    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Do Pszemola - jeżdżę po Tadżykistanie #2
    Date: Sun, 14 Jan 2018 14:21:29 +0100

    W dniu 14-01-2018 o 13:15, Adam pisze:

    > Jak długi był to kurs?

    To Twój wybór. Nie ma limitu czasu. Z tego co się orientuję, to będzie
    on obowiązkowy dla świeżych kierowców i wtedy będzie miał ścisłe ramy
    czasowe. Tyle tylko, że taki kurs będzie wyglądał zupełnie inaczej niż
    ten dla osób indywidualnych. Nie sądzę by kursantów kierowano na tor
    wyścigowy. Raczej będzie to jazda defensywna, płyta poślizgowa itp.

    > Jak on się ma do "starej" szkoły techniki doskonalenia jazdy?
    > Czyli, dla przykładu, kilka zagadnień:
    > - jazda "w tłumie" szybciej od innych (czyli punktem odniesienia nie
    > jest droga, tylko inne pojazdy)
    > - przebijanie się przez samochody blokujące drogę
    > - zwroty i przewroty (np. przewrót Aaltonena)
    > - zawracanie zwrotem
    > O jeździe na dwóch kołach już raczej się zapomniało, analogicznie
    > hamowania zarzucaniem auta też już się nie stosuje.

    Nie interesowałem się od tej strony tematem bo to bardziej pod
    kaskaderstwo podchodzi. Organizatorem jest PoRD więc raczej skupiają się
    na kierowcy uczestniczącym w ruchu drogowym. Aczkolwiek widziałem, że na
    placu obok trenowano motocyklistę jakiś akrobacji. Pewnie nie byłoby
    kłopotu z powyższym lecz trzeba się dogadać. Z pewnością nie będą to
    tanie lekcje bo biorą 200zł / h.

    > Jedna tylko godzina teorii?

    Bo tylko tyle mnie interesowało, ale rozrosło się na kilka.

    > To ile dni trwał ten kurs?

    Wykupiłem kilka godzin, po których mam zadecydować co dalej. Dla mnie
    to była nowość, nie wiedziałem czy dam radę więc ostrożnie postąpiłem.

    > Z młodych lat pamiętam, że kursy takie to były tygodnie lub miesiące -
    > zależy, dla kogo: czy podstawowy dla milicji, czy bardziej zaawansowany
    > dla służb specjalnych.
    >
    > Cena Twojego kursu?

    j/w

    > Szkoda, że nie zapytałeś się o jeden aspekt:
    > Zdalne uruchamianie samochodu celem rozgrzania go, gdy pojazd nie ma
    > Webasto czy innego dogrzewacza. Rzecz powszechnie znana np. w
    > Skandynawii czy na Alasce. Na Syberii auto odpala się jesienią, gasi
    > wiosną ;)
    > U nas nie wolno odchodzić od pracującego pojazdu. Ale nigdzie w
    > przepisach IMO nie ma, że samochód sam sobie nie może odpalić silnika.

    Nawet do głowy mi nie przyszły takie kombinacje :-D Raczej mnie
    zainteresowały bardziej przyziemne. Jest nawet gorzej bo przepis nie
    określa czym jest pojazd uruchomiony jeśli jest elektrycznym. A jeśli na
    drodze publicznej zależy Ci na odlodzeniu auta poprzez rozgrzanie jego
    wnętrza, to chyba tylko metoda na wóz Drzymały wchodzi w rachubę. Przed
    upływem minuty trzeba go o metr przestawić ale mieć w tym czasie
    widoczność. Na chwilę przetrzeć szyby, przestawić auto zanim zdążą znów
    mgłą się pokryć itd aż do czasu kiedy ogrzewanie zacznie działać i
    będzie można bezpiecznie wyruszyć w drogę. Obecnie ekologia bierze górę
    nad bezpieczeństwem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek