  • 61. Data: 2011-05-31 19:15:59
    Temat: Re: Sprawdzenie stopu...
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 31 May 2011 12:27:55 +0000 (UTC), lukaszPK wrote:

    >To mnie zasmuciłeś. Bo teraz zastanawiam się na tym jak działają setki
    >urządzeń w Polsce projektowanych przy założonych Re, jeśli dostawca nie ma
    >bladego pojęcia o tym co sprzedaje.

    a) wiele z nich powstalo w czasach gdy blacha byla od tradycyjnego
    dostawcy i z szanujacej sie huty, ale gdzies tam wciska sie chinska
    czy indyjska produkcja no-name.

    b) przeciez pisalem jak to wyglada - z obliczen ci wychodzi ze
    zbiornik moglby byc z blachy 1mm, ale przepisy wymagaja wspolczynnika
    bezpieczenstwa 1.6, do tego trzeba dodac dwa naddatki, cholera wie
    jakie, ale przyklad w wytycznych do projektowania ma 1mm, wiec juz z
    czystym sumieniem mozna dac blache 5-6mm, i co sie dziwic ze nawet
    znacznie gorszy gatunek wytrzymuje :-)

    >Wydaje Ci się, że to możliwe,że jeśli
    >zamawiam blachę na płaszcz do zbiornika ciśnieniowego na jakiś kwas, albo inne
    >świństwo to ktoś będzie mnie kantował i da mi inny materiał?

    Rdzewke od nierdzewki latwo odroznic, wiec nierdzewke dostaniesz.
    A czy dokladnie taka jak trzeba .. ktoz to moze wiedziec.

    >ze jeśli norma
    >wymaga gwarantowanej udarności w minusowych temp. to ktoś leci w kulki i w
    >ogóle nie sprawdza tego? Chyba zadzwonię do walcowani i spytam czy kantują na
    >dopuszczalnych odchyłkach grubości nominalnej blachy :-D Bo to jak dla mnie
    >ważna sprawa...

    Jesli mozesz zadzwonic do walcowni, to nie ten przypadek. Problem sie
    zaczyna jak walcownia nie wiadomo jaka, z drugiego konca swiata, a
    posrednikow bylo nie wiadomo ilu.
    Chociaz .. rozmawiam w malej odlewni "my pilnie przestrzegamy receptur
    - zeliwo gat X to jest A kg wsadu zeliwnego, B kg zlomu, C kg
    wapienia". Ha ha - zlomu - strasznie precyzyjny skladnik.
    Inna fabryczka "jak nam cos nie wyjdzie, to odkladamy na bok. Idzie
    potem do Castoramy - oni wszystko wezma" :-)
    O - jakby na zawolanie
    http://muratordom.pl/goracy-temat/nie-przegap/uwaga-
    nawet-co-piaty-worek-cementu-nie-spelnia-norm,242_51
    88.html

    Czy z calkiem innej beczki - bedziesz sie staral, a noca ci dolomit z
    drogi podp* i na drugi dzien przywioza jako kolejna dostawe :-)

    Wiec moze warto z ciekawosci sprawdzic jak te odchylki grubosci blachy
    wygladaja. Huta sprzedaje na kg, wiec nie maja takiego parcia jak w np
    kablach, ale czy dbaja zeby walce byly rowne ? :-)

    Albo takie cos:
    http://www.uokik.gov.pl/powiadomienia.php?news_id=23
    70
    Ciekawe - nie wiedzieli ze w Europie sa przepisy nawet na zegarki, czy
    ktos im sprzedal stal nie do konca zgodna z atestem .. niestety -
    akurat serwek padl, a zastrzezen do niklu jest wiecej.

    J.

  • 62. Data: 2011-05-31 19:53:10
    Od: " lukaszPK" <l...@N...gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > jakie, ale przyklad w wytycznych do projektowania ma 1mm, wiec juz z
    > czystym sumieniem mozna dac blache 5-6mm, i co sie dziwic ze nawet

    Taaa... Gdybym miał takie przypadki to pewnie bym gitary nie zawracał.
    Ostatnio wszystko jakoś idzie z nierdzewki 1.4401, naddatki zerowe i blacha
    klasy C (odchyłki ujemne zerowe). Ciśnienie projektowe (obliczeniowe) równe
    praktycznie ciśnieniu roboczemu czynnika. A żeby było jeszcze ciekawiej,
    aparat pracuje okresowo w próżni, więc imperfekcje geometryczne też muszą być
    zachowane w odpowiednich granicach. A co do blachy o en=1mm... Wytyczne mówią,
    że minimalna grubość aparatu ciśnieniowego to 3mm :).

