    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Zapaść systemu powiadamiania ratunkowego (crosspost)
    <1p3ff4shuyfz6$.44u2vbrakulx$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <1almi4xz4n0hz$.1eolzwyb9esws.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <5f9c37e9$0$544$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <5fa12b26$0$508$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <aax149p2fw2n.gse7dcutfn25$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <18rzuf178wrfg.123r0a7kyte4q$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <5fa4336e$0$500$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <5fa54757$0$547$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <5fad95f2$0$6339$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Thu, 12 Nov 2020 22:42:31 +0100

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Mowisz, ze jak ktos trafia do szpitala z powodu trudnosci z
    > oddychaniem, to sie pytaja czy mial kontakt z osobami chorymi na Covid
    > i testu nie robia?
    >
    > Moze w marcu ...

    Dopiero 8 października zlikwidowali wymóg, by pacjent miał jednocześnie:
    "temperaturę ciała powyżej 38oC, kaszel i duszności oraz utratę węchu
    lub smaku".

    > Cos tam wtedy jednak wykrywalismy. Dlaczego mialoby sie nagle ukryc?

    A dlaczego nie? Bo nie robiliśmy testów wszystkim podejrzanym. Ani nie
    testowaliśmy w celach statystycznych.

    > A ilosc testow chyba rosla w miare systematycznie - cos powinno
    > wykryc, jesli krazyl.

    "Coś" było wykrywane. Ale przypuszczalnie 10x "coś" nie było.

    > Ale to by roslo systematycznie, choc niekoniecznie rownie
    > systematycznie wykrywane ... tymczasem to wyglada na gwaltowny rozwoj
    > w ~2 miesiace
    >
    > https://covid19.who.int/region/euro/country/pl

    Wcale nie jestem przekonany, że to tak było. Niestety niewystarczająca
    liczba testów powoduje, że już się tego raczej nie dowiemy bezspornie.

    Można jedynie analizować R0, założyć jakieś racjonalne zmiany
    (spowodowane zachowaniem ludzi, lockdownami itp), i rozciągać to na
    interesujący nas okres. Dodatkowo trzeba zrobić to np. dla całej Europy,
    i trzeba wziąć pod uwagę, że tu mamy zależności wykładnicze - małe
    zmiany na wejściu dają duże na wyjściu.

    > Ale zamkneli ich w kabinach w koncu.

    Owszem, ale nie wiadomo ile osób było zakażonych. A może praktycznie
    wszyscy?
    Tzn. wątpię, ale wątpię też, by to była ta minimalna liczba.

    > A sa istotne roznice w produkcji ?

    No nie wiem. Jak np. pompuję koła w samochodzie, to używam takiego
    kompresora bez żadnych specjalnych wynalazków. Ale jakbyś chciał użyć
    tego samego kompresora do napełniania butli dla nurków, to mogłoby być
    cokolwiek słabo. Z kilkoma filtrami, i z zewnętrznym ujęciem powietrza,
    to już bardziej. Myślę, że z tlenem jest podobnie (pomijając to, że
    wiele rzeczy, które przechodzą z powietrzem, nie przejdzie z tlenem).

    > Dlatego, ze rosnie ilosc wykrytych przypadkow, zgonow itp, przekracza
    > to co bylo ... a wychodzi na to, ze nie bylo

    Teraz dopiero widzimy że przekracza. Wcześniej mogła siedzieć w szumach.

    > Podobnie jak normalnie - w pracy, w szkole, w restauracji ?

    Powiedzmy, że część tego typu aktywności może dać podobny efekt co tam
    na statku. Ale np. w restauracji - myślę, że jest znacznie trudniej się
    zarazić.

    > No ale co - wszyscy sie tam razem caluja,

    Raczej tak. Tańczą itd.

    > O ile pamietam, to wlasnie WHO bylo dosc powsciagliwe
    >
    > https://www.paho.org/en/news/28-2-2020-face-masks-du
    ring-outbreaks-who-when-where-and-how-use-them

    Owszem. Tak jak napisałem, masek nie było i chodziło o to, by to się
    zmieniło. Gdy maski stały się dostępne (nie po XX zł za sztukę), WHO
    zmieniło zasady. To akurat moim zdaniem było sensowne.

    > Zarażą innych, ale sie nie zarażą. A jak sie nie zarażą, to nie zarażą
    > innych.

    Ale skuteczność spada o połowę (np. myśląc logarytmicznie czy jakoś
    tak), a to niekoniecznie powstrzyma epidemię.
    --
    Krzysztof Hałasa