  • 21. Data: 2023-03-23 02:28:35
    Temat: Re: Bezprzewodowy przycisk do automatyzacji
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 22 marca 2023 o 14:24:12 UTC+1 io napisał(a):
> [...]
    aliexpres nie wspomnę. Czy tak bez sprawdzenia zacząłeś tutaj dupę zawracać?
    > Że tak napiszę ... a na ...j Ty tutaj przychodzisz jak nie podyskutować
    > sobie?!
    >
    > Nie wiem czy w ogóle zrozumiałeś pytanie. Ja jeszcze nie wiem czego
    > konkretnie mógłbym szukać w sklepie. Nie wiem też jakim cudem w chińskim
    > sklepie miałbym, znaleźć dobrze opisane towary. Trzeba być kompletnym
    > piiiii by przyjść i mieć pretensje, że ktoś tutaj o coś zapytał. Weź się
    > gościu idź przewietrzyć...
    Jak ty nie wiesz czego chcesz to jak ktoś inny miałby ci pomóc? Gdyby zastosowanie
    nie było tajemnicą IV stopnia i dokładnie bys opisał do czego potrzebujesz to
    szybciej by ci pomogli. Co to znaczy na ...j. Ty z tych co bułkę przez bibułkę a
    chuja całą gębą? Normalny człowiek nie ma oporów z używaniem legalnych słów. Za to
    szmaciarze zamiast chuj piszą chooj, zamiast kurwa kuźwa. Ty ..... ...... .. .......
    ...... Ta to co o tobie wykropkowalem powinieneś pozbawić mnie minimum jedynek. Jak
    ktoś zrobi coś strasznego to zaraz dziennikarzyny zapierdalaj do jego wioski czy tam
    gdzie mieszka i pytają sąsiadów. A sąsiedzi że grzeczny był, mówił dzień dobry i
    chodził do kościoła. To jak widzę kogoś grzecznego co mowi dzień dobry i chodzi do
    kościoła to spierdalam jak najdalej od niego bo to musi być bandzior. Od ciebie też
    należy jak najdalej spierdalac bo jesteś fałszywy.

  • 22. Data: 2023-03-23 14:08:37
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

> [...]
    nie było tajemnicą IV stopnia i dokładnie bys opisał do czego potrzebujesz to

    A jednak ... ludzie zrozumieli o co pytam. Z jakiegoś powodu Ty nie
    zrozumiałeś. Myślę, że jesteś obibokiem, któremu nie chce się rozumieć i
    to z tego powodu masz problemy :-)

> [...]
    najdalej od niego bo to musi być bandzior. Od ciebie też należy jak najdalej

    No tak, ale czyta tłum ludzi, więc wykropkowałem tym, którzy mogli by
    mieć z tym problem.

  • 23. Data: 2023-03-23 14:52:12
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 23 marca 2023 o 14:08:40 UTC+1 io napisał(a):

> [...]
    spierdalac bo jesteś fałszywy.
    > No tak, ale czyta tłum ludzi, więc wykropkowałem tym, którzy mogli by
    Przeceniasz. Nikt nie wie o co ci chodzi ale że wszyscy tutaj to stare dziady i nie
    mamy co robić to niektórzy zdobyli złotą odznakę talmudysty i żeby utrzymać
    uprawnienia muszą pierdolić bez sensu, byleby ruch jakiś był. Jaki tu tlum?
    Wszystkich można zmieścić w przedpokoju kawalerki zbudowanej w wielkiej płyty w
    latach sześćdziesiątych.

  • 24. Data: 2023-03-23 15:08:47
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 22.03.2023 o 15:34, heby pisze:

    > https://pl.aliexpress.com/item/1005004791222586.html

    Coś tu pisze "Koder: 1527". Mają unikalne kody czy da się je zaprogramować?

    > Do tego bramka 433->wifi:
    >
    > https://pl.aliexpress.com/item/4001179956104.html
    >
    > Wymaga przeróbki na formware Tasmota:
    >
    > https://tasmota.github.io/docs/devices/Sonoff-RF-Bri
    dge-433/#rf-firmware-upgrade

    A ta bramka ma sens w obliczu tego, że 433 da się łatwo odbierać?

    > Używam od ~2 lat z HA. Nie można się przyczepić. Wymaga jednak rzeźby.
    > Jeśli masz czas i ochotę, to jest to, czego szukasz. Otwiera też drogę
    > do innych zabawek, typu piloty czy czujniki ruchu na 433.

    Tak, o takie przyciski mi zasadniczo mogłoby chodzić. Odpowiednia cena,
    fizyczne atrybuty idealne.

