  • 101. Data: 2023-02-12 16:35:52
    Temat: Re: MERA-400 i "złośliwe" zabezpieczenie a'la DRM
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello nadir,

    Sunday, February 12, 2023, 1:08:46 PM, you wrote:

    [...]

    > No i co z tego? Po co latać na Pocztę czy do Banku, jak do pracy
    > chodziło się codziennie i na miejscu dostawałeś gotówkę do łapy.

    Najpierw stojąc w kolejce. I po co mi ta góra śmieci w kieszeni? Żebym
    zgubił albo rozpieprzył w 2 dni?

    > Poza tym przy miernej ilości sklepów i jeszcze mniejszym asortymencie
    > zaliczanie kolejnego punktu(bank lub poczta), często nie po drodze, to
    > była po prostu strata czasu.

    Pracowałem w PPTiT, jakbyś zapomniał.

    > No ale nikt nie broni nikomu używać czeków nawet dziś. Masz, używasz?

    Nie. Mam lepsze metody rozliczeń bezgotówkowych. Od kiedy PKO BP
    zaczęło wystawiać pierwsze karty obciążeniowe, nie mam potrzeby używać
    czeków.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 102. Data: 2023-02-12 16:43:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Sunday, February 12, 2023, 2:41:46 PM, you wrote:

    [...]

    > Był jeden mały problem: książeczka czekowa miała stosunkowo niewiele
    > kartek.

    Dawniej 50, potem 25 a potem zaczęli wydawać czeki na sztuki. Ale
    wtedy ja już używałem karty, gdzie tylko się dało.

    > Drugi problem: ręcznie należało wypełnić kwotę oraz dane
    > beneficjenta,

    Zazwyczaj przy zakupach wpisywało się własne dane. Taki paradoks
    czeków PKO BP i BS. Dane beneficjenta wpisywało się na czekach
    firmowych.
    O właśnie - czeki firmowe, to były ostatnie, jakich używałem. I to w
    XXI wieku...

    > a to chwilę trwało. Więc bułek w ten sposób się raczej nie
    > kupowało.

    Bez przesady - za bułki jeszcze niedawno kartą też nie mogłem
    zapłacić. To było ostatnie miejsce, gdzie do niedawna używałem gotówki...

    > Ja swoją użyłem chyba tylko ze dwa, może trzy razy: przy zakupie Lanosa
    > dopłata do alarmu, świateł przeciwmgielnych i czegoś jeszcze (nowe auto, w
    > salonie) i później montaż instalacji gazowej.

    To późne lata '90. Wtedy już karty były mocne.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 103. Data: 2023-02-12 21:03:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Dawniej 50, potem 25 a potem zaczęli wydawać czeki na sztuki.
    > Ale wtedy ja już używałem karty, gdzie tylko się dało.

    Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem czekowym, czek można
    wystawić choćby na kartce wyrwanej z zeszytu w kratkę. Cechy,
    jakie ma spełniać taki kwitek, wymienione są już w pierwszym
    artykule. Nie jest to zbyt skomplikowane. W czasach, gdy czeki
    były rzeczywiście powszechne (przed wojną), druk własnych
    blankietów nie był osobliwością.

    > Zazwyczaj przy zakupach wpisywało się własne dane. Taki paradoks
    > czeków PKO BP i BS.

    Raczej paradoks ustroju i jego podejścia do prawa. Taki czek był
    bowiem nieprzydatny dla sprzedawcy -- bank mógł i powinien odmówić
    jego realizacji. Co innego, gdyby przy własnych danych umieścić
    dopisek "lub okazicielowi". Ale to z kolei czyni go równoznacznym
    z czekiem wystawionym po prostu "na okaziciela", z czym jest
    zdecydowanie mniej pisaniny.

    A ja wypełniałem czeki na drukarce atramentowej -- i też poczta
    mi je realizowała.

    --
    Jarek

  • 104. Data: 2023-02-12 22:16:57
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Najpierw stojąc w kolejce.

