie to były tygodnie lub miesiące -
    zależy, dla kogo: czy podstawowy dla milicji, czy bardziej zaawansowany
    dla służb specjalnych.

    Cena Twojego kursu?

    >(...)
    > 3. Odśnieżanie auta + włączony silnik w tym czasie.
    > (...)

    Jeden z moich pojazdów ma klasycznego jeszcze diesla, z komorą wstępną i
    z hydrauliczną automatyczną skrzynią biegów.
    On musi popracować, czasem nawet kilka minut przy dużym mrozie, zanim
    włączę bieg.

    Szkoda, że nie zapytałeś się o jeden aspekt:
    Zdalne uruchamianie samochodu celem rozgrzania go, gdy pojazd nie ma
    Webasto czy innego dogrzewacza. Rzecz powszechnie znana np. w
    Skandynawii czy na Alasce. Na Syberii auto odpala się jesienią, gasi
    wiosną ;)
    U nas nie wolno odchodzić od pracującego pojazdu. Ale nigdzie w
    przepisach IMO nie ma, że samochód sam sobie nie może odpalić silnika.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam