  • 111. Data: 2011-05-03 16:57:34
    Temat: Re: Starzenie metalu
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 3 May 2011 09:46:19 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    >W zyciu jest kilka rzeczy co do ktorych mozna miec pewnosc- MES do
    >nich niestety nie nalezy. Juz od roku sie bujam, bo w robocie dostalem
    >zadanie bojowe napisac procedure V&V (verification and validation)
    >wszelakiego softwaru uzywanego w biurze konstrukcyjnym. Jak narazie
    >mam tytul :-)

    Gratuluje/wspolczuje.

    Glupi blad w softwarze kosztowal Airbusa grubie miliony, bo mu kabelki
    za krotkie wyszly.

    J.

  • 112. Data: 2011-05-03 17:32:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 3 May 2011 16:31:26 +0000 (UTC), wrote:

    >Ja MES nie liczę, ale niektórych rzeczy inaczej nie da się policzyć.

    Owszem, ale skoro "nie da sie", to postaje pytanie czy komputer dobrze
    to policzyl, moze jest jakis blad w programie ?
    A im wiekszy program tym oczekiwana ilosc nieodkrytych bledow rosnie -
    takie prawo Natury :-)

    >Ale ciekawi mnie to, że wynik obliczeń może zależeć od procesora... Ja
    >myślałem że od procesora to zależy prędkość przeprowadzonych obliczeń. Ale nie
    >znam się, więc nie podejmuje tematu :)

    Bo zapomniales juz o pierwszych Pentium. Takich 0.06 GHz :-)

    One jak dzielily to wynik czasem (rzadko - dla pewnych specyficznych
    liczb) roznil sie od prawdziwego. Nieznacznie - na ktorejs tam dopiero
    cyfrze znaczacej.

    Mozna bylo multum obliczen robic i nie miec nawet mozliwosci sie na
    blad natknac, ale jak np odwracales macierze, to zaufanie do wyniku
    spadalo :-)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_FDIV_bug

    Zas w ogolnosci co do innych procesorow - szczegoly dokonywania
    obliczen, dlugosc slowa, zaokraglenia na ostatnim bicie - to wszystko
    moze sie w ciagu skomplikowanych obliczen skumulowac i wyniki moga sie
    troche roznic. ile np jest (1/7)*7-1 ?

    To troche denerwowalo specjalistow, a jako ze Intel odwalil dobra
    robote ze swoim koprocesorem matematycznym, to ubrali to w "norme"
    IEEE754. I w pewnym momencie prawie wszyscy zaczeli oferowac procesory
    o zgodnej arytmetyce. Ale Intel niestety dziala na slowie 80-bitowym,
    co troche nie przystoi do dzisiejszych czasow i teraz chyba znow sie
    cos porobilo.

    http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_754

    Widzialem tez bankowy przyklad paradoksu - po przejsciu na
    dokladniejsze obliczenia podwojnej precyzji - wyniki sie dla nich
    staly mniej dokladne :-)

    J.

  • 113. Data: 2011-05-03 19:06:54
    Od: " lukaszpk" <l...@W...gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > TUV akurat jest niemiecki wiec to niczego nie dowodzi.
    > Pytanie brzmialo czy UDT mogl zostac jednostka notyfikowana przed
    > wejsciem polski do UE, ot tak, zeby 1 maja 2004 moc wystawiac stosowne
    > zaswiadczenia.

    to była odpowiedź, że jednostka nie musi być polska. A co do tego czy UDT mógł
    zostać jednostką notyfikowaną przed wejściem Polski do UE to nie mam pojęcia.

    > No tak, tylko ze Unia nas nie zaatakowala z Nienacka - wiadomo bylo ze
    > kiedys do niej dolaczymy, potem znana byla nawet dokladna data,
    > wiadomo bylo ze wtedy trzeba bedzie stosowac zharmonizowane normy i
    > mozna sie bylo do tego spokojnie przygotowac przez kilka lat.

    Racja. W to też nie wnikam. Zresztą jak dyrektywa wchodziła to ja jeszcze w
    technikum się bawiłem na tokarce i nie miałem pojęcia czym ona jest i z czym
    się to je. Więc nie taki był cel mojej odpowiedzi.

    > Ja sie nie znam, ale ta dyrektywa to pewnie nie tylko wymog "dobrej
    > praktyki projektowej", ale przede wszystkim obowiazek stosowanie norm
    > zharmonizowanych. I tu UDT moze nie miec nic do gadania - albo jego
    > wymogi pokrywaja z tymi normami, albo trzeba je zmienic.
    >
    > J.