    A to już kwestia organizacji wypłat w firmie, różnie z tym bywało, tylko
    że w banku/na poczcie też bywały kolejki.

    > I po co mi ta góra śmieci w kieszeni? Żebym
    > zgubił albo rozpieprzył w 2 dni?

    No to już indywidualna kwestia samoorganizacji i samodyscypliny.

    > Pracowałem w PPTiT, jakbyś zapomniał.

    Jakoś specjalnie nie przywiązuję do tego wagi, tym bardziej, że kilka
    milionów ludzi pracowało w różnych, innych miejscach.

  • 105. Data: 2023-02-13 14:02:35
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 12 lutego 2023 o 16:44:05 UTC+1 RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > To późne lata '90. Wtedy już karty były mocne.

    Akurat salony samochodowe przyjęły karty jeszcze później niż biedronek (jedna koło
    domu i jedna koło roboty to były dwie z trzech bioracych udział w pilocie - ludzie
    robili wielkie oczy).
    Za duża prowizja, dopiero ustawowe obniżenie IF pomogło - a w sumie to nawet nie
    wiem, może i nadal kartą nie pójdzie, w sumie teraz nie jest tak łatwo o tak duży
    limit - mi dawno temu mbąk proponował "na klik" platynę z 200k.
    A ogólnie najwięcej miałem 60k na jednej karcie - i chyba też łącznie 60k na trzech.
    Więc nie tak łatwo za samochód zapłacić.
    Chyba że po kawałku i spłacać.
    Albo debetówką - w mbąku limity dzienne mam max. 1M ;>

  • 106. Data: 2023-02-13 14:22:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Feb 2023 05:02:35 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    > Więc nie tak łatwo za samochód zapłacić.
    > Chyba że po kawałku i spłacać.
    > Albo debetówką - w mbąku limity dzienne mam max. 1M ;>

    A po co ci taki duzy? Chyba, ze mowisz o potencjalnych limitach?

    W KK istnieje możliwość "nadpłacenia", ale czy to automatycznie
    zwiekszy limit płatnosci?

    J.

  • 107. Data: 2023-02-13 16:17:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 13 lutego 2023 o 14:22:18 UTC+1 J.F napisał(a):

> [...]
    limit - mi dawno temu mbąk proponował "na klik" platynę z 200k.
    > A po co ci taki duzy? Chyba, ze mowisz o potencjalnych limitach?

    Na jednej mogę chyba ustawić max. 1M, na dwóch 500k.
    I tyle mam.
    Ale to debetówki, i dobrze, że tyle można, są banki, że nie można.

    > W KK istnieje możliwość "nadpłacenia", ale czy to automatycznie
    > zwiekszy limit płatnosci?

    Jedne tak, inne nie.
    Niekoniecznie trzeba nadpłacać, można spłacać raz po raz.
    Ale np. w citku to niestety nie pójdzie - max. limit dzienny dla karty (hmm, chyba
    nie tylko max., a po prostu sztywny limit dzienny, nie można zmieniać - choć coś się
    chyba ostatnio zmienili) to przyznany limit kredytowy - i na raty można płacić
    najwyżej dzień po dniu (a za nadpłatę naliczają kary).
    W santim można chyba 100k dzienny, jednorazowego nie ma, jest jeszcze jakiś
    miesięczny.

  • 108. Data: 2023-02-13 16:29:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Feb 2023 07:17:10 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    > I tyle mam.
    > Ale to debetówki, i dobrze, że tyle można, są banki, że nie można.

    Moze i dobrze ale wiesz ... konto ci mogą opróżnic blyskawicznie :-)

> [...]
    chyba ostatnio zmienili) to przyznany limit kredytowy - i na raty można płacić
    najwyżej dzień po dniu (a za nadpłatę naliczają kary).

    Chyba sie z kar wycofali, poza tym sugeruję naplatę wykorzystac w tym
    samym dniu.