    > Rdzewke od nierdzewki latwo odroznic, wiec nierdzewke dostaniesz.
    > A czy dokladnie taka jak trzeba .. ktoz to moze wiedziec.

    Ktoś wie na pewno. Nie popadajmy w skrajność, że nikt nie wie co robi i czym
    handluje. Jak raz kupię od kogoś kawał blachy i okaże się bublem, to wiem że
    ta firma jest przegrana. Ale ile takich firm się trafia na 100? Jeśli bardzo
    dużo, to połowa zaprojektowanych aparatów u mnie w biurze powinna już nie
    istnieć :D A mimo wszystko, część z nich pracuje na wyższe parametry niż na
    papierze i stoją już od 10, 20 lat i nic się z nimi nie dzieje. Aż czasem sam
    się dziwie :D

    > Jesli mozesz zadzwonic do walcowni, to nie ten przypadek.

    Czasem dzwonię. Nawet do huty. Się ma znajomości :D I podczas jednej takiej
    rozmowy człowiek pracujący przy profilach kształtowych (akurat nie blachy)
    opowiadał mi, że parametry z norm są zawsze "trzymane" ( i geometryczne i
    wytrzymałościowe).

    Rozumie, że nie wszyscy są uczciwi i wiarygodni. Ale Polska to nie Rosja,
    Chiny itd. Nawet nie wyobrażam sobie, że przy mediach wybuchowych (wodór),
    albo jakiś chemicznych świństwach nie byłyby spełnione wymagania materiałowe
    jak choćby Re, badania na pękanie wodorowe, czy np. udarność.

  • 63. Data: 2011-06-01 01:24:42
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Wieslaw Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > "Scheiss" (to było w Niemczech).
    >
    > Badania akustyczne wykazały jednoznacznie, że partie różnią się
    > (najprawdopodobniej stereochemicznie, co jest trudne do zbadania inną
    > drogą) i pozwoliły na selekcję partii wyrobów.
    >
    > Badania akustyczne pozwalają na ocenę własności mechanicznych, a te
    > właśnie były istotne w produkcji u tego klienta. I są oczywiście istotne w
    > przypadku rur.
    >
    > Nie mogę oczywiście gwarantować, że ta droga jest słuszna, istnieje jednak
    > spora szansa, że tak będzie. Fizyka daje tu silne wsparcie.

    Jako posiadacz doktoratu również z fizyki akustycznej (choc od lat nie
    "praktykujący;-) potwierdzam, że odpowiednio zaprojektowane badania
    własności akustycznych powiedziec mogą b. dużo nt. własnosci materiału, w
    którym fala dźwiękowa propaguje. Niemniej chyba po raz 3 stwierdzam, że
    prowadzenie takich i podobnych badań w opisywanym przypadku byłoby
    strzelaniem z armaty do wróbla i w jest ogóle niepotrzebne!
    Autor postu (lub inna osoba za tę działkę w jego firmie odpowiedzialna)
    powinna (jesli tego jeszcze nie zrobiono) przede wszystkim odrobic lekcje
    domowe i ustalić, jaki gatunek stali w kupowanych wyrobach ma takie
    własciwości, że rury z niego wykonane będa gięły się tak, jak to firmie
    potrzebne.
    No i potem ten gatunek rur zamawiać z odpowiednim atestem.
    Jesli w jakiejś partii rury nie będą gięły się tak jak trzeba to tę partię
    należy reklamować, bo oznaczać to będzie jednoznacznie, że normy z atestu
    ona nie spełnia. A w jakim zakresie i z jakiej konkretnie przyczyny to dla
    odbiorcy nieważne.
    Dopiero jesli dostawca opierać się będzie przed uznaniem reklamacji to (w
    przypadku decyzji podjęcia sporu sądowego) i tak trzeba będzie uzyskać
    opinię biegłego. To on bedzie badał wadliwe rury!
    Bawienie się w badania skladu, struktury materiału itp niejako "na zapas"
    jest wg mnie bezsensowne, tym bardziej, ze chodzi o wykonywanie nie części
    promu kosmicznego, a jedynie, jak zrozumiałem, barierek ulicznych.
    Przypominam, że to grupa pl.sci. INŻYNIERIA, a nie pl.sci.
    teoretyk-chałupnik;- kolega-autor tematu ma konkretny problem inzynierski,
    chce go rozwiązać, poszedł wg mnie w złym kierunku, a więc należało wskazać
    mu konkretny, merytoryczny sposób rozwiazanie jego kłopotów, a nie
    teoretyzować.
    A już poza tym, całkiem na marginesie dodam, że niejaki doc. hab. Google na
    pytanie "badanie składu stopów" w 0,06sek podał ponad 0,5 mln wyników,
    podobnie w przypadku hasła " badanie składu stali też >0,5 mln wyników i
    duża część tych stron to wizytówki firm oferujących takie usługi, więc tym
    bardziej autora tematu nie rozumiem.....

