  • Data: 2018-01-08 16:50:49
    Temat: Re: sterofotografia
    Od: ks <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > To zależy od wielu czynników i generalnie, że oczka są blisko nie
    > znaczy za wiele. Proponuję zrobić eksperyment myślowy, czy człowieczek
    > będący 10x mniejszy (we wszystkich proporcjach) od normalnego człowieka
    > będzie widział obraz mniej trójwymiarowo? Czy małe zwierzęta będą
    > widziały gorzej przestrzennie?
    >
    > Mam to Fujifilm W3 z dużym rozstawem i mam też Sony HDR-TD10 z malutkim
    > rozstawem. Różnica w rozstawie oczek znaczna, różnica w obrazie 3D
    > praktycznie żadna.

    bo dalej jest ta odległość malutka... Może przy zdjęciach w domu czy na boisku
    nie ma to aż takiego znaczenia, za to panorama Tatr z bazą 2cm będzie płaska, a
    z bazą 100m będzie full wypas 3d :) zrób sobie i sam zobaczysz.
    Czyli moim zdaniem od pewnej odległości od obiektywu szczegóły różniące obrazy
    lewy i prawy spadną poniżej jakiegoś ułamka pixela, to znikną z powodu małej
    rozdzielczości matrycy lub wyświetlacza (zapewne można by stworzyć ładny wzór).
    Okiem będziesz jeszcze widział 3d, a aparatem/monitorem już nie. Jeśli w
    aparacie zwiększysz bazę, to 3d sięgnie dalej 'w głąb' obrazu z powodu
    rozdzielenia szczegółów w większej odległości.
    Zdjęcie co prawda możesz zrobić w 20mpix, ale na czym to obejrzysz? FullHD jest
    dość dobrze osiągalne, ale musisz wyświetlić dwa obrazy, więc dostajesz
    +-1megapixel na zdjęcie (albo 2 gdy na zmianę wyświetla obrazy). Zakładając
    optymistycznie, masz 2000x1000 pixeli, kąt widzenia aparatu szeroki, 100 stopni.
    Na odległości 10m od obiektywu masz 18m szerokości sceny. czyli 9mm sceny
    przypada na jeden pixel. Jak przesuniesz obiektyw w bok o 10cm, to obraz
    względem poprzedniego kadru na środku przesunie się o +-11 pixeli. Na 100m od
    aparatu masz 180m sceny, pixel obejmuje 90mm, jak aparat przesuniesz w bok o 10
    cm to na obrazie kadr przesunie się o +-1,1pixel. Jeszcze nie jest źle, bo jest
    różnica. A np. góry masz odległe o 10km, co daje przy bazie 10cm 0,011 pixela, i
    tu już będzie moim zdaniem to samo na obu zdjęciach.
    Ale w przypadku oka biologicznego różnica rozstawu 1cm dla małego zwierzaka a
    10cm dla człowieka może nie grać aż tak dużej roli, bo oko ma większą
    rozdzielczość niż optyka w aparacie plus obróbkę online w mózgu. Kręcisz głową,
    chodzisz, zmieniasz kąty i pola widzenia, wiatr porusza gałęziami itp. co
    zapewne jeszcze zwiększa poczucie przestrzeni.
    pozdrawiam Krzysiek