  • Data: 2019-02-12 22:39:24
    Temat: Zagwozdka w C Keil - wyjaśnienie.
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl> szukaj wiadomości tego autora

    No więc znalazłem chwilę aby podjechać do klienta i popatrzeć dokładnie
    w kod.
    Na wstępie małe usprawiedliwienie - procedura była napisana na 8051 i
    uruchomiona na jednym z pierwszych PLC jakie zrobiłem, w latach 90, ale
    stosowana też później*. W tamtych czasach wydawało mi się, że ogarniam
    podstawy C :)

    W maszynie którą diagnozowałem definicja zmiennej DEL_STEP była o zgrozo
    jako unsigned char. Nie zwróciłem na to uwagi, choć zauważyłem, że
    sprawdzany jest tylko młodszy - przekazany - bajt zmiennej z którą
    wywołano funkcję. Wygląda więc na to, że kompilator miał rację.

    Po zmianie definicji na unsigned int kompilator robi OLR na obu
    połówkach zmiennej DEL_STEP a następnie sprawdza czy wynik operacji jest
    zerowy. Bardzo ładne rozwiązanie moim zdaniem.

    Zrobiłem jeszcze jedną rzecz. Ponieważ jak zauważyliście, nie ma
    gwarancji, że sprawdzenie 16 bitów będzie poprawne w przypadku gdy
    przerwanie może je zmienić, podłączyłem oscyloskop, persystencję na
    nieskończoną i obserwowałem czas generowany przez procedurę. Zdarzały
    się błędnie odliczone interwały, ale nie za często. Zrobiłem jak Mateusz
    podpowiedział - flaga w przerwaniu modyfikującym zmienną. Nie złapałem
    żadnego błędnego odliczenia.

    Tak więc przepraszam, ale wychodzi na to, że sensacji nie ma, kompilator
    jednak dawał radę, a ja znowu się czegoś nauczyłem :)

    Dzięki wszystkim za pomoc.

    Miłego.
    Irek.N.
    * w późniejszych wersjach kodu (trochę inna wersja PLC) już była
    poprawna definicja jako typ 16 bitowy, czyli kiedyś to zauważyłem,
    poprawiłem i zapomniałem :(