    From: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: USB6B1 - zabezpieczenie portu USB mikrokontrolera
    Date: Mon, 5 Dec 2016 18:47:21 +0100

    W dniu 2016-12-04 o 19:36, Atlantis pisze:
> [...]
    > GSM i zasilanie z akumulatorka li-ion (właściwie jako backup, bo
    > zasilacz cały czas będzie podłączony). Planuje wykorzystać zwykłą
    > ładowarkę miniUSB + jakiś scalony kontroler ładowania (np. MCP73831)
    > oraz przetwornicę na 3,3V (TPS63031). A skoro płytka ma zawierać już
    > złącze mikro USB, to mam zamiar doprowadzić do niego również sygnały D+
    > i D- z MCU, umożliwiając podłączenie urządzenia do komputera.
    >
    > Mam jednak pytanie co do sposobu montażu układu USB6B1 (zabezpieczenie
    > antyprzepięciowe USB). Znalazłem następujący projekt wykorzystujący ten

    r/EN/Lightpack_DIY.md

    Sam układ raczej taki sobie, chociaż ma też swoje zalety. Duża obudowa
    to z jednej strony zaleta bo ma się gdzie energia wyładowania odkładać,
    ale z drugiej nie pozwala na dobre poprowadzenie ścieżek, bo raczej
    impedancji nie utrzymasz nawet zgrubnie. A już ten ślimak to jest taki
    sobie pomysł - ja bym raczej stawał na głowie żeby puścić ścieżki
    maksymalnie równolegle tak daleko jak się da. Myślę, że o ile nie ma
    przeciwwskazań dla takiego pomysłu, wykorzystałbym wewnętrzny układ
    połączeń w scalaku do odwrócenia kolejności zamiast kombinować z pętlą
    pod scalakiem. Samą strukturę masz na pewno na środku obudowy i tak bym
    kombinował żeby ścieżki maksymalnie uprościć. Inaczej mówiąc - zamiast
    do 6 ścieżkę poprowadziłbym do 3 i bez ślimaka.

    > Na schemacie widać, że obydwa połączenia VCC i GND są ze sobą połączone
    > na płytce, chociaż z rysunków w dokumentacji wynika, że te piny są ze
    > sobą połączone już wewnątrz układu. Czy powinienem je mimo wszystko
    > łączyć też na zewnątrz?

    O ile to nie boli to lepiej dać dodatkowy kontakt, przynajmniej od
    strony masy. A u Ciebie nie boli.

    > Po drugie - chciałbym skonsultować sposób prowadzenia ścieżek w tej
    > części układu:
    > https://s16.postimg.org/pfuv89ihf/brd.png
    >
    > Obudowę gniazda mini USB jak rozumiem powinienem połączyć z masą przez
    > kondensator 10nF na możliwie wysokie napięcie, połączony równolegle z
    > rezystorem 1M?

    Tak mówią. Ten rezystor też na duże napięcie, tzn oba elementy w dużych
    obudowach. No i w zasadzie żeby to miało sens, to bez powierzchni masy
    tuż przy obudowie - jak już to powierzchnia "masy obudowy" rozdzielona
    sporą przerwą od masy układu i wyjść z gniazda - porównywalna do odstępu
    pod padami tych dwóch elementów. Trzeba to jakoś rozsądnie rozplanować.
    A, no i patentów na zabezpieczenie USB jest więcej. Zacząłbym od SL05,
    ale są dużo fajniejsze matryce w maleńkich obudowach - zależnie co
    chcesz uzyskać. No i pamiętaj że same diody to mało, przydałby się
    jeszcze element który weźmie na siebie trochę energii (dławik,
    rezystory). Da się znaleźć pełne zestawy zabezpieczeń chociażby u Wurtha
    (może da się u kogoś kupić), ale teraz nie mam tego pod ręką więc nie
    podpowiem co i jak. Ale zastanów się (sprawdź) jeszcze czy przypadkiem
    układ który masz zamiar użyć nie jest wyposażony w stosowne
    zabezpieczenie (przynajmniej na poziomie tej matrycy diodowej).

    Pozdrawiam

    DD