    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Nauka programowania FPGA
    Date: Tue, 6 Feb 2018 21:14:56 +0100

    On 2/6/2018 8:53 AM, Atlantis wrote:
    > Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie pomysł nauczenia się przynajmniej
    > podstaw programowania układów FGPA

    Zacznij od CPLD. W praktyce układy CPLD beda miały znacznie bardziej
    przyjazne napięcia i obudowy. To na poczatek dość istotne.

    > Czy w razie czego, jeśli VHDL mi nie podejdzie, korzystając z tego
    > samego zestawu i środowiska programistycznego będę mógł korzystać z
    > Veriloga?

    Wsysztko zalezy czy producent FPGA/CPLD udostępnia syntezę w danym języku.

    > A może powinienem się już na początku skupić na tym drugim języku?

    Verilog jest językiem z masa bledów projektowych. VHDL zaś jest
    przeraźliwie verbose i opóźniony o dziesięciolecia. Naucz się obu -
    wiele współczesnych projektów to mixed language, czasami dokładając
    również SystemC.

    > Łatwo jest przez przypadek uszkodzić układ programowalny, przez pomyłkę
    > w kodzie? A przynajmniej łatwiej, niż w przypadku standardowego
    > mikrokontrolera?

    Nie jest łatwo. Ale układy FPGA poganiane sa napięciami niskimi, np.
    1.8V. Ciezko to z czymkolwiek połaczyć. Dlatego zacznij od CPLD. Płytki
    z CPLD kupisz za grosze u chińczyków. Nie będzie Ci szkoda jak taką
    uszkodzisz, często sam scalak CPLD to jakieś grosze. Zrobisz na nim
    wiele rzeczy które zrobisz na FPGA. Wada tylko taka ze CPLD mają
    znacznie mniej logiki do programowania i Z80 sobie nie zaimplementujesz.
    Ale może na początek nie warto od razu kupować Zynq żeby migać diodą.