    Moje obawy budzi jedynie ich adresowalność. W tym kodeku 1527 jest mowa
    o adresowaniu 20-bitowym czyli nie braknie adresów choć nie jest dla
    mnie oczywiste jak te adresy są nadawane w przycisku tj czy są nadawane
    w sposób unikalny i/lub czy jest możliwość ich zmiany. A do tego jest
    wątpliwe, by komunikacja zabezpieczała przed możliwością podszycia się,
    czyli ktoś obcy podsłuchuje kod a potem złośliwie steruje nim. W opisie
    tej bramki znalazłem zagadkowe "Produkt nie obsługuje uczenia się kodu
    tocznego i kodu dynamicznego". Nie wiem o jakie kodowanie chodzi, ale
    można podejrzewać, że ono właśnie mogłoby po to być by nie dało się
    podszyć. A dalej niestety rodzi się pytanie co takie kodowanie wspiera i
    ile to będzie kosztowało :-)

    > Bateria jest w takim przycisku wieczna.

    A co to znaczy "12V2 7A"? :-) Chyba problem tłumaczenia, ale nie wiem
    jak je tam wyłączyć.

    Pewnie chodzi o A27. Są między innymi w bardzo długo już używanym
    przycisku o którym w innym artykule tego wątku pisałem.

    > Możesz też uderzyć w Zigbee. Jest tego zatrzęsienie, choćby w IKEA.
    > Wymaga bramki Zigbee->wifi dla HA. Tak samo, kupujesz bridge zigbee
    > sonoff i przerabiasz na tasmotę. Też mam, używam do sterowania
    > grzejnikami i czytam temperatury. Zasięg w 1 budynku, można podnieśc
    > stosując tanie jak barszcz expandery z IKEA.

    Nic nie mam ZigBee. Grzejniki na BT. Nie kojarzę przycisków ZigBee w tak
    przyjemnej cenie jak te 433 wskazane przez Ciebie.

  • 25. Data: 2023-03-23 15:34:01
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

> [...]
    Wszystkich można zmieścić w przedpokoju kawalerki zbudowanej w wielkiej płyty w

    No właśnie z sensem piszą, ja Ci to mówię. I nie wiesz ile osób w
    przyszłości przeczyta wypowiedź. Może się ze swoimi słabo utożsamiasz
    dlatego Ci nie zależy. Niemniej jednak, nie powinieneś dziwić się, gdy
    ktoś się do niej odwoła kiedyś.

  • 26. Data: 2023-03-23 16:39:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/03/2023 15:08, io wrote:
    > Coś tu pisze "Koder: 1527". Mają unikalne kody czy da się je zaprogramować?

    Mają unikalne numery. Oczywiście unikalne w pewnym zakresie. Możesz mieć
    straszliwgo pecha.

    > A ta bramka ma sens w obliczu tego, że 433 da się łatwo odbierać?

    Bramka umożliwia Ci całkowite odseparowanie HA od detali samej
    transmisji. Bramka wysyła tylko informacje "odebrano transmisję taką i
    siaką" a HA przekształca to na zdarzenia widoczne w systemie, takie same
    jak dowolnego innego urządzenia. Czyli w HA widzisz ten przycisk
    dokłądnie tak samo jak kazdy inny na dowolnej technologii.

    > Tak, o takie przyciski mi zasadniczo mogłoby chodzić. Odpowiednia cena,
    > fizyczne atrybuty idealne.

    Są trochę tandetne jak je trzymasz w ręku ;)

> [...]
    > w sposób unikalny i/lub czy jest możliwość ich zmiany. A do tego jest
    > wątpliwe, by komunikacja zabezpieczała przed możliwością podszycia się,

    433 nie jest wymyslony w kwesti bezpieczeństwa. Jeśli chcesz mieć
    bezpiecznie, to albo wifi (czyli zasilanie) albo zigbee (i zmiana
    baterii co rok-dwa). Nie używam tych przycisków do niczego istotnego pod
    względem bezpieczeństwa.
    > Nic nie mam ZigBee. Grzejniki na BT. Nie kojarzę przycisków ZigBee w
    tak
    > przyjemnej cenie jak te 433 wskazane przez Ciebie.

    Nikt nie twierdzi, że w tej samej cenie ;) Chciałeś tanio, to masz
    tanio, 433 jest tanie *ale* niebezpieczne.

  • 27. Data: 2023-03-23 19:26:18
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 23.03.2023 o 16:39, heby pisze:

> [...]
    > jak dowolnego innego urządzenia. Czyli w HA widzisz ten przycisk
    > dokłądnie tak samo jak kazdy inny na dowolnej technologii.

    Ale to możesz sobie odseparować w prostym kodzie sterownika który i tak
    posiadasz, nie trzeba koniecznie osobnego urządzenia.

    > Są trochę tandetne jak je trzymasz w ręku ;)

    To zawieszę na szyi.

    > 433 nie jest wymyslony w kwesti bezpieczeństwa.