  • 64. Data: 2011-06-01 08:52:36
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2011-06-01 03:24, p 47 pisze:

> [...]
    > duża część tych stron to wizytówki firm oferujących takie usługi,
    więc tym
    > bardziej autora tematu nie rozumiem.....

    To nie musi być takie proste.

    Rury mogą być zgodne z normą, stworzenie odpowiedniej specyfikacji może
    być trudne i być trudnym zadaniem naukowo-technicznym, dostawca może nie
    być w stanie zagwarantować powtarzalności potrzebnego parametru.

    W wielu przypadkach selekcja (u dostawcy lub odbiorcy) może być jedynym
    sensownym wyjściem. Nie twierdzę, że tak jest tutaj, ale przy
    odpowiednio dużej skali zamówienia i problemu rozwiązanie polegające na
    stworzeniu przyrządu do sprawdzania i selekcji rur może być jedynym
    realistycznym rozwiązaniem. To nie jest takie rzadkie w zastosowaniach
    przemysłowych, jakby się mogło wydawać. Choć nie mam pojęcia, czy w
    przypadku rur ktoś to stosuje.

    Akurat testy akustyczne mogą być interesujące (o ile się sprawdzą, czego
    jestem pewien), bo potrzebne urządzenie jest dość tanie, testy są
    nieniszczące, dają sporą powtarzalność i czas ich wykonania jest znikomy
    w porównaniu z czasem potrzebnym na manipulację rurą lub urządzeniem.
    W. Bicz
    optel.pl

  • 65. Data: 2011-06-01 08:58:43
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 1, 9:52 am, Wieslaw Bicz <o...@o...pl> wrote:
> [...]
    > nieniszczące, dają sporą powtarzalność i czas ich wykonania jest znikomy
    > w porównaniu z czasem potrzebnym na manipulację rurą lub urządzeniem.

    Panie Wiesławie, a Pan wie jaka własnośc materiału i w jakim zakresie
    liczbowym powoduje "złe gięcie"? Bo autor wątku chyba nie...
    Konrad

  • 66. Data: 2011-06-01 09:08:38
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2011-06-01 10:58, Konrad Anikiel pisze:

    > Panie Wiesławie, a Pan wie jaka własnośc materiału i w jakim zakresie
    > liczbowym powoduje "złe gięcie"? Bo autor wątku chyba nie...
    > Konrad
    Nie wiem, i nie wiem, czy ktokolwiek wie, ale wystarczy zrobić serię
    testów, aby trafić na tą informację.

    W bardzo wielu przypadkach to jest najprostsza droga do celu:

    1. Testuje się serię elementów, badając parametry, które podejrzane są o
    to, że mogą być przydatne.
    2. Gnie się te elementy, sprawdzając, jak się zachowują.
    3. Porównuje parametry mierzone z efektami gięcia.
    4. Jeśli mierzone w punkcie 1 parametry zawierają jakąś użyteczną
    informację, to znajdziemy korelację.

    Oczywiście może być konieczne powtórzenie procedury z dopasowaniem
    mierzonych parametrów.

    Bardzo wiele pomiarów przemysłowych, a szczególnie w medycynie,
    technologii żywności, itd. tak właśnie się odbywa: stwierdzono korelację
    i się ją wykorzystuje, ale nie zawsze warto dokładnie badać, czemu
    korelacja występuje. To może być trudne i kosztowne.

    W przypadku rur stawiałbym na tłumienie dźwięku, ale także na szybkość
    fal niektórych modów.

    W. Bicz

  • 67. Data: 2011-06-01 10:35:49
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Bicz<o...@o...pl>  wrote:

> [...]
    > korelacja występuje. To może być trudne i kosztowne.
    >
    > W przypadku rur stawiałbym na tłumienie dźwięku, ale także na szybkość

    Ten temat jest przez Krzysztofa wałkowany od dłuższego czasu, pod
    koniec maja był tu wątek, wyglądało na to że zmiana gatunku stali
    rozwiązała problem. Moje niefachowe (ja nierdzewny jestem) zgadywanie
    skończyło się na naiwnej teorii że źle się gnie bo ziarno za grube, a
    w normie na takie rury nie ma wymagań co do rozmiaru ziarna.
    Rzeczywiście, wielkość ziarna (wielkość czy rozmiar po polsku?) ma
    bardzo ostry wpływ na tłumienie dźwięku. Jak ktoś moją śmiałą hipotezę
    potwierdzi albo wykluczy to łatwiej mi się będzie zasypiało :-)
    Konrad

