    From: Marek <f...@f...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Saga o niebieskim laserze
    Date: Tue, 29 Jul 2014 09:54:51 +0200

    On Mon, 28 Jul 2014 15:47:11 -0700 (PDT), l...@g...com wrote:
    > Nie czytalem calosci. Niebieski laser mial swoje 5 minut w napedach
    optyczn=
    > ych ktore to wlasnie koncza swoj byt, wszystko idzie w pamieci
    polprzewodni=
    > kowe. Producenci zapowiedzieli zwiniecie tego biznesu, takie
    prognozy - co =
    > poradzisz. Laser niebieski wszedl w inne dziedziny, ale juz masowki
    z tego =

    Po pierwsze - słuszna uwaga. Czytając ten tekst ma się wrażenie, że
    autor troszkę się zafixował na pewnej technologii, nie zauważając, że
    dana rynkowa potrzeba (w tym przypadku niebieski led lub laser) może
    być zastąpiona czymś innym (niekoniecznie lepszym). Co z tego, że
    doprowadzą do perfekcji technologię produkcji, skoro finałowym
    produktem mało kto będzie zainteresowany. Przypomina mi to polskich
    profesorów od teleinformatyki, którzy przy różnych okazjach w mediach
    do zobrazowania prędkość przesyłania danych używają jednostki tom
    encyklopedii/sek (co to jest tom??) zamiast jednostek zrozumiałych
    dla współczesnych tj. filmów/godz. Ba! słyszałem kiedyś audycję, w
    której prowadzący zwrócił uwagę profesorowi aby dla młodszych
    słuchaczy użył jednak jednostek film/godz, na,to,profesor się
    obruszył i stwierdził, że pozostatnie przy encyklopedii :)
    Autor słusznie zauważa, że brak wielkich sukcesów w Polsce wynika z
    braku umiejętności porozumienia. Myślę, że wynika też z zbraku
    biznesowego instynktu, nasi naukowcy podchodzą zbyt ideoligicznie,
    pozytywistycznie. Naukę traktują jak rodzaj sztuki a nie jak
    narzędzie do robienia pieniędzy.

    Po drugie - czytając dokładniej sagę widać, że autor jednak zwraca
    uwagę, że "niebieskie światło" to nie tylko niebieski led czy laser w
    bluray. To również powszechne teraz białe ledy w oświetleniu, być
    może "niebieskie światło" przyda się wkrótce do czegoś innego.

    --
    Marek