    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: PE wziął się za tandetę
    Date: Wed, 5 Jul 2017 15:58:41 +0200

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    >W dniu środa, 5 lipca 2017 21:12:18 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    [...]
    > Popieram, choc jak zwykle - diabel tkwi w szczegolach.

    >Ja bym tu widział szczegółowe przepisy.
    >Na przykład jakich narzędzi trzeba użyć żeby wymienić spaloną lampkę.
    >Albo jakie elementy obowiązkowo muszą być katalogowymi częściami
    >zamiennymi: nie cała płyta główna, tylko pojedynczy LED, pojedynczy
    >sensor albo pojedyncze gniazdko microusb.

    To sie troche kloci ze wspolczesnymi metodami produkcji, i to takimi
    "naturalnymi" a nie w celu podrozenia serwisu.
    Elektronika jest na jednej plycie glownej, bo sie miesci, wiec czemu
    dzielic na trzy.
    Wiekszosc roboty wykonuje jeden uklad scalony na tej plycie, bo po co
    dzielic na trzy, skoro miesci sie w jednym i to z zapasem.

    Diode czy gniazdko moze wymienisz, ale musisz posiadac umiejetnosci
    lutowania elementow SMD (BGA), a wczesniej wylutowywania.
    Ale nie dioda sie zepsuje, tylko ta jedna kosc.
    I co - kontrole przyslac, zeby sprawdzila za ile sie te kosc kupuje, i
    ile godzin programisci i projektanci nad nia siedzieli ?

    A jak nie kosc, to trzeba speca, zeby ustalil co sie dzieje. Z
    oscyloskopem i mikroskopem :-)

    >Albo obowiązek instalowania trybów ręczego sterowania: jak wysiądzie
    >jakiś sensor,
    >to użytkownik powinien mieć możliwość świadomego zignorowania sygnału
    >błędu,
    >a nie patrzeć jak macbook za kupę forsy działa na minimalnej
    >prędkości procesora i nie ma żadnej możliwości naprawy.

    Hm, i bedziesz tak siedzial przy zmywarce i grzalke recznie wlaczal ?
    A jak sie zapomnisz, to firma nie bierze odpowiedzalnosci za straty
    spowodowane przez przegrzanie ...

    Nie, jak juz mowa o elektronice, to istotna pomoca bylyby tu narzedzia
    diagnostyczne.
    interfejs i program pozwalajacy odczytac wszystkie wejscia i pobudzic
    wszystkie wyjscia.

    A potem sie okaze, ze diagnostyka i naprawa potrwaja pare godzin, a
    taki spec chce zarobic tyle, co pol pralki :)

    >Zbiór takich przepisów można napisać po przeszukaniu kilku forów
    >internetowych nawet nie dysponując specjalistyczną wiedzą.
    >Nawet nie trzeba tego debatować w jakichś komisjach, podkomisjach
    >itd.

    A i tak wszystkiego nie obejmiesz. Przydalby sie jakis przepis
    bardziej ogolny - ze np producen musi udostepnic programy
    diagnostyczne i dokumentacje serwisowa, ktora sam uzywa w swoim
    serwisie.

    >Ewidentne przypadki dojenia klienta są na tyle jaskrawe i powszechne,
    >że wystarczy wola polityczna.

    Trudno mi powiedziec, bo moje sprzety, odpukac, na razie dobrze
    chodza.
    Zobacz np takiego Apple - swego czasu wymiany baterii w ipodzie nie
    przewidywal.
    Wola polityczna sie znalazla ... minelo pare lat, teraz Samsung nie
    przewiduje, bo obudowa sklejona.
    Za to jest szczelna. Co klient docenia bardziej ?

    Przepis jakis szczegolowy wprowadzic, ze telefony musza wytrzymac 5
    lat, czy 10 ?

    >Wola znajdzie się przed jakimiś wyborami, a że ktoś zaczął o tym
    >mówić, znaczy że za jakiś czas ktoś zajmie się tym na poważnie.
    >Ja wiem że to zmieni zasady gry: ze wszystkich sztuczek i tricków,
    >zostanie tylko jeden sposób na dojenie klienta, czyli cena.
    >Konkurencja pozostanie konkurencją, zadowolenie klienta, oceny
    >recenzentów itd- nic tu się nie zmieni.
    >Tylko będzie mniej ściemniania.

    Akurat najprostsza to by byla gwarancja. Swiadomy klient sobie
    wybierze czy woli pralke z gwarancja na 2 lata, 5 czy 10.
    Ale widac swiadomych klientow nie ma :-)

    >Jaik mieszkasz w zorganizowanym społeczeństwie na które łożysz wysoką
    >daninę w podatkach,
    > to masz prawo oczekiwać że ktoś przyciśnie cwaniaczków i kanciarzy.
    > Ja nie widzę problemu.

    Tylko o zasadach/granicach tego przycisniecia mowimy.
    Bo na dobra sprawe ja tez nie widze problemu - lodowka sie zepsuje po
    2 latach - to kupie nowa, ale na pewno innej firmy.

    Tylko co - zakaz kupowania drugiej firmy produkujacej lodowki
    wprowadzic dla wlascicieli, zeby sie konkurencja nie skonczyla ?

    J.