  • Data: 2019-09-22 18:23:10
    Temat: Re: POpularność języków programowania ??
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 22/09/2019 17:43, J-23 wrote:
    > A co to jest perspektywa języka?

    Zaczynając projket liczony na lata interesuje cie:

    a) firma produkująca język nie padnie za tydzień
    b) masz szanse na programistów bo uczelnie szkolą w tym jezyku
    c) istnieje nadzieja na rozwój

    Inna sprawa że wybierają to firmy rozsądne, wiele firm nie jest
    rozsądnych i wybiera to co dyrektor używał w latach 80.

    > 1. Swoją pozycje języki programowania "zawdzięczają temu ile można w
    > nich jak najszybciej zrobić"

    Owszem, "jak najszybciej" to metoda redukcji kosztów. Można napisać soft
    do obsługi apteki w ocalmie. Tylko po h skoro potra to nieskończoność?

    > 2. Modzie na dany język - chociaż brzmi to komicznie tak jest

    Bo ta moda powoduje że na rynku masz programistów. Jak piszesz w języku
    niemodnym to będziesz jak ta firma w PL która błagalnie prosi
    *kogokowliek* kto zna clojure aby się pojawił. Wybrali język niemodny,
    fancy, to mają drogiego programistę. Tak, język musi być modny aby
    biznes sie opłacił (sprawdzić czy nie przetarg publiczny).

    > 4 firmy? powiadasz :) rozumiem metaforę tylko na czym zarabia
    > embarcadero skoro udział Delphi jest aż tak znikomy twoim zdaniem

    Bo jest znikomy. Soft w Delphi się wygasza a juz na pewno nie pisze
    nowego - to samobójstwo.

    > To że większość polskich firm go tak wykorzystuje to nie znaczy że tylko
    > to w nim można zrobić.

    Ależ oczywiście, można mówić takie banały. Na przykłąd można w Delphi
    pisać sterowniki nawigacyjne do satelitów i układy zarządznai ruchem
    kolejowym. Jest Turing Clompete wszak.

    Ale nikt tak nie robi. Klepie się db.

    > Delphi nauczyło niestety już pokolenie
    > programistów a raczej "mistrzów programowania" że położą dwa buttony +
    > edit wcisną F9 i mają program.

    Wczoraj stoje w kolejce do kasy i mają taki monitor z numerami. Miał
    dodatkowe okienko że Form1 nie ma jakiejśtam metody. Co za nostalgiczne
    wspomnienie ...

    Jak widzisz czasem bywa i tak że IDE to zły pomysł. Delhi przede
    wszystkim nauczyło ludzi że nie ma oddzielenia logiki biznesowej od GUI.
    Wszystko nawalone w jednym miejscu bo tak łatwiej wyklikać. To krzywda
    która propaguje się do dzisiaj. Mam pewną perspektywę i obserorwałem
    kilka fal programistów na rynku. Śladowe ilości łodych ma pojęcie o
    abstrakcji, domenach, logice bzinesowej, modelowaniu dużych systemów itd
    itp. A Delphi w posób złośliwy nie dawało do tego nawer śladu narzędzia.
    Co tu dużo mówić, ściągam kiedyś exampla ze strony Borlanda i widze te
    wszkise FormX i ButtonY i szlag mnie trafia. Jak oni piszą w gówniany
    sposób to trudno się dziwić że reszta świata też.

    > Niestety jest to bardzo zły tok
    > rozumowania który prowadzi do takiej tezy jak twoja że w Delphi/Lazarus
    > można tylko klepać widoki do baz danych. Można, ale można też znacznie
    > więcej :)

    Tak, można. Teraz odwrotne była by trywialna do obalenia akademicko.

    Tylko co z tego.