  • Data: 2019-09-05 07:54:34
    Temat: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-09-05 o 07:35, adam13lat pisze:

    > Ile kB mogło wchodzić na kasetę 60min, 90min?
    zapisanie całej pamięci RAM Spectrum48 (czyli 64 kB) zajmowało 5 minut
    Przelicz sobie

    > Ktoś to kiedyś sprawdził? Tj. zatankował kasetę pod korek?
    Nie było czym zatankować. Jak napisałem powyżej 5 minut to były
    najdłuższe możliwe zapisy. Oczywiście można było zapisać kolejne zrzuty
    danych jeden po drugim aż do końca taśmy i tak się robiło

    > Czy technologia wówczas pozwalała na nadawanie takiego sygnału
    > modemo-podobnego ale w zakresie niesłyszalnym dla ludzkiego ucha?
    Nadawanie ? że niby w audycji radiowej ?
    Radio z założenia jest przystosowane do przesyłania częstotliwości audio
    więc to się wzajemnie wyklucza.
    Na upartego pewnie dało by się skonstruować coś do przesyłania danych
    jako sygnał wideo w ramach audycji telewizyjnych, ale to wymagałoby
    posiadania przez odbiorców magnetowidów i dedykowanego układu
    zamieniającego sygnały wizji na jakiś strumień danych akceptowany przez
    ówczesne komputery. Przesyłanie danych jako audio wymagało tylko
    posiadanie magnetofonu który był równocześnie normalną pamięcią masową
    dla ośmio-bitowców.

    > Czy były/są modemy dźwiękowe pracujące poza zakresem słyszalnym
    > dla ludzkiego ucha?
    Skoro poza zakresem słyszalnym to już nie dźwiękowe :)
    DSL, ale to już nie jest dźwięk.