    From: "ACMM-033" <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: ciekawe pytanie o diodach
    Date: Fri, 6 May 2016 14:08:39 +0200

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:nghqem$mdb$1$PiotrGalka@news.chmurka.net...

    > Nie wiem jak przebiega przebicie, a to jest kluczem odpowiedzi.

    Ano w tym rzecz. Przy nierównych opornościach wstecznych napięcia ułożą się
    nierówno zgodnie z 2PK, ta dioda, która dostanie więcej zaprotestuje że nie
    wstanie, tak będzie leżała, po czym, jak zostanie przebita, całe napięcie
    sprzeda trej drugiej ta druga zawtóruje pierwszej - i już, diody można
    wywalić.

    > Jeśli przed przebiciem prąd wzrasta (jakby dioda chciała stabilizować) bez
    > skutków katastrofalnych to przy nierównych opornościach w kierunku
    > wstecznym, gdy na jednej już będzie 200V, a na drugiej np. 50V to ta

    O ile dioda będzie mieć tę cechę, że sobie do 200 ograniczy, wtedy tak.

    > pierwsza zacznie "stabilizować" i dalszy wzrost napięcia odłoży się
    > głównie na tej drugiej aż ta też zacznie "stabilizować" - czyli dojdą
    > razem do 400V.
    > Ale jeśli już sam potencjał niszczy diodę to razem nie będą miały 400V.

    W tym rzecz że normalna dioda, nie zenera, a 1N zenerami raczej nie są, to
    nie zestabilizuje tylko odłoży się na niej większe napięcie i dobrze, jeśli
    wytrzyma, wtedy się nie dowiemy, że coś jest nie tak. Ale jeśli nie
    wytrzyma, to pójdzie łańcuszkiem całe ramię. Więc w takim przypadku trzeba
    by wiedzieć, na której diodzie odłoży się więcej i stosownie do tego
    ograniczyć napięcie prostowane (2PK).

    > A to gdzie te szeregowo połączone diody są włączone nie ma znaczenia.

    A dioda w mostku, to dostaje wstecznie ponoć cuś-tam więcej, niż napięcie
    prostowane, więc tu trzeba cuś dołożyć więc jeszcze jedna dioda.
    I po 3 w ramionku mostka wtedy.
    Na wielu schematach, gdzie w zasilaniu jest wysokie napięcie a diody są na
    niższe napięcie, niż prostowane, to każda jest bocznikowana opornikiem, a
    wszystkie są jednakowe, dla rozłożenia napięć wstecznych, by diod nie
    poprzebijało. Prąd strat z tego minimalny, więc nie powinien znacząco
    wpłynąć na sprawność układu. Oczywiście, wartość opornika daleko mniejsza,
    niż oporność wsteczna diody i daleko większa, niż oporność przewodzenia
    tejże.

    --
    Wyindywidualizowaliśmy się
    z rozentuzjazmowanego tłumu