    Co drugi projekt trafia mi się podlegający pod dyrektywę. Ale dla prostych
    aparatów często liczę wg WUDT-UC ponieważ są wystarczające. Nie ma tu jakiś
    większych sprzeczności. Zresztą bardzo dużo można wyczytać z wytycznych do
    dyrektywy zamieszczonych na stronie CBT. Oczywiście kilka rzeczy trzeba
    umiejętnie ominąć, ale WTWiO wykonuje się zgodnie z WUDT-UC. Tylko tak jak już
    wspomniałem: nie wydaje mi się, żeby przeszło to ocenę zgodności w innej
    jednosce niż UDT-CERT. Co do korzystania z norm harmonizowanych to korzystanie
    z nich nie jest obowiązkowe, ale stosowanie tych norm stwarza domniemanie
    spełnienia wymagań zasadniczych odpowiadających im dyrektyw. Tak więc równie
    dobrze można stosować ASME. I jak się nie mylę są już szkolenia w jendostkach
    TUV-Nord o tematyce: "ocena zgodności z wymaganiami dyrektywy 97/23/EC (PED)
    urządzeń wytwarzanych w oparciu o przepisy ASME".

  • 114. Data: 2011-05-03 19:10:08
    Od: " lukaszPK" <l...@W...gazeta.pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):
    > PS zaczniesz sie kiedys podpisywac pod swoimi postami?

    Przyzwyczajenie z innych forów, gdzie podpis był automatyczny. Ale postaram
    się to zmienić :)

  • 115. Data: 2011-05-04 07:49:43
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 3, 5:57 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Gratuluje/wspolczuje.
    >
    > Glupi blad w softwarze kosztowal Airbusa grubie miliony, bo mu kabelki
    > za krotkie wyszly.

    No ale to chyba nie był blad w softwarze? Nie wiem czego oni tam
    uzywaja, ale nie wyobrazam sobie zeby np catia oszukala konstruktora,
    albo erp pozmienial jakies cyferki w bazie danych i wydrukowal
    niedobre zamowienie...
    Konrad

  • 116. Data: 2011-05-05 14:10:49
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    " lukaszPK" <l...@W...gazeta.pl> wrote in message

    > Jeśli dobrze rozumie Pańską odpowiedź, to mimo że podpisuje się Pan
    > obydwoma
    > rękami pod tym co napisałem to dalej jednak jest Pan utwierdzony w
    > przekonaniu, że jeżeli bierzemy Rm do obliczeń allowable stress to
    > oznacza, że
    > uwzględnia się stan plastyczny materiału?

    Zbyt wczesniej widocznie podpisalem sie obydowma rekami.
    Gdzies to Pan znalazl w mojej wypowiedzi, ze jestem "utwierdzony"

    Sprawdz no Pan raz jeszcze liczby, ktore podane na przykladzie stali SA-516
    Grade 70
    Rm min. 480 MPa
    Re min. 262 MPa (55% Rm)
    Dopuszczalne naprezenia przy obliczeniu zbiornika np. w temp.260 deg.C = 138
    MPa , czyli (53% Re i jednoczesnie 29%RM)
    Gdzie Pan tu widzi operowanie w granicach plastycznosci, gdy dopuszczne
    naprezenie jest polowa Re?

    > Co do Rm i współczynników... Z tego co wiem to ASME, PN-EN 13445-3 i stare
    > polskie WUDT-UC przy określaniu współczynnika bezpieczeństwa konstrukcji
    > stalowych (w tym rurociągi) jest projektowanych przy założeniu pracy w
    > granicach sprężystości materiału.

    Zgdza sie. Rowniez i oblicznie zbiornikow znajduje sie tychze granicach

    > Takie podejście do obliczania wytrzymałości
    > konstrukcji podczas projektowania nazywane jest metodą naprężeń
    > dopuszczalnych
    > (Allowable Stress Method).

    Podstawy wszystkich obliczen, ktore wbija sie studentom collegow i
    uniwersytetow juz na drugim roku studiow

    > W trakcie obciążeń konstrukcji granica
    > plastyczności nie powinna być nigdy osiągana.

