  • Data: 2021-04-26 14:13:19
    Temat: Re: Procesor za -10 złotych. :)
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 26/04/2021 10:38, Piotr Wyderski wrote:
    > Do tego są osobne elementy, które w ethernecie też musisz mieć w stopniu
    > spełniającym przyjęte założenia. Może nawet takie same.

    Czyli nie 3 rezystory. OK, komplikuje się.

    > To wisi na jednej skrętce SELV, jakich różnych faz?

    Dwa urządzenia wpięte w 2 rózne fazy, komunikujace się tym "zastępnikiem
    modbusa". W przypadku modbusa dwie fazy po dwóch stronach kabla to
    codzienność, w moich wynalazkach modbudowych zawsze była separacja
    optyczna bo inaczej były setki V różnicy. Wspomniałeś że tonastępca
    modbusa. Nie widzę tego.

    > Prawdopodobieństwo kolizji gwałtownie rośnie z liczbą urządzeń na kablu.

    Nie. Tylko z ilością nadających jednocześnie. I radykalnie maleje, jesli
    sieć jest poprawnie zaprojektowana (switche i połaczenia między nimi).
    Wręcz do zera, nawet najtańszy switch 100Mbit ma możliwosc przełączenia
    wielokrotności tej prędkosci.

    Ethernet był kolizyjny w czasach kabla koncentrycznego. Czasy te,
    słusznie, minęły.

    > Przecież real-time nie oznacza "natychmiast". Master odpytuje cyklicznie
    > slave i demultipleksuje strumienie.

    No ale w LAN jest podobnie, hardware w uC demultipleksuje
    strumienie/ramki ethernet po MAC adresie. Jeden drut to rule them all. W
    ethernecie brakuje tylko priorytetów, ale przecież są switche. jeśli
    masz urządzenie walace 3Mbity strumeinia i *jednocześnie* chcesz mieć
    mikrosekudowe reakcje na tym samym kablu, to coś jest ogólnie
    zastanawiające tej koncepcji...

    > Dzięki szybkości sieci nie muszę
    > przerywać transmitowanego pakietu. Pakiety są krótkie, a maksymalny czas
    > rozpoczęcia udzielania odpowiedzi znany, więc od razu widać, czy coś
    > zdechło. Nie ma aktywności na drucie, znaczy trup.

    Heartbeat w ethernecie.

    > Nawet nie token ring w jego pełnym rozumieniu, nie ma dynamicznie
    > wybieranego mastera. Jest jeden wyznaczony węzeł i odpytuje swoje
    > slaves, dokłanie jak w USB. Plus szczątkowy broadcasting. Token jest
    > tylko po to, by chwilowo zezwolić na dostęp do medium. Mam wrażenie, że
    > to jest znacznie starszy pomysł niż lata 80. Tylko strumienie są większe
    > niż wtedy bywały i się kilkadziesiąt Mbps uskłada.

    Ale w latach 80 w powszechnym użyciu były sieci z redukcją kolizji.
    Zazwyczaj jakieś wariacje tokenring (Apple) i różne wynalazki których
    nazw nie pomnę (rodzimy Junet?). Na koniec okazało się że nie ma sensu
    ich "redukować". Kolizje są ok. I nie wypełniają 100% pasma, jeśli sieć
    jest na switchach.

    > Dodaj zapas na narzuty warstwy transportowej (CRC, nagłówki
    > synchronizujące zegary itp.), bufor na retransmisję błędnych pakietów,
    > detekcję bezczynności łącza i masz te 100-200Mbps. I to jest mała
    > prędkość jak na LVDS.

    No tak, ale komu to potrzebne jak zastępnik modbusa.

    Ja rozumiem, na jakiejś pojedynczej płytce, czy urządzeniu, ale w
    automatyce, tam gdzie do tej pory był modbus? Nie widzę tego. A nawet na
    tej płytce łatwije będzie pociągnąc PCIe, którego coraz wiecej, zamiast
    innych wynalazków.

    Przepraszam że tak krytykuje, ale staram się wyobrazić sobie
    zastosowanie i nie rozumiem gdzie są jakieś zalety:

    1) chcesz szybko: ethernet jest szybki i tani
    2) chcesz mieć realtime: to lepiej nie mieszaj tego z general purpose
    3) chcesz mieć natychmiast: pociągnij drut
    4) chcesz FPGA: prawdopodobnie masz za duży budżet

    Na razie to wygląda jak magistrala z możliwością strumieniowania porno +
    szybka reakcja na przycisk odpalający rakiety. Coś w sam raz do silosów ;)