  • Data: 2018-11-28 22:36:01
    Temat: Re: Termometr bezprzewodowy potrafiacy sie dogadac linuksem
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org> szukaj wiadomości tego autora

    On 11/28/18 3:51 PM, Pawel wrote:

    > A moglbys cos wiecej powiedziec o tym rtlsdr i skad kupic jakis sensowny?
    > Z tego co zrozumialem, to jest to jakis odbiornik radiowy ktory moze
    > nasluchiwac bardzo szerokie pasmo czestotliwosci, tylko nie wieem, czy
    > dobrze to zrozumialem. Znalazlem w necie jakies informacje, typu
    > nasluchiwanie ruchu lotniczego, czy tez odczyt danych z czujnikow, tylko
    > nie bardzo wiem jak to sie robi. Na youtubie pokazalo wykres pasma
    > radiowego i piki, ktore wskazuja na jakies dane, ale co z tym zrobic, to
    > juz nie ewiem.

    To są dongle USB do odbioru DVB-T bazujące na kostce Realteka. Jakiś
    czas temu ktoś odkrył że w owej kostce można włączyć tryb serwisowy,
    który umożliwia użycie jej jako uniwersalnego odbiornika pokrywającego
    pasmo od kilkudziesięciu MHz do grubo ponad GHz (zależnie od drugiej
    kostki, podłączonej do gniazdka antenowego). Na rynku jest cała masa
    oborników opartych na tym chipsecie, ale do monitorowania czujników od
    stacji pogodowej spokojnie wystarczy najtańszy jaki uda ci się znaleźć
    (koszt rzędu kilku USD).

    Podłączasz dongla do komputera, do wejścia antenowego wpinasz kawałek
    druta (dobrze by było żeby był przycięty długości zbliżonej do ćwiartki
    długości fali dla 433 MHz), na komputerze kompilujesz i uruchamiasz
    rtl_433, i możesz zbierać informacje ze wszystkich czujników w okolicy.
    Program umożliwia pchanie danych bezpośrednio do brokera MQTT. Niektóre
    programy typu Smart Home (np. Domoticz) potrafią się z nim dogadać
    bezpośrednio, bez konieczności odpalania "z palca".

    Jak już będziesz kupować odbiornik do monitorowania pogodynek, kup
    jeszcze drugi, żeby móc się pobawić w skanowanie eteru. Przy odrobinie
    szczęścia i cierpliwości można znaleźć sporo ciekawych rzeczy do
    posłuchania :)

    Jacek.