  • 51. Data: 2009-08-08 12:00:54
    Temat: Re: jaki modem GSM [OT]
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    http://lwn.net/Kernel/LDD3/

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 52. Data: 2009-08-08 12:40:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > Masz rację, pewnie mi się wydawało jak karty dźwiękowe i telewizyjne
    > zamieniały się numeracją pod linuksem (bez fizycznej zmiany portu/gniazda).

    Ależ nie, nie wydawało się. Natomniast mnie się zdawało, że to zagadnienie
    dyskusja ominęła jako zbyt oczywiste. Myślałem, że wystarczyły krótkie
    wyjaśnienia, że rzecz związana jest ze sprzętem, nie z systemem. Dlatego
    nawet nie wspomniałem przykładu komputera (W95) losującego karty sieciowe.

    To co może być tu ciekawe, to metody poprawiania konceptu P'n'P. Wciąż
    oczywiście jest tak, że Linux startujący z podłączonymi urządzeniami
    USB może zarejestrować je *SOBIE* przy każdym starcie inaczej. Ale ważne
    jest, że *MNIE* pokaże je zawsze tak samo.

    Dobrze dzałający udev, do zjawisko dość nowe, gdy korzystał jeszcze
    z programu hotplug, jego działanie mogło być denerwujące. A dyskusja
    o nowych rzeczach może być interesująca. Pytałem, czy w Windows też
    się pojawiły jakieś nowe rozwiązania. Odpowiedzi nie poznałem. W to,
    że tam "dużo mechanizmów działa identycznie od lat więc nie ma z tym
    kłopotu", po prostu nie uwierzę. Na szczęście chyba nikt nie próbuje
    *tego* w ten sposób tłumaczyć.

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2009-08-08 14:21:51
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    > nawet nie wspomniałem przykładu komputera (W95) losującego karty sieciowe.

    Jeszcze raz napiszę: to system przydziela numerację i byłoby miło z jego
    strony, gdyby pamiętał co komu przydzielił. A co do W95 nie będę się
    wypowiadał bo to archeologia z mojego punktu widzenia.

> [...]
    > USB może zarejestrować je *SOBIE* przy każdym starcie inaczej. Ale ważne
    > jest, że *MNIE* pokaże je zawsze tak samo.

    Tak, jak to sobie ręcznie powpisujesz w rozmaite konfiguracje i skrypty.
    A zwykły użytkownik, co najwyżej zaklnie jak szewc.

  • 54. Data: 2009-08-08 15:10:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > Jeszcze raz napiszę: to system przydziela numerację i byłoby miło z jego
    > strony, gdyby pamiętał co komu przydzielił.

    No fakt. Byłoby miło. Ale nie każdy system tak robi. W opisanym wcześniej
    doświadczeniu system zapamiętał sobie jaką nazwę przydzielił karcie
    sieciowej o określonym MAC w pliku /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules.

    > A co do W95 nie będę się wypowiadał bo to archeologia z mojego punktu
    > widzenia.

    Ale Windows XP też nie pamięta jaki numer przydzielił karcie, więc następnym
    razem daje jej inny. Co gorsza, zupełnie innej karcie potrafi dać ten sam
    numer, co poprzedniej! Zapytałem, czy jest jakiś mniej archeologiczny
    Windows niz XP, który jest tak miły i zapamiętuje. Ale odpowiedzi wciąż
    nie znam. Jak nie dowiem się wcześniej, to w przyszłym tygodniu zobaczę
    jak się sprawy mają z Vistą i Seven.

    > Tak, jak to sobie ręcznie powpisujesz w rozmaite konfiguracje i skrypty.
    > A zwykły użytkownik, co najwyżej zaklnie jak szewc.

    Nie ja powpisuję, bo te konfiguracje i skrypty ktoś zrobił już wcześniej.
    A zwykły użytkownik... no cóż, ten system ma niewielki udział w ich rynku,
    większość z nich poszła kląć gdzie indziej.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2009-08-08 22:58:35
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Zbych pisze:

    > http://lwn.net/Kernel/LDD3/

    Dzięki. Czy zostało to wydane też w polskiej wersji?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 56. Data: 2009-08-08 23:18:17
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Adam Dybkowski pisze:

    > Dzięki. Czy zostało to wydane też w polskiej wersji?

    Sprawdź na stronie wydawnictwa RM. Mam ich polskie wydanie tej książki z
    '99.

  • 57. Data: 2009-08-08 23:25:31
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    J.F. pisze:

    > ktory rozdzial ?

    Polecam zacząć lekturę tutaj:
    http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms791699.asp

    A o sterownikach USB do Visty:
    http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa476431.asp

    Linuksiarzom daleko jeszcze brakuje do dokumentacji chociażby takiej jak
    udostępnia Microsoft o systemach Windows. Pomimo że wiele mechanizmów w
    Linuxie wcale nie jest dużo prostszych, a napisanie sterownika do
    jakiejś pośredniej warstwy wymaga przekopania źródeł kernela, demonów i
    pobocznych procesów. No ale w końcu nie ma się co dziwić: pracownikom
    Microsoftu zapewne płaci się za pisanie dokumentacji.

    > I Windows 7 i wersje 64-bit ?

    Prawda, już 22 października premiera siódemki. :)
    A na razie olewając powyższy system i wszystkie wersje 64-bitowe (XP i
    Vistę) traci się na większości rynków conajwyżej kilka procent klientów.

    > Ale to najpewniejsze zrodlo :-)

    Mimo to zbyt blisko współpracujące z wieloma demonami, aby o nich też
    można byłoby zapomnieć. No a do tego w istocie niełatwo prześledzić na
    podstawie samych źródeł, co się właściwie dzieje w systemie po
    przykładowym podłączeniu urządzenia USB. Przez wiele plików trzeba się
    przekopać i to bez gwarancji sukcesu. Lepsze byłoby zdebugowanie
    zachowania kernela krok po kroku, chociażby w środowisku wirtualnym. Ale
    jakich do tego użyć narzędzi?

    > msi sie teraz chyba promuje ?

    Od lat Microsoft próbuje wciskać taki kit ale to nie nam. Pierwszy z
    brzegu instalator małej aplikacji zrobiony przy pomocy np. NSIS jest 3x
    mniejszy niż pakiet .msi.

    > W sumie to chyba tez mozesz jako "exe" dystrybuowac.

    Taa. Jak skompiluję u mnie - to na innym komputerze nie zadziała bo
    cośtam. A to też Linux na 32-bitowym x86. W Windows rzecz niespotykana,
    trzeba bardzo się starać aby skorzystać z funkcji API dostępnej tylko
    np. w Viście.

    > Czy nawet w spakowanych zrodlach - instalator rozpakuje, skompiluje i
    > zainstaluje :-)

    Heh, w komercji właśnie o to chodzi, aby nie rozdawać źródeł.
    Spojrzałem właśnie do "gotowców" pod Linuxa: instalka Firefoxa jest w
    formacie .tar.bz2 (czyli żadne tam binaria tylko zwykłe archiwum),
    Thunderbird podobnie (.tar.gz), Adobe Reader pod Linuxa - pełen wybór
    (.bin, .tar.gz, .rpm, .tar.bz2, .deb), Eagle - do pobrania skrypt
    wspomagający instalację (sic!). Raczej nie chodziło mi o to, abym musiał
    dla Linuxa generować kilka różnych instalatorów.

    Chyba z tego wszystkiego zacznę pisać w Javie - jeden uniwersalny format
    instalek (.jar) i binariów, a pójdzie tak samo pod każdym systemem. Oby
    się tylko trzymać najnowszej wersji JRE.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/