    Nie przeszkadza by uzyskać to bezpieczeństwo za pomocą odpowiedniego
    kodowania. Któreś przyciski mogą tak robić.

    > Jeśli chcesz mieć
    > bezpiecznie, to albo wifi (czyli zasilanie) > albo zigbee (i zmiana
    > baterii co rok-dwa).

    Da się wykorzystać inne rodzaje komunikacji ale nie znam gotowych
    rozwiązań np. podczerwień.

    > Nie używam tych przycisków do niczego istotnego pod
    > względem bezpieczeństwa.

    Co może być bardziej niebezpiecznego w sterowaniu oświetleniem czy
    roletami od tego, że może to zrobić ktoś nieuprawniony i nie będzie dało
    się go powstrzymać?

    >  > Nic nie mam ZigBee. Grzejniki na BT. Nie kojarzę przycisków ZigBee w
    > tak
    >
    > Nikt nie twierdzi, że w tej samej cenie ;) Chciałeś tanio, to masz
    > tanio, 433 jest tanie *ale* niebezpieczne.

    Rozumiem, że nie znasz przycisków, które potrafią to robić bezpiecznie.

  • 28. Data: 2023-03-23 20:06:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/03/2023 19:26, io wrote:
    > Ale to możesz sobie odseparować w prostym kodzie sterownika który i tak
    > posiadasz, nie trzeba koniecznie osobnego urządzenia.

    Musisz czymś odebrać transmisje 433. Nie wiem co masz, ale ja właśnie po
    to mam sonoff bridge rf, aby odbierał transmisję radiowe. Mogłbym użyć
    gotowego moduliku od systemu alarmowego, ale ktoś musiałby napisać kod
    dekodera tak czy inaczej i na koniec spiąc to z HA.

    Dekodowanie ramki jest realizowane częsciowo przez bridge, a przypisanie
    adresów przycisków do wirtualnych urządzeń przez HA.

    Nie wykluczone, że można to zrobić łatwiej, ale wymaga to rękodzieła z
    odbiorem 433 tak czy inaczej. Gdzieś tą elektronikę należy zrobić. Jak
    policzysz, to pytanie czy kilka godzin(optymistycznie) dłubaniny jest
    tańsze niż kupno gotowca.

    > Nie przeszkadza by uzyskać to bezpieczeństwo za pomocą odpowiedniego
    > kodowania. Któreś przyciski mogą tak robić.

    Wychodzi na to, że wymagana była by wymiana elektroniki w przycisku, na
    jakiś avr szyfrujący transmisję czymś podobnym do keeloq. Ja do tego mam
    osobny "przycisk" w postaci apliakcji na telefon, gdzie są nieco
    wazniejsze elementy domu niż sterowanie światłem.

    > Da się wykorzystać inne rodzaje komunikacji ale nie znam gotowych
    > rozwiązań np. podczerwień.

    Ale kazde inne oznacza rękodzieło, a podczerwień ogranicza Cie do
    pomieszczenia.

    W przypadku, gdybym chciał np. zastosować przycisk rozbrajający alarm,
    prawie na pewno pociągnął bym go kablem, nawet kosztem rycia ścian.

    > Co może być bardziej niebezpiecznego w sterowaniu oświetleniem czy
    > roletami od tego, że może to zrobić ktoś nieuprawniony i nie będzie dało
    > się go powstrzymać?

    HA. Po prostu wyłączę akcję i koniec.

    Mam możliwość zalogowania się na kilka urządzeń w okolicy, idąc ulicą.
    Co najmniej 3 falowniki PV w mojej okolicy mają domyslne hasła. Mogę w
    nich, teoretycznie, zmienić parametry pracy tak, aby nie generowały
    energii, a może i mogę je uszkodzić.

    Nie obserwuje, aby takie przypadki uszkodzeń były powszechne.

    Nie mam strachy przed ruską mafią migającą mi światłem za karę że
    pomagam Ukrainie.

    Najzwyczajniej szacuje ryzyko. Najwyżej sobie pomiga.

    Prawda taka, że obecnie na 433 mam tylko czujniki otwarcia furtki i
    czujnik ruchu. Przycisków 433 się pozbyłem i nie mam pomysłu do czego je
    użyć.

    > Rozumiem, że nie znasz przycisków, które potrafią to robić bezpiecznie.

    Zigbee.

    https://allegro.pl/oferta/tuya-zigbee-smart-switch-h
    ome-light-przelacznik-12793987915?fromVariant=127939
    89784

    Wymaga bridge do zigbee i nie wykluczone, że wymaga expandera (30zł w
    IKEA, nie wiem jak teraz) bo zigbee ma kiepski zasięg.