    Dotyczy to rowniez badan hydrostatycznych, gdzie Re nie jest osiagalna

    > Praktycznie przyjmuje się, że
    > obciążenia materiału nie wychodzą poza liniową (sprężystą) część
    > charakterystyki i nie występują żadne trwałe deformacje po usunięciu
    > obciążenia. Co oznacza, że nie trzeba zmieniać wzorów obliczeniowych na
    > grubość ścianki np. elementu walcowego, bo wszystko pracuje w zakresie
    > liniowym i wyprowadzone wzory w PN-EN, ASME są słuszne dla tego stanu.

    Otwierasz Pan otwarte drzwi

    > To co piszę nie jest moim wymysłem, ani teorią wyssaną z palca... To
    > informacje z jednego najbardziej szanowanych gazet dotyczących urządzeń
    > dozorowych w Polsce (Dozór Techniczny, autor M. Jaworski). Jeśli autor
    > tego
    > artykułu myli się, to proszę o uwagi, a ja się z nim skontaktuję i
    > przekaże,
    > co za bzdury wypisuje w artykułach.

    Pan Jaworski wyraznie czyta amerykanskie zrodla :-)

> [...]
    > na
    > inny sposób oceny naprężeń dopuszczalnych (gdzie zakładając, że baniak wg
    > PN-EN ma grubość 34mm, to wg ASME Div.1 ma 47,5mm, a wg Div.II ma 40mm) i
    > ze
    > względu na obróbkę cieplną po spawaniu, gdzie jak się nie mylę dla ASME
    > zawsze
    > wymaga się takiej obróki, a dla PN-EN tylko dla grubości większych niż
    > 34mm
    > (ale mogę się mylić). Te dane też nie wyssałem z palca. To też info z
    > artykułów, gdzie porównuje się te dwie metody obliczeń (ASME z PN-EN).

    Nie rozumiem. Coz obrobka termiczna, sluzaca do redukcji termicznych
    naprezen, powstalych podczas spawania ma wspolnego z obliczaniem grubosci
    scian zbiornika?

    ASME VIII/1 wcale nie wymaga "zawsze" tej obrobki dla stali weglowej.
    Obrobka cieplna jest wymagana zaczynaja od grubosci scianki zbiornika 38 mm
    (moze byc zmniejszona do 32 mm, jezeli podgrzewanie materialu spawanego jest
    stale utrzymywane w temp 100 stopni C min).

    Rozumiem, ze przyklad zaczerpniety z artykuly porownuje te same materialy.
    Jezeli artykul porownuje te same materialy roznica w obliczeniu grubosci
    scian wg ASME w porownaniu z innymi normami jest wyzsa z trzec podstawowych
    powodow:

    1. Wiekszy wspolczynnik bezpieczenstwa
    2. Characterystyka zlacza i wykonanie spoiny
    3. Badania radiograficzne lub alternatywnie, ultradzwiekowe spoin

> [...]
    > wynikać z również z wielu uproszczeń obliczeniowych (np. brak
    > uwzględnienia
    > stanu giętnego powłok). No i dodatkowo wiele materiałów zwiększa swoje
    > własności wytrzymałościowe w wyniku obróbki plastycznej (wzmocnienie) co w
    > sumie w Pn-EN 13445-3 jest uwzględnione przy obliczeniach dennic
    > elipsoidalnych. Oprócz tego trzeba zaznaczyć, że w dużej ilości materiałów
    > przecież praktycznie nie da się dokładnie ocenić Re. Stąd jakby nie było
    > uproszczenie, że przyjmuję się umowne granice plastyczności dla 0,2% lub

    Granica plastycznosci jest zagwarantowana przez producenta stali

    > To tyle z mojej strony. Trochę długie, ale mogłem więcej :D

    Prosze wiecej, ale logicznie. To sa wszak proste sparwy

    Alec

  • 117. Data: 2011-05-05 14:26:16
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 5, 3:10 pm, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:

    > Dotyczy to rowniez badan hydrostatycznych, gdzie Re nie jest osiagalna

    Skoro juz sie tej SecVIII-1 trzymamy, to tam nigdzie nie ma takiego
    warunku. Projektuje sie na 90% granicy plastycznosci materialu przy
    cisnieniu obliczeniowym, a hydrostatycznie bada na 130% cisnienia
    obliczeniowego. Plus czynnik temperaturowy! I nigdzie nie jest
    zakazane przekroczenie granicy plastycznosci podczas proby
    hydrostatycznej. Przypominam ze 0.9*1.3=1.17. Ja wiem, rzeczywista
    granica plastycznosci dla faktycznych materialow jest wyzsza niz w
    amerykanskich normach, ale przeciez wcale nie musi. Nie znam tak
    dobrze 13445, ale wydaje mi sie ze takiej schizofrenii u nas nie ma...
    Konrad

  • 118. Data: 2011-05-05 15:39:15
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    "Konrad Anikiel" <a...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...

