    Subject: Re: IoT Core google Cloud...
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Zbych <a...@o...pl>
    Date: Sat, 30 May 2020 14:21:43 +0200

    Marek wrote on 30.05.2020 12:28:
    > Takie pytania filozoficzne... Nie chodzi tu o konkretnie o Google
    > (Amazon też ma swoją chmurę dla IoT) tylko z grubsza o przydatność
    > takich usług.
    > Uruchomiłem sobie urządzenie, podpiąłem do IoT Core chmury googla...
    > I właściwie co mi to daje?
    > Przecież sam mogę sobie uruchomić serwer do komunikacji ze swoimi
    > urządzeniami, nawet komercyjnie.
    > Jakie są zalety korzystania z takich gotowych chmur?
    > W czym to może być lepsze niż własna infrastruktura?

    1. nie martwisz się: skalowalnością, backupami, awariami sprzętu, łącza,
    aktualizacjami softu, bezpieczeństwem.
    W skrócie odpada ci cały ból głowy związany z utrzymaniem własnej
    infrastruktury.

    2. dostawca chmury daje ci dodatkowe usługi związane z przechowywaniem
    danych. Nie musisz się głowić jak w przyszłości skalować bazę danych jak
    przybędzie ci klientów.

    3. masz aplikacje do szybkiego wyklikania raportów analitycznych,
    biznesowych (statystyki, wykresy).

    4. w komplecie dostajesz też gotowe biblioteki do pobierania danych z
    bazy do aplikacji mobilnych, powiadomienia o aktualizacji obserowanych
    danych w bazie, żeby aplikacja nie musiała robić pollingu, itd.

    Wadą jest na pewno uzależnienie się od konkretnych rozwiązań dostawcy,
    bo wszyscy starają się tworzyć biblioteki tak, żeby ułatwić ci pisanie
    aplikacji, ale też żeby przeprowadzka na inne rozwiązanie była upierdliwa.

    > Pierwsza wada jaka mi się nasuwa w przypadku IoT Core googla to
    > autoryzacja urządzenia w oparciu o kryptografię (podpis w JWT) oraz
    > wymagany SSL przy połączeniu. Proste urządzenia/mcu posiadające stos
    > tcpip ale bez wsparcia SSL nie są w stanie połączyć się bezpośrednio
    > z chmurą i będą musialy komunikować się za pośrednictwem
    > pośrednika/brokrea który i tak musimy uruchomić we własnym zakresie.
    > Skoro musimy mieć pośrednika to możemy mieć i własny serwer
    > zarządzjacy więc po co chmura...?

    Współczesne uC 32-bitowe bez problemu sobie radzą z TLSem, więc chyba
    nie ma sensu robić brokerów.