    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Termopara i MAX6675
    Date: Thu, 30 Mar 2023 20:50:17 +0200

    On Thu, 2 Mar 2023 20:31:07 +0100, Mirek wrote:

    > No właśnie to uziemienie powodowało największe zakłócenia.
    > Przyjrzałem się tej płytce - nie dość, że zamienione są wyprowadzenia:
    > gruba masa jest połączona z nóżką 2 a cienka ścieżka do zacisku T- idzie
    > od nóżki 1. A działa dlatego, że przy zacisku T- jest połączenie do masy.
    > Rozdłubałem to i podłączyłem wg noty aplikacyjnej i... nie działa. Tzn.
    > scalak się komunikuje, ale wskazuje 0stopni.
    > Wychodzi na to, że ten scalak to chamska podróba, która nie ma w ogóle
    > wejścia różnicowego.

    Ale co zarzucasz - Maxim popełnił błąd projektowy, czy na płytce jest
    jakas podróba i to daleka od oryginału?

    Kośc wymaga podłączenia T- do masy.
    Ale owszem - wydaje się, ze "gruba" (cyfrowa masa) powinna byc
    podłaczona do nózki 1.
    A jak rozdłubales, to połączyles potem 2 do masy?

    Wczesniej cos tam działało, to i teraz powinno.

    > No więc nie może to działać dobrze - po prostu nie
    > ma fizycznie takiej możliwości. Dziwi mnie tylko dlaczego nóżka T- nie
    > jest połączona z masą wewnątrz układu...

    Akurat czeste rozwiaązanie, ze układ ma dwie masy - cyfrową i
    analogową, i w srodku nie połączone ...

    > ale skoro nawet płytka nie
    > udaje poprawnej aplikacji tego układu to nie ma się czemu dziwić.
    >
    > Teraz co do programu - ki jest ewidentnie skopane.
    > liczy go tak:
    >
    > self.iterm += (error * timeDelta * self.ki)
    > output = self.kp * error + self.iterm + self.kd * dErr
    >
    > a powinno być wg wikipedii tak:
    >
    > integral := integral + error × dt
    > output := Kp × proportional + Ki × integral + Kd × derivative
    >
    > Czyli przez ki mnożymy wynik a nie tylko timeDelta.
    > Znów nie chce mi się wierzyć, że nikt tego wcześniej nie odkrył i tylko
    > ja mam z tym problem.

    Jesli nie zmieniasz Ki w trakcie pracy, to na jedno wychodzi.
    w wersji wiki jest on uwzględniony w output, w wersji programu w
    w iterm, roznica wychodzi dopiero gdy Ki zmieniasz -
    w wiki natychmiast mnozona jest cala całka, czyli suma z historii,
    w programie tylko nowe dane maja nowy wspolczynnik.

    Zakladam, ze Ki zmieniasz rzadko, więc to bez wiekszego znaczenia

    J.