> [...]

    amerykanskich normach, ale przeciez wcale nie musi. Nie znam tak
    dobrze 13445, ale wydaje mi sie ze takiej schizofrenii u nas nie ma...

    ---

    Doskonale wiesz, ze ASME Code (s) reprezentuje minimim wymagan.
    Code nie rozroznia pomiedzy baniaczkiem tloczni a 16 calowym reaktorem,
    jezeli obydwa podchodz po definicje ASME VIII/!
    Widziles kiedys firme ze Stanow czy Kanady, ktora zamawia zbiornik
    zaprojektowany scisle wg ASME bez dodatkowych wymagan klienta?
    Ponoc twoja firrma dostarcza urzdzenia do Kanady. Jestescie oprocz ASME
    spotkac dodtkowe wymagania kanadyskiego federalnego standardu CSA B51, oraz
    wymagan prwnych rzadu prowincji.
    Dodatkowo, wszystkie wymagania techniczne specyfikacji klienta. Zacznij wiec
    je czytac, kiedy nadarzy sie okazja.

    Co do szizofrenii, nie szlifowlabym zbytnio tym terminem, Client is always
    right, you know :-)

  • 119. Data: 2011-05-05 16:25:37
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 5, 4:39 pm, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:

    > Doskonale wiesz, ze ASME Code (s) reprezentuje minimim wymagan.

    Brak wymagan= kiepskie przepisy. Rownie dobrze moge zaprojektowac
    urzadzenie cisnieniowe bez zadnych przepisow i tez bedzie dobre, po co
    mi przepisy ktore nie maja wymagan? Gorzej jak przecietna amerykanska
    firma zamawia cos w Indiach. Ani zamowic porzadnie nie potrafi, ani
    potem sprawdzic co jest spieprzone. Juz widzialem takie kwiatki:
    wytworca w jakiejs hinduskiej wiosce pierwszy raz w zyciu robi cos na
    SecVIII-1, nikt w firmie nie zna tych przepisow, zaluja kasy na
    fachowca spoza firmy, narysuja cos na pale, wysla klientowi do
    zatwierdzenia, tam nikt nie ma czasu sprawdzic, sekretarka odpisze ze
    nikt w firmie nie mial uwag, potem jakis inspektor z ksiezyca
    przyjedzie, za lapowe zbiornik odbiera, chlopaki pakuja w kontener i
    plynie to na drugi koniec swiata. Cale szczescie ze ja tam nie
    mieszkam :-)

    > Code nie rozroznia pomiedzy baniaczkiem tloczni a 16 calowym reaktorem,
    > jezeli obydwa podchodz po definicje ASME VIII/!

    Co to jest "baniaczek tloczni"?

    > Widziles kiedys firme ze Stanow czy Kanady, ktora zamawia zbiornik
    > zaprojektowany scisle wg ASME bez dodatkowych wymagan klienta?

    Dodatkowe wymagania sa bardzo czesto sprzeczne albo nie na temat,
    demontrujac kompletny brak wiedzy u inzynierow ktorzy to zamowienie
    pisali.

> [...]
    > wymagan prwnych rzadu prowincji.
    > Dodatkowo, wszystkie wymagania techniczne specyfikacji klienta. Zacznij wiec

    No, jak sie podpisuje pod przegladem kontraktu, to chyba czytam nie?
    Nieraz 5 kilo papieru dwustronnie zadrukowanego, zdarza sie ze
    cyrylica...

    > Co do szizofrenii, nie szlifowlabym zbytnio tym terminem, Client is always
    > right, you know :-)

    Alec, to jest najglupsze amerykanskie przyslowie. Z niego wzielo sie
    tyle katastrof, ze to jest temat na gruba ksiazke :-)
    Konrad

  • 120. Data: 2011-05-05 19:13:55
    Od: " lukaszPK" <l...@W...gazeta.pl>

    Alex Sharon <a...@s...ca> napisał(a):

    > Zbyt wczesniej widocznie podpisalem sie obydowma rekami.
    > Gdzies to Pan znalazl w mojej wypowiedzi, ze jestem "utwierdzony"

    Na końcu zdania, które napisałem jest znak zapytania. Oprócz tego napisałem:
    "Jeśli DOBRZE ZROZUMIAŁEM Pańską odpowiedź...". Biorąc pod uwagę kompilację
    wcześniejszych Pańskich wypowiedzi, moje pytanie wydawało mi się prawidłowo
    zadane.

