    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Date: Thu, 26 Mar 2020 08:46:50 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Karty Micro SD
    From: Universis <u...@w...pl>

    W dniu czwartek, 26 marca 2020 14:19:49 UTC użytkownik Grzegorz napisał:
    > czy takie karty nadają się do dłuższego przechowywania - np. instalki
    > programów lub obrazy partycji systemowych ??

    Ja na bazie własnych doświadczeń ci to odradzam - jeśli chcesz przechowywać instalki
    programów to raczej na CD/DVD zapisane NIE największą szybkością, a raczej tak 6-8
    jeśli chodzi o CD i 2,4 do 4 na DVD. Zapis powinien być jednokrotny i koniecznie
    zamykający płytę - dlatego powinno się zgromadzić dane na HDD i gdy osiągną one 75%
    pojemności CD lub DVD zapisać, koniecznie dodając w tym zapisie dane naprawcze, które
    w przyszłości pozwolą odzyskać dane jak by płytka padła od rysek czy od starości -
    aluminium (folia cd i dvd z niego) - rekrystalizuje i otworki nie tylko się lekko
    przemieszczają, ale i czasem łączą ze sobą. Dlatego 75% - bo reszta "do pełna" - to
    właśnie miejsce na dane naprawcze. Z swoich przykładów powiem że kiedyś jechałem do
    Grecji, siedziałem przy kompie w domu,a obok mnie leżała świeżo wyjęta karta micro sd
    z kamery - była to "Turcja", aaa powiedziałem sobie w duchu, po powrocie z Grecji
    obrobię fotografie z obydwu - gdy przyjechałem - karta która leżała na stole przez
    ten czas padła i do dziś jest niedostępna mimo stosowanych sztuczek i zabiegów jest
    głucha jak pień. Co do obrazów partycji to przy dzisiejszych przepastnych dyskach -
    trzeba by nagrywać sporo płytek DVD - więc raczej stosowniejszym było by zastosowanie
    któregoś z RAID - zależnie od zasobów "kieszeni". Są robione płyty główne do PC z
    RAID 1 (raid jeden), a na servery to już bardziej profesjonalnie się to robi i używa
    RAID V (raid pięć). Przy zastosowaniu RAID rób od czasu do czasu backup tych
    najbardziej "strategicznych" danych właśnie na płytkach DVD w opisany wyżej sposób -
    bezpieczeństwo danych będzie wtedy jakie takie. Płytek nie należy trzymać na słońcu,
    i nie myć gorącą wodą jeśli w ogóle są brudne - co najwyżej letnią z dodatkiem
    jakiegoś środka mydlącego. Przechowywać należy je koniecznie w papierowych kopertach
    i żeby często ich nie wyjmować - trzeba płytki ponumerować i zrobić dla nich "spis
    treści" żeby nie szukać i nie włączać niepotrzebnie innych w poszukiwaniu jakiegoś
    programu.
    Kart pamięci nie należy wkładać/wyjmować gdy urządzenie w którym one są - jest pod
    napięciem pracy - najlepiej je wyłączyć, potem dla pewności wyjąć baterię i dopiero
    potem kartę pamięci.