  • Data: 2017-06-16 21:46:36
    Temat: Re: Jak jest z wielkością księżyca #2 ? ... a jednak
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 15 Jun 2017 03:11:55 +0200, Marek S napisał(a):
> [...]
    > wykonać zdjęcia porównawcze. Ze zdjęć wyszło mi, że ewidentnie
    > postrzeganie jego zmiennej wielkości nie jest ułudą, o ile nie
    > popełniłem jakiegoś błędu. Pierwszego dnia zrobiłem fotę księżyca w
    > pełni 9.06.2017. Tego samego dnia chciałem powtórzyć zdjęcie parę godzin
    > później. Wyszło iż księżyc nie zmienił rozmiaru. Kolejnego dnia były
    > chmury i siny wiatr więc nici z fotografowania. Zrobiłem więc zdjęcie
    > przed chwilą 15.06.2017. Wydało mi się, że księżyc jest innego rozmiaru.
    > Zastosowałem tą samą ogniskową (600mm) i tą samą przesłonę (6.3). Oba
    mTE5WaWs/view?usp=sharing
    > W ciągu paru dni księżyc nie mógł znacząco zmienić odległości od Ziemi,
    > co mogłoby zafałszować wyniki.

    Mogl. To prawie cwierc orbity ... ale jej mimosrod to tylko 5%.
    A na zdjeciu mamy 7%.

    Trzeba by z astronomami skonsultowac, jaka byla rzeczywista odleglosc
    Ksiezyca. W dobrych ukladach

    > Mimo to różnica jest gołym okiem
    > dostrzegalna wbrew temu co Karol Wojewódzki z Centrum Kopernika twierdzi
    > oraz prawie wszyscy z Was. Księżyc potrafi bardzo mocno zmienić
    > postrzegane swoje kątowe rozmiary w ciągu krótkiego odcinka czasu! To
    > nie ma związku z subiektywnymi odczuciami.

    dowod mamy czarno na bialym ... o ile ... jestes pewien stalosci
    ogniskowej i ustawienia odleglosci na nieskonczonosc ?

    Tym niemniej ... a oko zauwazylo by roznice o 5% ?
    W dodatku w ciagu tygodnia ?
    Watpie ... wiec to subiektywne wrazenie moze byc.

    > Planuję jeszcze zrobić zdjęcia, kiedy księżyc będzie znacznie większy
    > niż obecnie. Nie wiem kiedy to będzie gdyż to kwestia przypadku
    > (temperatury atmosfery?).

    Zrob czesciej zapiski wrazenia, i zdjecia.
    A potem sie porowna rzeczywiste rozmiary i zobaczy co oko warte.

    > Czasem księżyc wydaje się być znacznie większy
    > niż zwykle - dzieje się to zazwyczaj krótko po wschodzie. Kilka godzin
    > potem księżyc jest znacznie mniejszy.

    Tez warto sfotografowac.

    > W tym przypadku było odwrotnie - podczas wschodu był mniejszy.

    Npo wlasnie - pamietam taki "duzy ksiezyc" i to wcale nie bylo po
    wschodzie.

    J.