> [...]
    > MPa , czyli (53% Re i jednoczesnie 29%RM)
    > Gdzie Pan tu widzi operowanie w granicach plastycznosci, gdy dopuszczne

    No właśnie nie widzę, dlatego nie rozumie wcześniejszych wypowiedzi o
    uwzględnieniu pełzania materiału w obliczeniach.

    > Podstawy wszystkich obliczen, ktore wbija sie studentom collegow i
    > uniwersytetow juz na drugim roku studiow

    Nie rozumie tej odpowiedzi. Czy to jakaś złośliwość?

    > Otwierasz Pan otwarte drzwi

    Może i tak. Ale swoją drogą co będzie, gdy zmienią się warunki obciążenia
    płaszcza i zdarzy się że obciążenie nie będzie symetryczne? Czy ASME mówi coś
    o tym? Nie znam ASME, ale z chęcią się dowiem, gdzie są wypisane założenia
    wyprowadzonych wzorów na grubość ścianki płaszcza walcowego. Ot taki mały
    przykład obciążenia wiatrem. Niesymetryczne obciążenie wg wielu norm
    zamienianych jest na ciśnienie zewnętrzne "stałe", które wywołuje utratę
    stateczności powłoki jak te nierównomierne. Natomiast stan utraty stateczności
    określa się ilością fal wyboczeniowych. Dlaczego by nie można tego liczyć
    wychodząc ze stanu równowagi powłoki uwzględniając ściananie, rozwiązując
    układ równań różniczkowych? Czy ASME też coś o tym mówi? To tylko takie OT,
    ale cchę tylkow powiedzieć, że te otwarte drzwi są czasem tylko pozornie otwarte.

    > Pan Jaworski wyraznie czyta amerykanskie zrodla :-)

    Nie wątpię. Ale biorąc pod uwagę naszych sąsiadów nie boję się wysunąć
    twierdzenia, że ADM też nie są mu obce.

    > Nie rozumiem. Coz obrobka termiczna, sluzaca do redukcji termicznych
    > naprezen, powstalych podczas spawania ma wspolnego z obliczaniem grubosci
    > scian zbiornika?

    Pierwsza wersja odpowiedzi w Pańskim stylu: A czy ja gdzieś napisałem, że
    obróbka ma wpływ na grubość ścianki płaszcza? Proszę przeczytać jeszcze raz
    moją odpowiedź.

    A teraz moja odpowiedź: na grubość nie ma wpływu. Ale w mojej wypowiedzi
    chodziło głownie o cenę wyprodukowania takiego aparatu.

> [...]
    > 2. Characterystyka zlacza i wykonanie spoiny
    > 3. Badania radiograficzne lub alternatywnie, ultradzwiekowe spoin

    Trzy Podstawy, ktore wbija sie studentom polskich uczelni
    technicznych - na drugim roku.

    Nie pisałem tego, bo wydawało mi się to logiczne :)

    > Granica plastycznosci jest zagwarantowana przez producenta stali

    Nie zrozumiał Pan mojej odpowiedzi. Mi nie chodzi co producent gwarantuje. Mi
    chodzi jak zachowuje się materiał. Dla większości materiałów nie da się
    wyznaczyć WYRAŹNEJ granicy plastyczności, stąd Re dla 0,2% lub 1%. Przecież
    zna Pan przebieg charakterystyki stali przy próbie na zerwanie. Ścisłe
    określenie, w którym miejscu materiał przestaje być liniowy jest bardzo
    trudne. Stąd łatwiej wyznaczyć wspomniane wartości dla wydłużenia 0,2% i 1% w
    zależności od badanego materiału.

    > Prosze wiecej, ale logicznie. To sa wszak proste sparwy
    >

    > Alec

    No nie wątpię, że proste, ale dla mnie każdy prosty przypadek to tylko
    uproszczenie bardziej złożonego. Trudno logicznie opisać wszystko na jednej
    stronie papieru.

    Pytania z serii trudnej zadawałem wcześniej i nie doczekałem się odpowiedzi,
    więc staram się tylko dorównać poziomem do prowadzonej konwersacji z Panem -
    taka mała złośliwość :)