    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Thu, 4 Jan 2018 11:28:40 -0800 (PST)
    Subject: Re: zbiornik walcowy
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 stycznia 2018 03:25:21 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

    > No wiesz, w Europie sa (czesto) objete przepisami wymagajacymi
    > spelnienia norm zharmonizowanych,

    Poproszę o przykład.

    > a przynajmniej tak mi sie wydaje, bo sprawa zdaje sie miec drugie dno
    > :-)

    Gdzie jest to drugie dno?

    > Te stare poradniki UDT to o ile pamietam sie czesto na PN powolywaly.

    Owszem, ale co z tego wynika?

    > Jakies przypadki szczegolne, np dziura w zbiorniku i wspawana rura, to
    > przeciez sie wymyka zwyklym obliczeniom, i odpowiedz ile to wytrzyma
    > byla chyba w PN ...

    Nie, nie była. Była w Warunkach.

    > Co innego, ale mi taki zwykly zbiornik przychodzi na mysl.

    > Nic, tak mi sie cos przypomnialo, ze wymagany wspolczynnik
    > bezpieczenstwa byl 1.6 ... a tu grozi 1.414 ... blisko ...

    Nie przypominam sobie ani jednych przepisów w których współczynnik bezpieczeństwa był
    wyrazony jako liczba. To zawsze jest szereg niezależnych wymagań z których wszystkie
    muszą być spełnione, a część ma lub nie ma zastosowania. Ja typowo robię między 50 a
    150 stron rachunków do pojedynczego wymiennika ciepła, w tym jest grubo ponad setkę
    warunków spełnionych (albo nie). Przy każdym z warunków mam "use factor", znaczy
    margines bezpieczeństwa. Bardzo wiele z tych warunków jest daleko od jedności.
    Najważniejsze owszem, wyżyłowane do ostatniego ułamka procenta, ale to też ptrafi
    mocno zależeć od technologiczności produktu, od reżymu pracy itd. Zbiornik reaktora
    jądrowego zwykle jest przewymiarowany na doraźną wytrzymałość wielkokrotnie. Ale już
    jak mu sprawdzisz zmęczenie- to się nagle okazuje że jest po kozacku wyżyłowany. A to
    cholerstwo nieraz trzeba porachować na kilkanaście mechanizmów zmęczenia, choćby po
    to żeby pokazać że wszystkie poza jednym nigdy w życiu nie nastąpią. Tylko trzeba to
    pokazać, zgadywać nie wolno :-)