  • Data: 2019-03-17 13:36:21
    Temat: Re: Mój pomysł na płyty następcę płyt DVD/bluRay
    Od: knrdz <x...@t...cy> szukaj wiadomości tego autora

    > Ale przecież dyskusja nie jest o tym co jest "teraz", tylko o tym czego
    > używać by za 30-50-100 lat dało się odczytać. Kolega "ń" zauważa, że to
    > co było fajne 30 lat temu (VHS, FDD 5.25..) dziś - nawet zakładając dobry

    Naprawdę nie da się dziś odczytać kasety VHS czy dyskietki 5.25"? Nowe
    magnetowidy czy tam odtwarzacze VHS produkowane były jeszcze w tej
    dekadzie, stacje dyskietek 5.25" pewnie już nie, ale to nigdy nie był
    standard do archiwizacji, a jako nośnik wymienny został wyparty przez
    lepszy standard 3.5" ponad 20 lat temu. Stację dyskietek 3.5" kupisz
    nową do dziś, także w wersji dla komputerów które już nie mają natywnego
    kontrolera dla tych stacji. Jak ktoś 20 lat temu sobie danych z
    dyskietek 5.25" nie przerzucił na 3.5" to pewnie i tak tych danych dano
    nie ma.

    > stan nośnika - nie da się odczytać. A że historia lubi się powtarzać...

    Tymczasem nawet najnowszy standard nośników optycznych czyli Bluray
    ciągle odczytuje płyty CD-R, a te nośniki jak już wcześniej ustaliliśmy,
    jeśli były poprawnie wykonane i przechowywane, mają się świetnie do
    dziś. Żaden też problem podłączyć do współczesnego komputera nawet ponad
    20-letni napęd CD-R, przez przejściówkę do SATA albo USB.