  • 68. Data: 2011-06-01 11:02:35
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2011-06-01 12:35, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    > bardzo ostry wpływ na tłumienie dźwięku. Jak ktoś moją śmiałą hipotezę
    > potwierdzi albo wykluczy to łatwiej mi się będzie zasypiało :-)

    Wielkość ziarna ma oczywiście wpływ na tłumienie dźwięku (na jego
    składnik rozproszeniowy), i może też być precyzyjnie mierzona przy
    pomocy pomiaru rozproszenia dźwięku.

    To potwierdza tylko moje przypuszczenie, że jedyną sensowną drogą może
    być selekcja.

    Inną może być stworzenie "dopasowanej normy i technologii", ale to może
    być czasem nadto trudne, żeby się opłacało.

    W. Bicz
    optel.pl

  • 69. Data: 2011-06-01 11:18:32
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 1, 12:02 pm, Wieslaw Bicz <o...@o...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Inną może być stworzenie "dopasowanej normy i technologii", ale to może
    > być czasem nadto trudne, żeby się opłacało.

    Też bym tak to widział- facet który jedzie do hurtowni po rury wyciąga
    ręczny PMI plus jakiś tam bajerek ultradźwiękowy, dwa paski
    przewieszone przez ramię, kilka minut i już wie z której półki bierze
    rury. Wożenie sie z laboratorium niczego nie rozwiąże, może doraźnie
    problem z jedną partią materiału...
    Konrad
    PS widział Pan to? http://developer.android.com/guide/topics/usb/adk.ht
    ml
    Teraz do bele telefonu poważną elektronikę się podłącza!

  • 70. Data: 2011-06-01 14:24:02
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

> [...]

    ml
    Teraz do bele telefonu poważną elektronikę się podłącza!

    Panowie, nie dajmy się zwariować!

    Jak się już wprawdzie przyznałem nie jestem akurat metalurgiem stali ze
    specjalnościa materiałoznawca, ale nie sądzę, żeby akurat w stalach sytuacja
    wyglądała skrajnie odmiennie niż w innych materiałach, tj. zeby nie
    ustalono gatunków produkowanej stali pod najbardziej powszechne potrzeby
    odbiorców. Gatunki, klasy nie powstały przypadkowo, ot tak sobie! Nie sądzę
    też , aby od lat nie znane były cechy stali wpływające na tak powszechnie
    stosowaną jej obrobkę jak gięcie! Pewien też jestem, że osoby mające
    odpowiednią wiedzę w tym temacie mają rozeznanie, które gatunki stali do
    takiej obróbki nadają się, a które nie , bo innymi słowy nie sądzę, aby
    niezgłębioną tajemnicą pozostawało, które gatunki stali nadają się do takiej
    obróbki, a które gorzej! Nie uwierzę, ża zawsze, przy tak masowym
    stosowaniu tej obróbki dobiera się do tego materiał metodą prób i błędów. W
    końcu po to m.in. stworzono system klasyfikacji stali, jej gatunków, atestów
    itp, po to przestrzega się parametrów produkcyjnych przy odlewaniu stali,
    ciągnięciu rur, obróbki cieplnej itp. zeby uzyskac produkt o znanych,
    powtarzalnych właściwościach i żeby odbiorca zamawiając wyrób wiedział czego
    ma się spodziewać i zamawiał to, co mu jest potrzebne.
    Owszem, w małych warsztacikach, przy znikomej produkcji mozna ( jesli
    pracownicy mało fachowi;-) się bawić w dobieranie metodą prób i błędów, ale
    nie we współczesnej , masowej produkcji. Po to już ktoś wykonał robotę
    pogrupowania stali w klasy i gatunki, nakazał produkcję wypełniającą te
    nakazy, aby tego nie trzeba było robić!
    Gdyby przyjąc Wasze prowadzace na manowce założenie, że klasy i gatunki
    stali nic nie mówią nt. przydatności wyrobu do gięcia oznaczałoby to, że nie
    każdą partię, ale wprost każdą rurę przed gięciem należałoby indywidualnie
    przedtem przebadać, bo skoro klasa stali nic nie ma do tego, to i także
    zawsze istniejące fluktuacje mniej istotnych parametrów w ramach klasy
    także.
    Powtarzam ,- skoro jesteśmy inzynierami to więcej realizmu!