    Ale jak juz mam placic ratami, to moze prosciej przelewem:

  • 109. Data: 2023-02-13 17:04:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 12 Feb 2023 13:08:46 +0100, nadir wrote:

    > A gdzie ja napisałem, że nie miał obowiązku przyjąć i był z tym jakiś
    > problem?
    > To czeki u nas się nie przyjęły w powszechnym użyciu, choć sam ich
    > używałem, ale to dopiero w latach 90' i pamiętam ile z tym było ceregieli.

    W latach 90-tych pojawiło sie troche czynnikow dodatkowych:
    a) mnogosc bankow i umów różnych - w efekcie czego nie wszystkie byly
    powszechie akceptowane.

    b) niewyplacalni obywatele/oszusci i czeki bez pokrycia.
    wiec wymagano potwierdzonego, a to istotnie ceregiele.

    c) i to samo od strony banku - w zabezpieczeniu przed nieuczciwymi
    klientami, to banki ograniczaly ilosc czekow - i chcialy mi np po 5
    wydawac.

    d) no i cała kołomyja po stronie banków z takim obrotem czekami ...

    > W USA do dziś ludziom wypłata czekiem przychodzi, a u nas jakoś nikt się
    > nie chce w to bawić.

    W USA takie prawo :-)
    Po prostu u nich czeki dobrze działają, mimo, ze kołomyja jest taka
    sama, albo i większa :-)

    > No i po co konfabulujesz? Nie napisałem, że nie było, tylko; "nie
    > pamiętam żeby powszechnie ich używano"

    Do wiekszych zakupow sie zdarzalo.
    Tak na codzien ... za szybko by książeczka się zużyła.

    Jako ciekawostka - w UK sie rozpowszechnily karty typu Switch.
    Działało to jakos tak, ze na podstawie danych z karty sklep drukował
    czek. Klient podpisywał i zapłacono.

    Przy czym karty były kombinowane - np jedna karta, a robiła za Switch
    w sklepie, oraz za kredytową, i bankomatową, i jeszcze jako karta do
    potwierdzania czeków.

    > I vice versa, Ty używałeś, to używały miliony.
    > No to pochwal się ile zakupów Ty, rodzina, znajomi zrobiliście przy
    > pomocy czeków, a ile gotówką, w latach 70'-80'?

    Kilka na pewno (przez 10 lat), wiec mozna mówić, ze były w powszechnym
    użyciu :-)

    > No i co z tego? Po co latać na Pocztę czy do Banku, jak do pracy
    > chodziło się codziennie i na miejscu dostawałeś gotówkę do łapy.

    Tak jest. Ale jak pieniedzy był nadmiar, to trzeba było leciec do
    banku i wplacic na konto :-)

    > Poza tym przy miernej ilości sklepów i jeszcze mniejszym asortymencie
    > zaliczanie kolejnego punktu(bank lub poczta), często nie po drodze, to
    > była po prostu strata czasu.

    Na poczte i tak musiales pojsc, "rachunki zaplacic".
    To mozna bylo przy okazji gotówkę wyplacic.

    > No ale nikt nie broni nikomu używać czeków nawet dziś. Masz, używasz?

    No wlasnie, ze jakby zabronili, w paru miejscach.
    Niby zakazu nie ma, przedwojenna ustawa obowiązuje
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU19360370283

    a banki przestały wydawac ludnosci, sklepy nie akceptują, bo ryzyko
    spore, realizacja utrudniona.

    Przy czym zgodnie z ustawą ... to nie musi byc blankiet bankowy.
    Na kartce papieru mozesz napisac "czek".

    J.

  • 110. Data: 2023-02-13 17:05:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 12 Feb 2023 16:35:52 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    > [...]
    >
    > Najpierw stojąc w kolejce. I po co mi ta góra śmieci w kieszeni? Żebym

    Ale w takim, co mial okienka do obslugi klienta i realizacji czeków ?

    J.