    Osobiście uważam Zigbee za kiepską technologię. Nie ufam urządzeniom
    Zigbee i obserwuje różne glitche nie tylko u mnie, ale i u ludzi
    majacych prawilne instalacje, z aplikacją producenta. zWave było by
    lepsze, gdyby nie zaporowe ceny na wszystko w tej technologii.

  • 29. Data: 2023-03-23 20:16:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 23 marca 2023 o 15:34:04 UTC+1 io napisał(a):

> [...]
    > przyszłości przeczyta wypowiedź. Może się ze swoimi słabo utożsamiasz
    > dlatego Ci nie zależy. Niemniej jednak, nie powinieneś dziwić się, gdy
    Nikt w przyszłości nie będzie czytał. Za trzy dni temat wpadnie do czarnej dziury.

  • 30. Data: 2023-03-24 00:17:39
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 23.03.2023 o 20:06, heby pisze:

> [...]
    > odbiorem 433 tak czy inaczej. Gdzieś tą elektronikę należy zrobić. Jak
    > policzysz, to pytanie czy kilka godzin(optymistycznie) dłubaniny jest

    No, każda robota coś kosztuje, ale ... ludzie wolą kompaktowe samochody
    zamiast osobno: do pracy, na zakupy i na wczasy. Tak i ja wolę
    kompaktowe urządzenia. Do tej bramki musiałbym mieć osobny zasilacz a
    wystarczy prosty gotowy moduł http://niusy.pl/@pl.aliexpress.com/anr
    (przykład użycia http://niusy.pl/@youtube.com/ans ). Ty mi pokazujesz
    bramkę za 80zł a ja Tobie moduł za 8. Robią generalnie to samo póki
    ograniczamy się do tego o czym tutaj mówimy.

> [...]
    > osobny "przycisk" w postaci apliakcji na telefon, gdzie są nieco
    > wazniejsze elementy domu niż sterowanie światłem.

    No ale nie wiesz czy ktoś tego po prostu nie sprzedaje.

    > Ale kazde inne oznacza rękodzieło, a podczerwień ogranicza Cie do
    > pomieszczenia.

    I o tyle właśnie jest lepsza, że nie każdy w okolicy może sobie nagrać
    sygnał i w najprostszym przypadku nadać powtórzony. Sterowanie, czyli
    komunikację na dalsze odległości łatwiej zrealizować sterownikami.

    Notabene mam takie kino domowe S..s..g, które głupieje i rozważałem czy
    ktoś z zewnątrz czasem nie trafia pilotem, ale raczej jednak problem
    jest z sensorami dotykowymi.

    > W przypadku, gdybym chciał np. zastosować przycisk rozbrajający alarm,
    > prawie na pewno pociągnął bym go kablem, nawet kosztem rycia ścian.

    By Ci go fizycznie shackowali czy o co chodzi?

> [...]
    > energii, a może i mogę je uszkodzić.
    >
    > Nie obserwuje, aby takie przypadki uszkodzeń były powszechne.

    Tak właśnie ludzie sobie myślą. A potem się znalazł jakiś dzieciak
    terroryzujący tramwaje bo okazało się, że frajerzy oszacowali ryzyko na
    minimalne.

    > Nie mam strachy przed ruską mafią migającą mi światłem za karę że
    > pomagam Ukrainie.
    >
    > Najzwyczajniej szacuje ryzyko. Najwyżej sobie pomiga.

    Tak tak, tramwaje, pociągi ... wszystko podatne. Jakaś data nie wyszła i
    cała Polska stanęła. Tylko się trochę zainteresować.

    > Prawda taka, że obecnie na 433 mam tylko czujniki otwarcia furtki i
    > czujnik ruchu. Przycisków 433 się pozbyłem i nie mam pomysłu do czego je
    > użyć.

    W domku mam za sąsiadów rodzinę i przycisk na bramce na granicy zasięgu.
    Ale w bloku mieszka setka ludzi. Ktoś w końcu zechce uczynić użytek z
    mojej nonszalancji.

    > Zigbee.

    !!!TANIE!!!

    > https://allegro.pl/oferta/tuya-zigbee-smart-switch-h
    ome-light-przelacznik-12793987915?fromVariant=127939
    89784

    75zł z Chin. Żart jakiś?

> [...]
    > majacych prawilne instalacje, z aplikacją producenta. zWave było by
    > lepsze, gdyby nie zaporowe ceny na wszystko w tej technologii.

    No znajomy narzekał na swoją bramkę, że mu nie działa przez ścianę i dał
    se z nią spokój, ale wydaje się, że aż tak źle być nie może, za tania
    może była. Mnie raczej interesuje by tej bramki w ogóle nie było. Ale
    mam np taki moduł T-ZigBee czyli ESP+ZigBee, jeszcze nie miałem czasu go
    spróbować, ale też nie mam czym, drugim modułem tylko mogę. To już by
    jakiś sens miało.