  • Data: 2018-08-08 16:55:52
    Temat: Re: kwas solny, zaopatrzenie
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 08.08.2018 o 16:39, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Ale to trzeba bylo zrobic tuz przed uzyciem, czy lutowacz dostawal
    > butelke gotowego, ktory nic nie wydzielal ?

    Sam sobie robił. Oczywiście używał już "przegotowanego".

    > A na jakiej zasadzie to dzialalo ?
    >
    > ... a moze to o resztki HCl chodzilo ... ktory nawiasem mowiac to chyba
    > powinien odparowac bez korozyjnych konsekwencji ...

    Głównie chodzi o cynk, który wydziela się podczas lutowania. Jego
    drobinki powodują korozję elektrochemiczną powodując nieładny wygląd
    lutu. Można temu zapobiec, dodając kilka procent chlorku cyny do topnika
    zawierającego chlorek cynku. Rzadko się to robi, ze względu na cenę.
    Dodatkowym problemem jest fakt, że do przyrządzania tego topnika używało
    się wszelakiego typu odpadów cynku, zawierających różne zanieczyszczenia.

    P.P.